ANNONS
Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
En nöjd användare...

är en effektivare användare...

Man väljer plattform efter vad man fördrar att jobba på.

Är själv huvudsakligen Macanvändare sen 20 år. Det innebär inte att jag inte använder PC. Men får jag välja så blir det en Mac. Pc:n har blivit bättre och mer
Maclik med åren men saknar fortfarande en del saker som gör att jag trivs bättre med Macen. Huvudsakligen tycker jag Färghantering, Typsnittshantering, Stabilitet och Gränssnitt är bättre på Macen. Ett undantag finns och det är den gamla hederliga utforskaren i PC:n. Den är bättre och mer överskådlig om man sitter i stora nätverk.

På tal om att sitta i stora nätverk så hoppas jag nu att de flesta illvilliga systemadministratörer lärt sig att Macar och PC:s kan samexistera och tom kommunicera med varandra ;-) Nu har vi ju tom ett Unixfönster. (ja det var en liten känga till alla de sys.admin. jag jobbar med genom åren som påstått att det inte går att ha en Mac o Pc i samma nätverk)

Låt varje användare välja plattform själv så jobbar de bättre. Så kan vi lägga ner sådana här plattformskrig.

Sen vad gäller prissättningen, så hur tråkigt det än är att priserna skjutit i höjden så är det faktiskt inte Apples fel. Det är Svenska folkets fel! Vi röstade nej till EMU & EURO. Hade vi inte gjort det så hade vi haft ett bättre förhållande till dollarkusren. Kolla in amerikanska Applestore så ser ni att priserna på de nya modellerna tom är lägre än de gamla modellerna.

Titta va de kan ta betalt för samma kompnenter som man kan få för _mycket_ lägre pris annanstanns ...
Att jämföra en färdig maskin från Apple med en maskin man skruvar ihop själv av delar man beställt på nätet är väl inte en rimlig jämförelse, eller?
Tycker du inte att det är rimligt att Apple kan ta betalt för tillverkning, frakt, garantier, marknadsföring mm?

Sen vad gäller prissättningen, så hur tråkigt det än är att priserna skjutit i höjden så är det faktiskt inte Apples fel. Det är Svenska folkets fel! Vi röstade nej till EMU & EURO. Hade vi inte gjort det så hade vi haft ett bättre förhållande till dollarkusren. Kolla in amerikanska Applestore så ser ni att priserna på de nya modellerna tom är lägre än de gamla modellerna.
Ptja, kanske något bättre priser just idag på elektronik från USA, men 20-40% högre levnadskostnader över hela spektrat, det är inte svårt att välja vad jag föredrar :) Roligt hur EURO-propagandan alltid går igång när det blir lite ekonomiska svängningar i ett ekonomiskt system som är byggt för att crasha, get on the train liksom :)
Sen blir det ju extremt mycket billigare (50-60% i mitt fall) att köpa delarna löst och sätta ihop själv.

Att jämföra en färdig maskin från Apple med en maskin man skruvar ihop själv av delar man beställt på nätet är väl inte en rimlig jämförelse, eller?
Tycker du inte att det är rimligt att Apple kan ta betalt för tillverkning, frakt, garantier, marknadsföring mm?
Du har bättre garanti på din delar än vad Apple erbjuder (dessutom har Apple ingen vettig on-site lösning för privatpersoner så hela den biten faller totalt). Frakten betalar du oftast själv :p Det är ganska dyrt att betala någon 5000kronor i timmen för att montera en dator ;)

Apple brukar ligga före när det gäller nya processorer (men bara precis när modellen är ny). Däremot bör man ta med i beräkningen att MacPro har ett 1000w tyst nätaggregat och ett sådant kostar flis. De nya modellerrna är betydligt dyrare än de gamla pga att Apple har höjt priserna eftersom dollarkursen har skenat. Jag har räknat på detta tidigare och det kostar ungefär samma att bygga själv om man räknar in allt.

Visst är det så Jesper..dock gäller ju detta oftast bara första gången du köper pc för när det är dags o uppgradera din pc kan du behålla det dyra chassit,det dyra nätaggregatet mm..man behöver alltså inte betala/köpa allt om & om igen som man få göra med en Mac dom gångerna det är dags att byta ut/uppgradera datorn..utan i en pc byter/uppgraderar man oftast processorn,modekortet och minnena(ev grafikkortet också om det skulle behövas) när det är dags för nytt..då är prisskillnaden helt plötsligt väldigt stor/märkbar

Du har bättre garanti på din delar än vad Apple erbjuder
Hur många kan, och är villiga, att pussla ihop en egen dator av lösa delar? Är det inte rimligt att en färdig dator kostar mer än en byggsats? Ska vi även jämföra priser på färdiga hus med vad det kostar att köpa några tallar på rot, eller en färdig bil med en kit-car?

