Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte en enda mapp jag inte kommer åt i XP. Även System Information Volume går att öppna om man slår runt med lite rättighetsjustering...

Bryr mig

Jag är Macian

Inte för att windows är sämre
Inte för att windows är fulare och lite omständligare
Inte för att windowsPC är fulare (Jo lite)

Mest för att jag gillar Mac och enkelheten

Windows (förutom Vista) är ganska snabbt och stabilt, men jag har svårt att hitta ett windows system som fungerar lika bra för mig som mina Macar och skulle jag någon gång behöva en PC så kör jag bara igång vmware fusion (händer väldigt sällan iofs).

Har inga religiösa skäl, så därför kanske jag inte är en MACtaliban, men jag kommer aldrig att byta tillbaka till Windows på mina privata datorer (På jobburkarna får man stå ut med WinPC tyvärr)

Ni som klagar så mycket på Vista, har ni ens testat det* eller ni kör på Aftonbladets variant?
Early adopters hade en del problem vilket var förståeligt, men Vista idag är ett extremt stabilt operativsystem med oerhört mycket mer att ge än XP.

En test innebär inte att man startat en dator som har Vista installerat utan man måste faktiskt köra det några dagar.

Vi har både MAC-talibaner och PC-talibaner på mitt jobb.

Och så finns det såna som jag, såna som är varken PC- eller Mac-frälsta. Jag jobbar med båda och de strular båda på sitt sätt. Precis som du sa, Windows craschbenägenhet är överdriven, men jag skulle vilja tillägga att Mac OSX-datorernas stabilitet är samtidigt vida överdriven. Jag har då inte märkt av den stabiliteten. OSX craschar oftare än XP för mig iaf, men med XP får jag istället problem med att minnet blir överfullt efter några timmars tungt grafikarbete och måste omstartas.

Båda har sina för- och nackdelar, men jag har inte märkt att den ena skulle vara den andra särskilt överlägsen. Windows(valfri version) och OSX, båda är i huvudsak bra, men båda kan bli bättre.

Men det är förstås bara lilla jag som tycker så, jag är ju lite udda, jag tycker ju exemplevis om både Canon- och Nikon-kameror. Så mig ska ni inte ta på allvar, jag har lite svårt att bli märkesfrälst.

Ni som klagar så mycket på Vista, har ni ens testat det* eller ni kör på Aftonbladets variant?
Early adopters hade en del problem vilket var förståeligt, men Vista idag är ett extremt stabilt operativsystem med oerhört mycket mer att ge än XP.

Är säkert som du säger, jag ska iaf inte säga emot dig, men vad det gäller Photoshop och andra Adobes CS3-program så fungerar de iaf inte i min Vista64. Så där är XP32 överlägsen, eftersom CS3 åtminstone fungerar där. Därför kör jag CS3 i XP. Har testat alla möjliga patchar och tweakingar som ska få den att fungera i Vista, men icke sa nicke.

Ahh.. du menar alla hotfixes och sådant som laddas ner automatiskt?

Eller du menar när jag trycker på strömknappen? Finns det något bättre sätt att starta upp datorn?

När den väl är igång så fungerar den utmärkt och AS400 jobbar på riktigt snabbt. Däremot förstår jag inte varför Office 2008 tvunget skall ta sådan tid på sig för att öppna gamla excelark.

Jag menar att ett rätt konfigurerat system är inte slöare efter ett halvår eller ett år än direkt efter nyinstallation...

Och så finns vi som liksom Eeros inte är talibaner utan behöver våra datorer för att jobba med! Jag menar ändå att det är absurt mycket inproduktiv tid till att få Windowsdatorer att rulla när man använt dem en tid. Det ska ändras, rensas, svaras på en massa frågor, avinstalleras, defragmenteras osv, och ändå blir det segare och segare.

Allt är ju inte heller Windows fel förstås, där finns slackwaren från tillverkarna, och taskigt skrivna program som ska synka med mobiler och iPods, iTunes och Nokias programsvit är t ex riktigt usla. RealPlayer som egentligen är ett virus. Osv. Och då ska man rensa, avinstallera, uppdatera osv osv - igen.

Att Vista är bättre har jag inte upptäckt. Eller vad säger man om en sprillans Lenovodator med Vista som från början fryser och inte heller klarar att koppla upp sig till samma skyddade trådlösa nät som mini-PC:s med XP, mobiler och iPod Touch klarar utan problem. Och då ska man felsöka, uppdatera, osv osv - igen. På en ny dator. Inte den enda Vistadator jag haft problem med f ö.

Har f ö testat en MacBook och var inte överdrivet impad av den heller, den halvhängde sig lätt, men jag har ingen längre erfarenhet av Macar.

Jämför med om kameror funkade som datorer. Många fotografer skulle byta yrke och gå över till måleri. Resten skulle, när motivet dök upp, få vänta 40 sekunder på att kameran är startklar, och när bilden till sist ska tas dyker en ruta upp i sökaren: "Det finns nya uppdateringar i ditt Nikowssystem. Vill du installera dem nu?". Desperat klickar man "Nej" och ska ta bilden då nästa ruta dyker upp: "Det finns funktioner du inte använt på länge. Vill du inaktivera sökarinformationen för dessa?". Nej igen när nästa kommer: "Objektivet svarar inte. Vill du avsluta eller vänta?".

En test innebär inte att man startat en dator som har Vista installerat utan man måste faktiskt köra det några dagar.

Har också undrat över detta faktiskt...uppgraderade min dator för inte allt så längesedan och hade hört massor av klagomål på Vista och dom flesta rek Xp istället..trotts detta valde jag Vista Ultimate 64 till min burk och till min förvåning så har jag inte haft några problem....fungerar lika problemfritt som mitt gamla Xp..visst det är likt "bökigare" och man måste sätta sig in i programet lite mer än vad som krävdes för Xp men att det skulle vara totalt kasst som alla säger upplever jag inte det som...snarare tvärt om.

Är säkert som du säger, jag ska iaf inte säga emot dig, men vad det gäller Photoshop och andra Adobes CS3-program så fungerar de iaf inte i min Vista64. Så där är XP32 överlägsen, eftersom CS3 åtminstone fungerar där. Därför kör jag CS3 i XP. Har testat alla möjliga patchar och tweakingar som ska få den att fungera i Vista, men icke sa nicke.

Jag kör med Vista 64-bit och för mig fungerar både CS3 och CS4 utan att jag gjorde något annat än att installera det...

Jag kör med Vista 64-bit och för mig fungerar både CS3 och CS4 utan att jag gjorde något annat än att installera det...

Även jag kör CS4 på min Vista maskin..fungerar klockrent och flyter på riktigt bra...det trista är att inte alla plugins mm har fått 64bitar stöd ännu så man få växla/hoppa lite mellan CS4 64bit och CS4 32bit om man vill använda plugins mm som inte har stöd för 64bit ännu.

Även jag kör CS4 på min Vista maskin..fungerar klockrent och flyter på riktigt bra...det trista är att inte alla plugins mm har fått 64bitar stöd ännu så man få växla/hoppa lite mellan CS4 64bit och CS4 32bit om man vill använda plugins mm som inte har stöd för 64bit ännu.

Jo det är ett problem faktiskt, men där blir det bättre och bättre.

Adobe har varit usla på senaste, CS4 har dom t.ex. haft enorma problem med på många hårdvarukonfigurationer, att CS3 inte funkar i Vista64 är dock helt oacceptabelt faktiskt. Tyvärr tror jag att det är ett hyffsat lokalt problem och det är därför Adobe inte lagt någon tid på att åtgärda det, nu vill dom ju bara kränga CS4-licenser så det blir nog inte inte mycket gjort på den fronten i framtiden heller, tyvärr.

Detta är ganska frustrerande, jag förstår inte hur pluginutvecklare tänker, 64bit är här för att stanna, varför inte bara skriva om det som ska skrivas om och ha det gjort :)
Nu finns ju förvisso ingen 64bit version av Photoshop för OSX så det kan ju vara det dom väntar på.

Äpplen och päron

Lite OT kanske men....

Under mina år som datakonsult skönjer jag ett mönster bland de users jag stöter på. De som användar mac är ointresserade och nästan alltid individer i avsaknad av teknisk kompetens. Typ som Bodtström som inte kan skilja mellan bensin och diesel...

Dessa gynnas av mac eftersom deras GUI alltid har varit mer "otekniskt" designat. Och därmed oxå mer begränsat.
Vidare tror jag macens design tilltalar denna grupp. Och på toppen ett högt pris som invaggar köparen att detta är "kvalitet och prestanda." Därför tilltalar ju maccen den som vill visa upp att han/hon har pengar. En statussymbol i datavärlden.

Jag får väl anses vara rätt tung yrkesmässig "datoranvändare". Sist jag hade problem med min arbets-PC var 2004 då hårddisken kraschade. Sedan dess, inte en hängning, inga förlorade data, inga påtvingade ominstallationer.

PC passa bra för yrkeschaufförer medan mac ofta är ett bättre val för "privatbilisten".

Och självklart är det inga problem att bygga PC som motsvarar den värsta macen, till ett lägre pris, men det kräver ett mått av teknikkunnande.

Senast ändrad:
tvärtom menar du väl egentligen, de som vill ägna sig åt jobbet borde använda mac, privatbilisterna och dit tycks en stor mängd datakonsulter tillhöra kan pula på med sina pc.
Halva sjukvårsinrättningen i Skåne låg ju nere i veckor för att datakonsulter/privatbilister sköter rulljansen.

tvärtom menar du väl egentligen, de som vill ägna sig åt jobbet borde använda mac, privatbilisterna och dit tycks en stor mängd datakonsulter tillhöra kan pula på med sina pc.
Halva sjukvårsinrättningen i Skåne låg ju nere i veckor för att privatbilister sköter rulljansen

Hehe, jo jag förstår din poäng. Men Conficker-masken (misstänker att det var den) som krälade runt bland blodproven i Skånde var ju en issue för de IT-ansvarig mer än användarna. Och dessa borde ju har gjort sitt jobb bättre.

Hehe, jo jag förstår din poäng. Men Conficker-masken (misstänker att det var den) som krälade runt bland blodproven i Skånde var ju en issue för de IT-ansvarig mer än användarna. Och dessa borde ju har gjort sitt jobb bättre.

precis, och vad säger detta?
användarna måste sätta sin tillit till konsulterna, hur var det nu med kunskapsnivån

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar