Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Känns inte ens värt att svara på. De flesta jag känner har ingen aning om vad sjutton de ska göra när de sätter sig vid en Mac! Högerklicka, hur gör man det?? osv
men visst, superenkelt..
 
Pontus, för 23790:- får jag inte ens den processor som finns att välja till maccen.
jag får någon snålvariant i dellen. hur gör jag för att välja 2.93Ghz Intel Core 2 Duo till Dellen ?
Å vad ful Dellen är.Kan man välja snyggare skal
 
Nej, den i Macbook Pro för 25495 är på 2,66 och den jag valde i dellen för 23000 på 2,5, och visst, man kan köpa Macen för att den är snygg men då kan man ju knappast smutskasta Dellen för det, man bör ju iallafall veta att den är bättre.
 
Nej, den i Macbook Pro för 25495 är på 2,66 och den jag valde i dellen för 23000 på 2,5, och visst, man kan köpa Macen för att den är snygg men då kan man ju knappast smutskasta Dellen för det, man bör ju iallafall veta att den är bättre.
du svarade inte på frågan hur kan jag välja 2.93Ghz Intel Core 2 Duo till Dellen ?Vad blir priset då?
prisskilnaden mellan maccen och dellen är obefintlig med den billigare processorn.
Kan man byta skal?
På den vackra 2.93Ghz Intel Core 2 Duo Maccen kan jag även köra win, kan jag använda OSx på den fula Dellen?
PS maccen kostar under 22995:- och Dellen är dyrare med samma processor.
Nu skall jag kratta löv i vårvädret.
ha det
 
Senast ändrad:
Hur lång erfarenhet har du av mac Pontus? Har du någonsin ägt en? Med tanke på din ålder så har du kanske inte så stor erfarenhet. Sådana här diskussioner är totalt meningslösa när det sitter en massa folk som är så kära i sina prylar och ska försvara dom oavsett vad som är känt eller ej.

Har jag en optik, kamera, dator som jag tycket är kass då skriver jag det oavsett om det är populärt eller ej. Däremot så har jag aldrig haft några problem med mina macdatorer utan dom fungerar perfekt. Har aldrig haft något virus i dom etc.
Däremot påstår jag inte att dom behöver vara bättre än pc eftersom det är ett tag sedan jag använde pc och den fungerade ej speciellt bra därför bytte jag till mac efter inrådan av folk i fotobranschen där mac används mest.

Jag tycker väl inte att mac är billiga men betalar den prislappen för att få ett stabilt system, sedan om pc skulle kunna ge samma sak det har jag ingen aning men varför byta något som fungerar? Dessutom har jag säker köpt program för runt 30000 som passar till mac så det ska till mycket innan jag skulle byta till pc.
Trots att jag inte ÄLSKAR min mac.
 
Mikael jag lovar du har inte tid att diskutera med Erik. Det är totalt meningslöst du kan lägga fram vad du vill det kommer inte förändra något överhuvud taget. Låt dom som är nöjda med pc vara det. Vi som arbetar inom foto vet vad dom flesta använder och varför dom valt det trots en dyrare prislapp. Så vi är nöjda med våra mac och Erik är nöjd med sin pc (förlåt älskar sin pc).
så frid och fröjd.
 
Känns inte ens värt att svara på. De flesta jag känner har ingen aning om vad sjutton de ska göra när de sätter sig vid en Mac! Högerklicka, hur gör man det?? osv
men visst, superenkelt..

Men...nu får du lämna 80-talet. Högerklicka gör man med långfingret. Det är inte svårt (ja, förutom för de som inte har något långfinger).

Fast det där är ju totalt irrelevant. Jag har hållit nybörjarkurser för windowsanvändare, där de inte heller vet vad högerklick betyder eller gör.

Sen kan man ju undra varför det säljs stödhjul till cyklar. Alla kan väl cykla från födseln?

Efter 15 år med windows och 2 år med OS X kan jag med lätthet säga att jag jobbar både fortare och effektivare i OSX med de saker som jag vill göra. Men det finns naturligtvis saker som är effektivare på en windowsmaskin, men jag kommer inte på några just nu.

Edit: Jo, copy/paste
 
Mikael jag lovar du har inte tid att diskutera med Erik. Det är totalt meningslöst du kan lägga fram vad du vill det kommer inte förändra något överhuvud taget. Låt dom som är nöjda med pc vara det. Vi som arbetar inom foto vet vad dom flesta använder och varför dom valt det trots en dyrare prislapp. Så vi är nöjda med våra mac och Erik är nöjd med sin pc (förlåt älskar sin pc).
så frid och fröjd.
Jodå, så fort man lägger fram något konkret och faktamässigt korrekt så lyssnar jag. Aftonbladet är varken eller och det är inte personer som citerar saker de inte förstår heller.
Det är inte svårare än så.

Vi har ju redan haft diskussionen om vem som använder mest inom vad. Var är bevisen för påståendena? Eller det är fortfarande bara en fantasi som du vill uttrycka som fakta?
 