Frakten betalar du oftast själv :p
Köper du en dator från Apple Store betalar du inget extra för frakten, datorn kommer direkt hem till dig.

Hur många kan, och är villiga, att pussla ihop en egen dator av lösa delar? Är det inte rimligt att en färdig dator kostar mer än en byggsats? Ska vi även jämföra priser på färdiga hus med vad det kostar att köpa några tallar på rot, eller en färdig bil med en kit-car?
Nu är det ju förvisso inte direkt samma sak att bygga ett hus eller en bil, som kräver rejäla kunskaper och noggrannhet vad gäller allt möjligt, och att trycka in lite komponenter i en låda och koppla in lite sladdar.
Å andra sida är det väl lite pill och don om man ska göra det snyggt vad gäller kabeldragning etc, men svårt är det då inte.

Köper du en dator från Apple Store betalar du inget extra för frakten, datorn kommer direkt hem till dig.
Din jämförelse är så skev att jag inte ens orkar kommentera den. Jag tycker 50-60% påslag på priset är rätt mycket, för mig rörde det sig som sagt om 10.000kr, det är pengar jag gärna lägger på annat, t.ex. en fin glugg till kameran.
Jag hade förvisso gratis frakt från Dustin också, men visst, du kan dra av 300kronor på priset för gratis frakt (hemleverans från Dustin kostar det), det känns oerhört viktigt i sammanhanget :p

I slutändan tycker vissa av oss att det är okej att betala flera tusen för montering och loggan på chassit medan vissa inte tycker det är speciellt intressant.

Ur ren marknadssynpunkt kan man undra varför Apple helt skippar entusiastsegmentet, men det är väl priset man betalar för en extremt begränsad hårdvarumiljö.

utan i en pc byter/uppgraderar man oftast processorn,modekortet och minnena(ev grafikkortet också om det skulle behövas) när det är dags för nytt..då är prisskillnaden helt plötsligt väldigt stor/märkbar
I beg to differ. Utvecklingen går framåt vad gäller chassin och nätagg också. Personligen bygger jag mina datorer med komponenter som håller 2-3 år prestandamässigt sett och på den tiden hinner tillräckligt mycket hända på chassifronten att det är värt att byta upp sig. Sen brukar kraven på nätagg också stramas åt så pass mycket att det behövs ett nytt sånt med. Mitt nuvarande 2 år gamla 620W-agg är exempelvis i underkant för vad som krävs för mitt nästa bygge...

Jag tycker 50-60% påslag på priset är rätt mycket,
Hur kan du räkna ut ett påslag om det inte går att köpa alla delar som behövs för att bygga en "Mac Pro"? Processorn i Mac Pro är inte officiellt tillgänglig från Intel och finns för närvarande enbart i Mac Pro.

Jag tycker fortfarande att det är helt fel att jämföra en byggsats med en färdig produkt. Det är helt ok om ni vill pussla ihop en dator, men kan ni inte sluta klaga på priset på färdiga datorer?

"Roligt hur EURO-propagandan alltid går igång när det blir lite ekonomiska svängningar i ett ekonomiskt system som är byggt för att crasha, get on the train liksom :) "

Ja vad hade du förväntat dig när Svenska folket är så jävla bakom att de inte förstår sitt eget bästa. De finns förvisso baksidor med marknadsekonomi men vad förespråkar du då? Att vi skall gå tillbaks till Hyddor med stampat jordgolv eller hålor i skogen? Eller ja vi kanske skall införa kommunism - det blir ju jättebra,
Då får vi bara en dator att köra på som Staten producerar och som inte har nån support att tala om, *S* ja ungefär som Microsoft.. Kanske vi skall ha Bill som diktator också och tvinga alla att köra Vista?

och det där tåget du pratar om det har vi ju redan missat för länge sen....
på typiskt Svenskt "vi väntar och ser vad som händer" manér.. OJ! Tåget körde...

Handhavarfel skriker någon, men det är ju precis det är med pc-giddret, det uppstår fel om man inte håller på och gullar med skiten så saggar dom ihop som en kletig kola under skosulan..
Mina döttrar fick för två år sedan varsin bärbar dator, den ena önskade sig en pc för hon var mer van med pc från skolan.
Min andra dotter ville ha en bärbar mac.
Båda studerar på universitetet och arbetar likvärdigt med dom, under två år har jag inte behövt hjäpa till med maccen en sekund, medan den bärbara PC har fått intallerats om, rensats, deframenteras, visrusscannas ett antal gånger.

