Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gör människor med sina datorer som innebär att en PC inte fungerar? Jag fattar det inte! Håller man sitt surfande till trovärdiga sidor och håller sig till säkra och bra program så är inte OS X ens ett litet uns mer stabilt, inte för mig iallafall! Jag har då inte fått så mycket som en virusvarning i XP trots att jag använt det sen det såg dagens ljus.. precis som i OS X, alltså:)

Och biljämförelsen igen, vad är det med mac-fanboys och bilbyggande? Allvarligt, datorkomponenter är konstruerade så tillochmed moster agda kan sätta ihop dem utan större problem, och kan hon inte lista ut hur det ska sitta så finns det stora fantastiska internet där det finns guider till allt. Inte riktigt som att bygga en bil va?

Man blir lite trött på att folk inte kan inse att PC och Mac ÄR SAMMA SAK. Båda operativsystemen fungerar på båda systemen, varför? Jo, för att de är byggda precis likadant. Vore Mac billigare skulle jag bara köpa Mac, men nu är det inte så, man får (otroligt) mycket mer prestanda per krona för en PC idag. Hade jag fått erbjudandet att köpa en macbook för 7000 kr, hade jag köpt den, men eftersom jag inte får det så köper jag en lika kraftfull från Dell istället för de pengarna, när macbooken kostar 11000..

Haha, kan inte göra annat än att hålla med dig.
Det är just det du säger som gör en diskussion som denna så intetsägande då den aldrig kommer leda till något.
 
Är det sant eller hittar du bara på? När jag lyfter på locket i min Mac Pro ser det inte alls ut att vara som du säger, men du kanske bara menar Dell/HP osv?
Jag syftar främst på dom, ja. Apple får man väl hoppas väljer med lite större omsorg, med tanke på deras ockerpriser :)
Det Dell, HP osv gör är att massproducera halvtaskiga hemmabyggen med budgetkomponenter. I deras värstingburkar sitter det väl lite bättre grejer, prestandamässigt åtminstone...men då kostar dom också sjukt mycket.
 
För att svara på den ursprungliga frågan så blir det inte billigt det heller. Bl a eftersom man använder ECC-minnen som är betydligt dyrare än icke ECC men populära i servrar och arbetsstationer eftersom det kan ge bättre stabilitet. Xeon-proppar kostar ju också fläsk. Jag gjorde ett seröst försök att speca en burk (tråden finns nog här på forumet någonstans) som skulle motsvara förra generationen Mac Pro och jag vill minnas att prisskillnaden var försvinnande liten. Designen är ju galet snygg på Pro men man är ju lite begränsad vad gäller utbyggnadsmöjligheter.

Bygger man en PC med omsorg och följer t ex moderkortstillverkarens QVL (Qualified Vendor List) vad gäller minnen mm så blir det oerhört stabilt. Dimensionerar man rätt så blir den inte ens högljudd :)
 
En typisk "jag har för mycket fritid"-tråd men:
Detta är en utmaning / uppmaning till dig som har koll på PC-fronten. Hur stor skulle investeringen bli om man ville bygga sin egen PC som presterar i nivå med en Apple Mac Pro 8-core modell?

länk till apple:
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_pro?mco=MjI5MDE1

Detta är bara ett litet tankeexperiment eftersom jag inte är i den budgetringhörnan.

Tack på förhand för eventuella svar.
//Mårten

Svårt att bygga själv eftersom motsvarande komponenter inte finns ännu, men dell har dem:

Mac Pro 2x2,26 E5520 12 / 640 Gb 38235 kr
Dell T5500 2x2,26 E5520 12 / 750 Gb 31886 kr
 
Mindre behov av support på Mac jämfört med PC
En undersökning gjord av Nucleus Research visar att det kan löna sig för företag att satsa på fler Macar i verksamheten. Då minskar nämligen behovet av support.

På ett företag med 1 700 anställda visade det sig att de som använde Mac råkade ut för 1/3 färre problem än de som använde PC. Dessutom löstes eventuella problem 30 procent snabbare.
 
Jag vet inte det... Min pappa vet inte heller ett skit om datorer och använder Windows. Därför ber han alltid mig (som är världsbäst) om hjälp och jag är OS X-användare.....

det är väl därför du har tid Jesper att hjälpa din pappa.
Vi kanske skulle bilda en ideell förening som kan upplysa de stackars Win användarna att det går att få ett drägligt datorliv, dvs att upptäcka fördelarna med OSX.
 
Men för guds skull, jag har aldrig sett på maken till värre fanboy-ism, ni tror verkligen att Macar är andra datorer.. Ja, de är skapta av Apples magiska händer va? Det är användarna det är fel på, och om ni inte klarar av att hantera windows, ja synd för er då. Det är det ni betalar 7000 kronor extra för! Det är ingen som smutskastar OS X, däremot är det så förbannat tröttsamt att se på alla som inte kan hantera windows och därför kallar det ett dåligt operativsystem. Så istället för att säga att windows är dåligt, säg som det är: ni kan inte hantera windows. Vi som vill kan väl få göra det? Och återigen, någon undersökning bland folk som inte kan hantera datorer eller något snack om att jag inte skulle ha provat OS X, det tas inte riktigt som fakta du. Det vi dock har bevisat, faktamässigt, är att ni betalar grymt mycket mer för era datorer! Så kom med någonting som bevisar att windows inte fungerar ordentligt nu då?
 
Ok, say no more. Ännu en Mac-användare alltså.

;)

ja vi är några stycken, vissa av oss har dessutom Win i burken, eller burkar med win men då måste man installera extra program som skall underhållas, uppdateras, tom betalas för att man överhuvudtaget skall kunna komma ut på internet.
Märkligt
 
Men för guds skull, jag har aldrig sett på maken till värre fanboy-ism, ni tror verkligen att Macar är andra datorer.. Ja, de är skapta av Apples magiska händer va? Det är användarna det är fel på, och om ni inte klarar av att hantera windows, ja synd för er då. Det är det ni betalar 7000 kronor extra för! Det är ingen som smutskastar OS X, däremot är det så förbannat tröttsamt att se på alla som inte kan hantera windows och därför kallar det ett dåligt operativsystem. Så istället för att säga att windows är dåligt, säg som det är: ni kan inte hantera windows. Vi som vill kan väl få göra det? Och återigen, någon undersökning bland folk som inte kan hantera datorer eller något snack om att jag inte skulle ha provat OS X, det tas inte riktigt som fakta du. Det vi dock har bevisat, faktamässigt, är att ni betalar grymt mycket mer för era datorer! Så kom med någonting som bevisar att windows inte fungerar ordentligt nu då?

PONTUS

Varför skall man behöva kunna hantera Windows? Datorn är väl främst tänkt som ett arbetsredskap.

Vore det inte bättre att Win kunde användas lika lätt som OSX ?

Sedan ta fram en burk som innehåller samma saker som exv Mac book pro, med samma finish , mått etc och berätta vad en sådan kostar.
Min senaste HP kostade 22000:- och fungerar tämligen väl.Ingen prisskilnad alltså. Kan jag köra OSX på den burken lika väl som jag kan köra Win på min mac book pro - NÄ
 
Senast ändrad:
PONTUS

Varför skall man behöva kunna hantera Windows? Datorn är väl främst tänkt som ett arbetsredskap.

Vore det inte bättre att Win kunde användas lika lätt som OSX ?

Sedan ta fram en burk som innehåller exakt samma saker som exv Mac book pro, med samma finich och beraätta vad den kostar.

Kopierat direkt ifrån Olas inlägg högst upp på sidan:
Mac Pro 2x2,26 E5520 12 / 640 Gb 38235 kr
Dell T5500 2x2,26 E5520 12 / 750 Gb 31886 kr

Och det kan, iallafall för mig, användas lika lätt som OSX!
Däremot är det väl bättre för folk som gör suspekta saker att använda osx på grund av bristen på virus ..
Faktiskt är det ju ofta så, iallafall alla kraschade windowsdatorer jag har påträffat har berott på användarens enorma klantighet. T.ex. genom att denne installerar program den knappt vet vad de gör ifrån www.dåligtkodadeprogram.se, alternativt klickar på länkar som skickas via mejl där det står:
"Hey, check out my new pictures: www.skumadress.com"
Eller sista alternativet brukar vara att användaren själv suttit och surfat på sidor som denne kanske borde låtit bli..

Vill man göra något utav det ovanstående, ja, då bör man ha OSX!
Alla andra kan tjäna gott om pengar på att köpa en PC, tycker jag
 
Jag talar om bärbara datorer, vänligen läs vad jag skriver, jag har idag 3 bärbara PC datorer som fungerar (varav en med hög kvalitet som då kostar lika mycket som en bärbar mac book pro), 2 bärbara mac. Stationära mac datorer har jag ett antal i min verksamhet.

Återigen: varför skall man kunna "hantera" win ?
För mig är datorn ett arbetsredskap.
Ju enklare desto bättre.
 
det är väl därför du har tid Jesper att hjälpa din pappa.
Vi kanske skulle bilda en ideell förening som kan upplysa de stackars Win användarna att det går att få ett drägligt datorliv, dvs att upptäcka fördelarna med OSX.

Det är väl därför Apples marknadsandel har ökat med flera hundra procent de senaste åren. Fler och fler går över, märker hur mycket smidigare allt fungerar och rekommenderar därför kolleger och vänner att byta. Den ideella föreningen finns redan, i varje macanvändare :)

Jag tror att Linuxvärlden snart har sin egen förening den också, Vistafloppen har ju gjort intresset för alternativ stor och med tanke på kommande windows7 eller 8 (vad den nu heter) lär ju intresset växa ordentligt.
 
Nu ska man väll räkna med att det tillkommer vissa saker som mus och tangentbord och lite småkrafs som Apple skickar med som operativsystem osv =). Så kanske man ska lägga på en 2-3k till på priset.

Men totalt blir det ganska många 1000-lappar billigare att köpa delar... då är vissa delar snäppet vassare än Apple skickar med också... men det var ju ingen större överraskning.

Snarare ska man lägga på mellan 4000 och 8000 beroende på hur man räknar. Bara Vista Ultimate OEM kostar ju 2500, Firewire PCI-Express 400/800 ca 700, WIFI-kort PCI ca 500, BlueTooth PCI ca 300. Keyboard och mus av motsvarande kvalitet går loss på minst 7-800.
iLife som följer med MacPro är väl olika mycket värd beroende på vad du vill/kommer att använda, men bara GarageBand-motsvarigheten för Win (finns det ens?) får du slanta upp minst 3000 spänn för. Det torde alltså vara rimligare att lägga på 4-5000 på priset om man inte bryr sig om iLife. Om man har nytta/glädje av programmen i iLife får man väl lägga på 5-8000.
 
Trodde du skrev Mac Pro, men hursomhelst:

Macbook Pro 2x2,66GhZ/ 4Gb RAM/ Nvidia 9400M eller 9600GT (används ett i taget)/ 320GB HDD kostar 25.495

Modifierad Dell M1730 2x2,5GhZ/ 4GB RAM/ Dubbla Nvidia 8700 (SLI)/ 320GB HDD kostar 23.000

Övertygande?

Hursomhelst, det spelar ingen roll, jag är övertygad om att folk normalt sett klarar sig lika bra vare sig de har en Mac eller PC men jag kommer aldrig lyckas övertyga er om det så! Ja, kör på, helt enkelt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.