Har ni lyssnat på spanarna?
Jag har en egen observation, jag fotograferar mycket åt Lunds universitet.
En bra plats att fotografera internationella studenter, kommunikation osv är AF salen. Ett 100tal studenter sitter där dagligen och studerar, använder bärbara datorer.
De med pc sitter alltid vid ett 230V uttag med sina PC,de väljer att sitta med väggarna och pelare, mac studenterna sitter utspridda och jobbar utan nätadapter.
Studenterna med win datorer samtalar också mycket högre med varandra pga allt fläktljud och oväsen.
 
Jo men vi har redan kommit fram till att nya OS inte ska köras på gammal hårdvara, vi hade t.om. exempel från Appleanvändare (hör och häpna). Varför skulle Windows funka på lägre specs när inget annat OS gör det?
UAC var ett steg på rätt riktning, tyvärr innebär det att utvecklare var tvungna att skriva om sina program för att de inte skulle behöva samma rättigheter längre. Många mjukvaror hade det stödet väldigt snabbt medans andra satte sig i ett hörn och bölade. Trist om man inte gjort medvetna val i sina inköp av mjukvara ;)
Ingen klagar på att dom måste köra sudo eller su i *nix, ingen kommer att klaga på uac när det väl satt sig in heller. UAC är inte nödvändig för säkerheten, det enda som behövs är sunt förnuft, något många datoranvändare saknar :)
Okej, så det är okej att ta fram någon abstrakt undersökning om hur många som hatar Vista, men inte att göra tvärt om? Det var lite det som var poängen, folk som kräker ur sig gojja åt höger och vänster utan att ha några konkreta faktiska erfarenheter.

Visst kan det bli segt att köra nyare operativ på gammal hårdvara även under MacOS - det ligger liksom i sakens natur. Men det är en jäkla skillnad på "segt" och "fungerar inte".
När du pratar om UAC som ett steg i rätt riktning så visar det tydligt att du inte ens har börjat fundera på vad ett bra operativsystem är. Ett "bra operativ" är för 98 procent av vanliga användare inte något som går att klocka upp eller trimma med obskyra registermanipulationer. Nej, ett "bra operativ" är ett system som för en vettig dialog med användaren. Inte babblar och tjatar i onödan utan för en dialog så att användaren förstår vad som händer eller ska hända. Sånt har Microsoft alltid varit helt värdelösa på. De saknar helt enkelt insikt i hur/varför/när. De har underskattat värdet av en vettig dialog och i stället fokuserat på andra saker. Det är en av de saker som gör Windows till ett operativ med dålig säkerhet. Användaren får inget stöd att fatta rätt beslut utan tjatas till likgiltighet med dåligt genomtänkta dialoger.
För övrigt hänvisade jag till en undersökning som Microsoft själva gjort om hur många som inte använder UAC i Vista (i den undersökningen gick det åt rätt håll - bara 88 procent hade UAC avstängt!) och inte till någon b-reklamkampanj mot Vista. Men du menar på fullt allvar att en vetenskaplig undersökning kan jämföras med ett reklamtrix? Då ska jag chocka dig med att det aldrig har genomförts något "Mojave experiment" i verkligheten. Det hela är en uppdiktade historia som bara finns i den reklamfilm du har sett. Det fanns inga människor som blev överraskade av hur smidigt Vista är, de är karaktärer, som i en spelfilm.
Om du vill diskutera vilket av operativssystemen som för den mest värdelösa dialogen med användaren föreslår jag att vi startar en ny tråd där vi växelvis laddar upp skärmdumpar av dialogrutor från respektive system. Jag skulle kunna börja med "Ett fel uppstod när det tidigare felmeddelandet skulle visas".
Sen ska det bli intressant att se om du har samma tänk för resten av ditt hem, som du har i ditt operativssytem. Står det tex "Mitt salt" på dina saltburkar eller "Den här lägenheten" på din ytterdörr? ;-)
 