Själv har jag bara 4 pc som saggar ner sig i jämna mellanrum och 3 maccar..
Maccar, när rörde jag någon av dom sist?
Jo när jag fick krångel med ett Nikon rawprogram för några år sedan som var uselt skrivet till mac OSX.
Jag betalar hellre något mer för något som fungerar.
Och oomtvistligt är det så att maccarna i alla utvärderingar kräver mindre support och orsakar mindre problem än vad win gör.

Senast ändrad:
Hur kan du räkna ut ett påslag om det inte går att köpa alla delar som behövs för att bygga en "Mac Pro"? Processorn i Mac Pro är inte officiellt tillgänglig från Intel och finns för närvarande enbart i Mac Pro.

Jag tycker fortfarande att det är helt fel att jämföra en byggsats med en färdig produkt. Det är helt ok om ni vill pussla ihop en dator, men kan ni inte sluta klaga på priset på färdiga datorer?
Det är samma arkitektur (Nehalem), jämförelsen är alltså fullt godtagbar.
Precis som nVIDIA tar Intel ett premium för namnet (XEON/Quadro), givetvis finns Xeon i 2-way och större konfigurationer dock.

I beg to differ. Utvecklingen går framåt vad gäller chassin och nätagg också. Personligen bygger jag mina datorer med komponenter som håller 2-3 år prestandamässigt sett och på den tiden hinner tillräckligt mycket hända på chassifronten att det är värt att byta upp sig. Sen brukar kraven på nätagg också stramas åt så pass mycket att det behövs ett nytt sånt med. Mitt nuvarande 2 år gamla 620W-agg är exempelvis i underkant för vad som krävs för mitt nästa bygge...

Okej alla har vi olika krav men visst ligger det lite i det du säger dock är det ju inte ett måste för Pc användare att byta chassi och nätaggregat vid varje uppdatering om man köper rejäla saker från början..utvecklingen går betydligt snabbare fram när det gäller modekort,processorer,minnen mm och blir dessutom strömsnålare mm vilket gör att ett bra chassi och nätaggregat kan hålla ett bra tag om man köper rätt grejor från början...tex mitt chassi som är byggt helt i aluminium från coolermaster håller än idag och ligger i princip på samma nivå som dom nyaste på marknaden...köper man ett nätaggregat som tål att lastas ner rejält/av högre kvalite så det är samma sak där..tex mitt Corsair 750W nätaggregat som inhandlades för ett bra tag sedan pallar lätt med dagens mest krävande datorer och är i princip lika tyst som dom nyaste nätaggregaten...så när jag nyligen uppdaterade datorn ingen fanns det inga som helst anledningar till uppgradera chassi,nätagg,grafikkort mm utan behövde endast uppgradera modekort,processor och minnena för att få en dator med senste tekniken/prestandard.

Handhavarfel skriker någon, men det är ju precis det är med pc-giddret, det uppstår fel om man inte håller på och gullar med skiten så saggar dom ihop som en kletig kola under skosulan..

Det är en bedrift att få en windows-maskin att säcka ihop, som uppenbarligen allt för många noviser lyckas med. Man installerar och konfigurerar windows en gång, sen är det bra. Det behövs inget pillandes och trixandes för att behålla operativsystemet i bra skick. Det enda underhållet som tyvärr behövs är defragmentering av filsystemet, vilket man lämpligtvis konfigurerar så det sköts av sig själv. Men det är klart att om man inte vet vad man gör så är det väl inte så lätt alltid. Har man den så kallade tummen mitt i handen vad gäller datorer är väl kanske OSX att föredra. Personligen faller det på att windows är det enda operativsystemet som klarar av allt jag vill göra med datorn (spel, musik och bilder). Som synes är det framför allt spelutbudet som sätter käppar i hjulet för OSX och alla tre kategorierna för linux.
Skulle bara mjukvaran funnits hade det självklara valet blivit någon form av linuxdist.

"Roligt hur EURO-propagandan alltid går igång när det blir lite ekonomiska svängningar i ett ekonomiskt system som är byggt för att crasha, get on the train liksom :) "

Ja vad hade du förväntat dig när Svenska folket är så jävla bakom att de inte förstår sitt eget bästa. De finns förvisso baksidor med marknadsekonomi men vad förespråkar du då? Att vi skall gå tillbaks till Hyddor med stampat jordgolv eller hålor i skogen? Eller ja vi kanske skall införa kommunism - det blir ju jättebra,
Då får vi bara en dator att köra på som Staten producerar och som inte har nån support att tala om, *S* ja ungefär som Microsoft.. Kanske vi skall ha Bill som diktator också och tvinga alla att köra Vista?

och det där tåget du pratar om det har vi ju redan missat för länge sen....
på typiskt Svenskt "vi väntar och ser vad som händer" manér.. OJ! Tåget körde...
Som jag sa, du kan betala 20-40% _mer_ för allting i samhället och köra med Euron och ta de få fördelarna du får med bättre kurs mot dollarn, eller så skippar du Euron och har samma låga levnadskostnader som nu och betalar lite mer på elektronik vissa årtionden. Är det ett svårt val?

Jag vet inte hur någon kan kalla problemen med dagens system för "baksidor", det är ju en fundamental felstrukturering utan dess like. Pengar idag är inte värda något över huvud taget (de privat ägda storbankerna vad duktiga med att se till att det blev så för många år sedan, förr kunde man faktiskt hämta ut guld i motsvarighet för de sedlar man ägde, idag är sedlarna inte värda mer än pappret de är tryckta på) och banken får skapa pengar utifrån luft mer eller mindre (90% av insatt kapital får återskapas utan någon som helst täckning, att det insatta kapitalet i sig är ett lån spelar ingen roll).
Att världens ledare idag påstår sig vara förvånade och vill "åtgärda" problemen är mest skrattretande, de stödjer ju systemet som måste crasha lite då och då för att det över huvud taget ska fungera.

Lagom OT...

Vista är för övrigt ett sjukt kapabelt system, Microsoft innoverade extremt mycket med det, synd att folk hellre lyssnar på Aftonbladet än de som är sakkunniga dock :)

Mina döttrar fick för två år sedan varsin bärbar dator, den ena önskade sig en pc för hon var mer van med pc från skolan.
Min andra dotter ville ha en bärbar mac.
Båda studerar på universitetet och arbetar likvärdigt med dom, under två år har jag inte behövt hjäpa till med maccen en sekund, medan den bärbara PC har fått intallerats om, rensats, deframenteras, visrusscannas ett antal gånger.

Maccar, när rörde jag någon av dom sist?
Jo när jag fick krångel med ett Nikon rawprogram för några år sedan som var uselt skrivet till mac OSX.
Jag betalar hellre något mer för något som fungerar.
Och oomtvistligt är det så att maccarna i alla utvärderingar kräver mindre support och orsakar mindre problem än vad win gör.
Du har ju beskrivit ett klockrent exempel på handhavandefel.

Vi som inte har några problem, är vi några magiska varelser eller? Att döma något efter den absolut sämsta nämnaren brukar inte leda till något konstruktivt.

O..tex mitt Corsair 750W nätaggregat som inhandlades för ett bra tag sedan pallar lätt med dagens mest krävande datorer
Lätt och lätt, vette tusan. MINIMUM för dagens fetare grafikkort ligger på 600W, så jag köper nog inget under 1000W till burken jag planerar. Men sen e det ju klart att om man inte ska ha det fetaste i grafikväg räcker det lätt med 750.

Lätt och lätt, vette tusan. MINIMUM för dagens fetare grafikkort ligger på 600W, så jag köper nog inget under 1000W till burken jag planerar. Men sen e det ju klart att om man inte ska ha det fetaste i grafikväg räcker det lätt med 750.

Oj vart hittar du ett grafikkort som drar 600W???

Okej om man inte klarar sig på ett 750W nätaggregat av hög kvalite som tåls att lastas ner rejält så har man nog stoppat in så mycket det går i datorn och av det absolut värsta som går att få tag i..det är som sagt inte bara effekten som är viktig i ett nätaggregat utan hur bra/effektivt det är under belasting/toppar spelar minst lika stor roll.

Man kan ju alltid ta hjälp av/räkna på det med hjälp av en kalkulator så vet man hur mycket man kommer behöva i effektväg när man bygger nytt.

En bra kalkulator som räknar på dom högsta effekttopparna på alla komponenter,alltså nått som man sällan/aldrig kommer upp i under normalt användande:

http://www.journeysystems.com/?power_supply_calculator

Som sagt ett dyrt 450W som tåls att lastas ner rejält utan att tappa effekt kan vara minst lika bra/bättre än ett billigt 750W så man ska inte stirra sig blind bara på effektsiffran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar