Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
ja Vista blev ju en hit,av de IT tekniker jag känner och då talar vi om stora företag med miljardomsättningar har ingen gått över eller lämnat tidigare operativsystem, de hade ju äntligen lärt sig att bemästra och få bukt med tidigare.
Som en gammal folkavagn, den målas om och när rosten är borta på ena sidan så är det dags att ta hand om den andra sidan, dvs den sida man gjorde om förra året.
 
Trodde du skrev Mac Pro, men hursomhelst:

Macbook Pro 2x2,66GhZ/ 4Gb RAM/ Nvidia 9400M eller 9600GT (används ett i taget)/ 320GB HDD kostar 25.495

Modifierad Dell M1730 2x2,5GhZ/ 4GB RAM/ Dubbla Nvidia 8700 (SLI)/ 320GB HDD kostar 23.000

Övertygande?

Hursomhelst, det spelar ingen roll, jag är övertygad om att folk normalt sett klarar sig lika bra vare sig de har en Mac eller PC men jag kommer aldrig lyckas övertyga er om det så! Ja, kör på, helt enkelt.

Kan jag köra OSX på den Dellen?
eller är jag fortfarande tvungen att "lära" mig att använda win ?
 
Vill man göra något utav det ovanstående, ja, då bör man ha OSX!
Alla andra kan tjäna gott om pengar på att köpa en PC, tycker jag

Det finns även andra dimensioner på datoranvändningen. All användning av grafiska operativsystem bygger på en dialog mellan systemet och användaren. Alla som ogillar att bli behandlade och tilltalade som mindre begåvade bör lägga några extra hundringar på Mac/OSX. Alla som står ut med att behandlas och tilltalas som byfånar har hundringar att tjäna (om man nu inte räknar bort de hundringar som sedan går åt till virusskydd varje år...)
 
Kan jag köra OSX på den Dellen?
eller är jag fortfarande tvungen att "lära" mig att använda win ?

Med bärbara är det lite svårare, eftersom man inte själv har full koll på komponenterna, men det mesta går ju att fixa om man säger så.

wiki.osx86project.org är den bästa källan för information kring det
 
Genom Vista har Microsoft fått Server2008 och Windows7, att kalla det en flopp är ignorant om något :)
Men visst, tittar man bara på antalet sålda licenser kan man ju dra olika slutsatser.
Det roliga är ju att alla i denna i tråden i princip uttalar sig utan att ha prövat det, vilket var uppenbart när det kom fram tidigare och ingen kritiker kunde säga att dom faktiskt kört det längre än en vecka (eller så missade jag det).

De flesta borde gå in på http://www.microsoft.com/windows/mojave-experiment/ och inse att de bara är zombies som upprepar vad dom läst någonstans utan att faktiskt ha testat själv. Lite som att såga en bil bara för att man såg en recension i en tidning där personen var kort och inte nådde till gaspedalerna och därför gav bilen dåligt betyg :)
 
Genom Vista har Microsoft fått Server2008 och Windows7, att kalla det en flopp är ignorant om något :)
Men visst, tittar man bara på antalet sålda licenser kan man ju dra olika slutsatser.
Det roliga är ju att alla i denna i tråden i princip uttalar sig utan att ha prövat det, vilket var uppenbart när det kom fram tidigare och ingen kritiker kunde säga att dom faktiskt kört det längre än en vecka (eller så missade jag det).

De flesta borde gå in på http://www.microsoft.com/windows/mojave-experiment/ och inse att de bara är zombies som upprepar vad dom läst någonstans utan att faktiskt ha testat själv. Lite som att såga en bil bara för att man såg en recension i en tidning där personen var kort och inte nådde till gaspedalerna och därför gav bilen dåligt betyg :)

Vista kan säkert fungera hyfsat om man kör det på ett system som designats för att använda Vista (aka nyköpt dator med Vista). Däremot har ett oändligt antal människor jag pratat med haft rejäla problem att köra Vista på gammal hårdvara (aka sin gamla dator). Många har backat tillbaka till XP trots att de betalat fläskigt för en Vista-licens. Hur bra UAC fungerar bevisas av Microsofts egna undersökningar, som visar att mellan 80 och 90 procent av alla Vistaanvändare har stängt av UAC. Och utan den är ju "den fantastiska säkerheten" i Vista som bortblåst, eller hur?
Angående The Mojave Experiment, så kanske du missat att det är ett reklamtrick ihoptotat av Microsoft. I reklamen fungerar ju allt bra; WonderClean tar bort alla fläckar, DunderSchampo ger extra volym åt håret och Vista fungerar klockrent... Tja... there's one born every minute...
 
Nästa sak, som kanske inte är helt relevant i detta sammanhang iofs, är ju säkerheten i Mac-systemen. Förra CanSecWest (som är en världsomspännande datasäkerhetskonferans) så utlystes den sedvanliga "knäck datorn via nätverket"-tävlingen - med sedvanliga priser, dvs 10k US$ per klass. Det var alltså inga duvungar som deltog.

Första dygnet var inga tredjepartsverktyg tillåtna, bara grundinstallationer med "normala" program installerade. Andra dagen var tredjepartsverktyg tillåtna. Tredje dygnet var specialskrivna hackarverktyg tillåtna.

Macen (Leopard) to tre eller fem minuter att knäcka så att en yttre oberoende nätverksanslutning hade full koll på och förändringsrättigheter till systemet. Vista och Ubuntu knäcktes en liten stund in på tredje dygnet när specialskrivna verktyg var tillåtna.

Det finns en väldigt verklig anledning till att Macar inte FÅR användas inom några sammanhang med datasäkerhet som krav. Alltså inga statliga instanser som lyder under PUL eller övrig datasäkerhet, inga finansinstitut tillåter Mac inom de inre nätverken, inga större företag tillåter Mac på anslutningar som har tillgång till för företaget känslig information. Detta påverkar naturligtvis säljsiffrorna en del.

För övrig förlorades den sista lilla bit av respekt jag hade kvar för Mac-systemet som grafikerverktyg när märkesskärmarna till Mac för typ 6-7 år sedan brakade helt åt h-e. En Mac-skärm (med "rätt" logga på) ligger i bottendrägget av kvalitet/prestanda jmf med allt annat på marknaden i samma prisklass som vald Mac-skärm.

Orginalen som Mac-skärmarna byggs på (Samsung och LG-Philips) har bättre backlights, stabilare färger med temperatur, bättre inställningsmöjligheter, bättre styrelektronik osv - och är ett par tusenlappar billigare.

Hårdvarukalibrering? Njae, inte direkt.... Stabila resultat från skärmexemplar till skärmexemplar? Inte det heller. Möjlighet att profilera stabilt, med bra och tillförlitliga resultat utan bandning eller andra dumheter? Njae. Någon skärm med 10-bits anslutning? Nej. Någon skärm med väl valt färgomfång (linjär respons, primärkoordinater som stämmer med insustristandarder?. Nej.

6.5-bitars verklig färgupplösning i en "grafikstation" (Imac) - Javisst!

Hur tänker dom...?
 
Vista kan säkert fungera hyfsat om man kör det på ett system som designats för att använda Vista (aka nyköpt dator med Vista). Däremot har ett oändligt antal människor jag pratat med haft rejäla problem att köra Vista på gammal hårdvara (aka sin gamla dator). Många har backat tillbaka till XP trots att de betalat fläskigt för en Vista-licens. Hur bra UAC fungerar bevisas av Microsofts egna undersökningar, som visar att mellan 80 och 90 procent av alla Vistaanvändare har stängt av UAC. Och utan den är ju "den fantastiska säkerheten" i Vista som bortblåst, eller hur?
Angående The Mojave Experiment, så kanske du missat att det är ett reklamtrick ihoptotat av Microsoft. I reklamen fungerar ju allt bra; WonderClean tar bort alla fläckar, DunderSchampo ger extra volym åt håret och Vista fungerar klockrent... Tja... there's one born every minute...
Jo men vi har redan kommit fram till att nya OS inte ska köras på gammal hårdvara, vi hade t.om. exempel från Appleanvändare (hör och häpna). Varför skulle Windows funka på lägre specs när inget annat OS gör det?
UAC var ett steg på rätt riktning, tyvärr innebär det att utvecklare var tvungna att skriva om sina program för att de inte skulle behöva samma rättigheter längre. Många mjukvaror hade det stödet väldigt snabbt medans andra satte sig i ett hörn och bölade. Trist om man inte gjort medvetna val i sina inköp av mjukvara ;)
Ingen klagar på att dom måste köra sudo eller su i *nix, ingen kommer att klaga på uac när det väl satt sig in heller. UAC är inte nödvändig för säkerheten, det enda som behövs är sunt förnuft, något många datoranvändare saknar :)
Okej, så det är okej att ta fram någon abstrakt undersökning om hur många som hatar Vista, men inte att göra tvärt om? Det var lite det som var poängen, folk som kräker ur sig gojja åt höger och vänster utan att ha några konkreta faktiska erfarenheter.
 
Nästa sak, som kanske inte är helt relevant i detta sammanhang iofs, är ju säkerheten i Mac-systemen. Förra CanSecWest (som är en världsomspännande datasäkerhetskonferans) så utlystes den sedvanliga "knäck datorn via nätverket"-tävlingen - med sedvanliga priser, dvs 10k US$ per klass. Det var alltså inga duvungar som deltog.

Första dygnet var inga tredjepartsverktyg tillåtna, bara grundinstallationer med "normala" program installerade. Andra dagen var tredjepartsverktyg tillåtna. Tredje dygnet var specialskrivna hackarverktyg tillåtna.

Macen (Leopard) to tre eller fem minuter att knäcka så att en yttre oberoende nätverksanslutning hade full koll på och förändringsrättigheter till systemet. Vista och Ubuntu knäcktes en liten stund in på tredje dygnet när specialskrivna verktyg var tillåtna.

Det finns en väldigt verklig anledning till att Macar inte FÅR användas inom några sammanhang med datasäkerhet som krav. Alltså inga statliga instanser som lyder under PUL eller övrig datasäkerhet, inga finansinstitut tillåter Mac inom de inre nätverken, inga större företag tillåter Mac på anslutningar som har tillgång till för företaget känslig information. Detta påverkar naturligtvis säljsiffrorna en del.

För övrig förlorades den sista lilla bit av respekt jag hade kvar för Mac-systemet som grafikerverktyg när märkesskärmarna till Mac för typ 6-7 år sedan brakade helt åt h-e. En Mac-skärm (med "rätt" logga på) ligger i bottendrägget av kvalitet/prestanda jmf med allt annat på marknaden i samma prisklass som vald Mac-skärm.

Orginalen som Mac-skärmarna byggs på (Samsung och LG-Philips) har bättre backlights, stabilare färger med temperatur, bättre inställningsmöjligheter, bättre styrelektronik osv - och är ett par tusenlappar billigare.

Hårdvarukalibrering? Njae, inte direkt.... Stabila resultat från skärmexemplar till skärmexemplar? Inte det heller. Möjlighet att profilera stabilt, med bra och tillförlitliga resultat utan bandning eller andra dumheter? Njae. Någon skärm med 10-bits anslutning? Nej. Någon skärm med väl valt färgomfång (linjär respons, primärkoordinater som stämmer med insustristandarder?. Nej.

6.5-bitars verklig färgupplösning i en "grafikstation" (Imac) - Javisst!

Hur tänker dom...?
Jag har tagit upp detta med säkerhet med, och att informationen finns tillgänglig om man vill ha den. I tråden finns personer som tror att OS X inte har några säkerhetshål (nej jag skojar inte).

Samma sak hände på Pwn2Own nyligen där Safari rasade samman inom två minuter, och folk klagar på IE? IE8 föll ju dock senare men man kan inte låta bli att småle :)

Apple har ju blivit stämda för deras undermåliga skärmar, dom utlovade miljontalsfärger på en 6bitarspanel. Jag minns inte vad som hände, om det blev en class action eller dom bara förlikade (det andra alternativet är väl mest troligt).
 
Senast ändrad:
Det finns en väldigt verklig anledning till att Macar inte FÅR användas inom några sammanhang med datasäkerhet som krav. Alltså inga statliga instanser som lyder under PUL eller övrig datasäkerhet, inga finansinstitut tillåter Mac inom de inre nätverken, inga större företag tillåter Mac på anslutningar som har tillgång till för företaget känslig information. Detta påverkar naturligtvis säljsiffrorna en del.

Det där kan jag gå i god för att du hittat på själv, möjligen läst det i Expressen eller så, men nevertheless är det ren fantasi. Jag tänker inte ens efterfråga källa, eftersom jag redan nu vet att det är rent trams.
 
Jämföra äpplen och citroner.
En bärbar pc som var billigare än mac. Win och senaste pc reklamen där priset styr.

Computerworld har tagit en närmare titt på den valda datorn. För det första kan man konstatera att HP HDX 16t väger 3,2 kilo, något som gör den mer släpbar än bärbar. För det andra är batteritiden knappt två timmar, vilket inte är särskilt imponerande. För det tredje är det samma processor som i den ratade Macbooken. Däremot är grafikkortet strået vassare.

I övrigt kan påpekas att upplösningen på 16-tumsskärmen är 1366x768, vilket i dagsläget inte är mycket att skryta med. Vill man ha en skärm som klarar av att spela upp filmer från den inbyggda bluray-enheten får man snällt punga ut med 175 dollar extra, något som spräcker budgeten.

Är Microsofts reklamkampanj bra eller dålig? Skriv gärna en kommentar nedan!


Min egen blir:
BMW eller Lada.Båda är bilar, båda går att köra.
 
Jag har tagit upp detta med säkerhet med, och att informationen finns tillgänglig om man vill ha den. I tråden finns personer som tror att OS X inte har några säkerhetshål (nej jag skojar inte).
Det finns säkert svagheter även hos OSX.
The U.S. Army believes that diversifying its computing platforms, in part by integrating more Macs, will make it more secure against cyberattacks like the ones that occurred over the summer to the Pentagon and a number of defense contractors.
 
Jag förstår att du tar upp någon HP-dator och inte exemplet jag gav dig..
jag googlade och har inte funnit några bilder, specifikationer , utseende, finish, storlek , tjocklek, batteritid etc.
Länka gärna var jag kan se dellen och att vi talar om ungefär samma sak.
Fungerar mac OS X på dellen, vista etc gör det på maccen.
 
Det finns säkert svagheter även hos OSX.
The U.S. Army believes that diversifying its computing platforms, in part by integrating more Macs, will make it more secure against cyberattacks like the ones that occurred over the summer to the Pentagon and a number of defense contractors.
Du vet vad diversifying är va? Det är bättre att ha två osäkra system än ett. Vad ville du ha fram?

För övrigt är copy/paste texter rätt meningslösa utan källhänvisningar.
 
http://configure.euro.dell.com/dell...sv&m_30=121432&oc=N04X7301&rbc=N04X7301&s=dhs

inte säker på om länken kommer fungera, men det är det bästa jag kan göra

hursomhelst, ja, det är möjligt att få OS X att fungera på den, kanske inte det lättaste och kanske inte ska göras om man har besvär med att bryta mot apples löjliga EULA, men det går! (deras EULA är inte rättsligt provad i sverige, och jag har svårt att se att någon skulle råka illa ut för det, men som sagt)

jag lever efter filosofin att om jag köper det så får jag göra vad jag vill med det, sålänge det inte bryter mot svea rikes lagar.
 
Han är mästaren på att hitta skvallerpress och är inte intresserad av sakliga och välrenommerade resurser, det är lika bra att vänja sig :)
saklighet, och detta skall komma från dig Erik, ta mina inlägg som ren provokation istället då hela diskussionen är tämligen ointressant och aldrig kommer leda någonstans..
Vi vet ju att Mac är bättre,stabilare, enklare, snyggare och i längden billigare, och man behöver inte "lära sig" mac för att den skall fungera.
Nu har solen komit fram i Lund och det är dags stt gå ut så nu får leka i sandlådan för dig själv ett tag.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.