Visst kan det bli segt att köra nyare operativ på gammal hårdvara även under MacOS - det ligger liksom i sakens natur. Men det är en jäkla skillnad på "segt" och "fungerar inte".
När du pratar om UAC som ett steg i rätt riktning så visar det tydligt att du inte ens har börjat fundera på vad ett bra operativsystem är. Ett "bra operativ" är för 98 procent av vanliga användare inte något som går att klocka upp eller trimma med obskyra registermanipulationer. Nej, ett "bra operativ" är ett system som för en vettig dialog med användaren. Inte babblar och tjatar i onödan utan för en dialog så att användaren förstår vad som händer eller ska hända. Sånt har Microsoft alltid varit helt värdelösa på. De saknar helt enkelt insikt i hur/varför/när. De har underskattat värdet av en vettig dialog och i stället fokuserat på andra saker. Det är en av de saker som gör Windows till ett operativ med dålig säkerhet. Användaren får inget stöd att fatta rätt beslut utan tjatas till likgiltighet med dåligt genomtänkta dialoger.
För övrigt hänvisade jag till en undersökning som Microsoft själva gjort om hur många som inte använder UAC i Vista (i den undersökningen gick det åt rätt håll - bara 88 procent hade UAC avstängt!) och inte till någon b-reklamkampanj mot Vista. Men du menar på fullt allvar att en vetenskaplig undersökning kan jämföras med ett reklamtrix? Då ska jag chocka dig med att det aldrig har genomförts något "Mojave experiment" i verkligheten. Det hela är en uppdiktade historia som bara finns i den reklamfilm du har sett. Det fanns inga människor som blev överraskade av hur smidigt Vista är, de är karaktärer, som i en spelfilm.
Om du vill diskutera vilket av operativssystemen som för den mest värdelösa dialogen med användaren föreslår jag att vi startar en ny tråd där vi växelvis laddar upp skärmdumpar av dialogrutor från respektive system. Jag skulle kunna börja med "Ett fel uppstod när det tidigare felmeddelandet skulle visas".
Sen ska det bli intressant att se om du har samma tänk för resten av ditt hem, som du har i ditt operativssytem. Står det tex "Mitt salt" på dina saltburkar eller "Den här lägenheten" på din ytterdörr? ;-)
Om du brytt dig om att läsa mitt inlägg hade du inte gjort en så meningslös utläggning om UAC. Läs igen och återkom.
Det är roligt att du pratar om att användaren inte får stöd till att fatta rätt beslut. De flesta windowsanvändare är ju medvetna om att det finns virus (som de ofta blandar ihop med trojaner och säkerhetshål). I tråden har vi haft osx users som påstått att de inte existerar över huvud taget till OS X. Vad är värst? Ignorance is bliss och allt det där.
Du hänvisade inte till något, för att hänvisa måste du bifoga hänvisningen, annars är det ganska svårt att kolla upp faktan bakom.

Jag väntar fortfarande på ett bevis på det du säger om mojave, vilket var produktionsbolaget bakom reklamfilmen och vad var deras uppdrag?

Du är grymt duktig på att påstå saker, mindre duktig på att faktiskt backa upp påståendena med något.
 
Du är grymt duktig på att påstå saker, mindre duktig på att faktiskt backa upp påståendena med något.

Tja, jag är väl lika duktig som du på att påstå saker och du är lika duktig som jag på att verifiera påståenden. Om du hänvisar till någon källa som visar att Mojave Experiment verkligen genomfördes i sinnevärlden, så ska jag återkomma med en länk till DatorMagazins artikel om Microsoft UAC-undersökning. Och om du bifogar någon länk till en källa talar om vad det är för MacOSX-virus vi ska vara så rädda för, så ska jag länka till en historia om hur "The Mojave Experiment" kom till... ;-)
 
Tja, jag är väl lika duktig som du på att påstå saker och du är lika duktig som jag på att verifiera påståenden. Om du hänvisar till någon källa som visar att Mojave Experiment verkligen genomfördes i sinnevärlden, så ska jag återkomma med en länk till DatorMagazins artikel om Microsoft UAC-undersökning. Och om du bifogar någon länk till en källa talar om vad det är för MacOSX-virus vi ska vara så rädda för, så ska jag länka till en historia om hur "The Mojave Experiment" kom till... ;-)
Det var du som sa att det var fejk, då ligger det på dig att bevisa det också.

Vad DatorMagazin skriver bryr jag mig inte så mycket om, det borde däremot finnas en länk till den officiella undersökningen av MS, den är av intresse.

Du kan kolla secunia.com för redan kända hål (som jag skrivit tidigare i tråden). Eller så kan du kolla de officiella patch notes som Apple släpper till sina säkerhetsuppdateringar då och då. Jag sa som jag sa innan, du tror väl inte Apple sitter och kodar säkerhetsfixar till problem som inte existerar?
Virus är inget att vara rädd för, dom måste du installera själv, user elevation, dos-attacker och andra systemrelaterade säkerhetsproblem är betydligt mycket värre.
 
Nu har jag varit ute i trädgården och spolat av mitt trädäck, med min Kärcher. jag valde just en kärcher för att den är gul och inte blå som Nilfisks modeller. Det gör den lättare att lokalisera i mitt garage. Jag är tveksam om jag kanske ändå skulle valt Nilfisk istället? Hade trädäcket blivit renare? Hade det gått snabbare?

Många frågor, inga svar. Är det någon som har en länk till ett oberoende testlaboratorium? För tester i aftonbladet eller andra sidor litar jag inte på.

En sak med mac suger, deras mighty mouse. Styrkulan geggar igen alldeles för lätt. Kanske kan man använda Kärchern för att rengöra den?

Sen är förstås tangentbordet vitt, så att all smuts syns och då får man ångest. Det slipper man som windowsanvändare (ja, alltså bara för att det inte syns betyder inte att det inte finns. Lite som e-legitimation under OSX)
 
Jag har ingen enorm erfarenhet av Mac, men tillräckligt för att säga att de inte fungerat bättre än motsvarande PC jag använt. Det jag använder Mac till är videoredigering, vilket ju är fruktansvärt tungt och inte vet jag om det fungerar bättre till andra saker, men där är det ingen skillnad .. förutom att Final Cut enbart finns till Mac, då. Hursomhelst, jag har inte lyckats högerklicka på någon av de Macar som jag använt, så jag vet inte vad du menar med 80-talet? B.la. en 24" iMac inköpt för ett par månader sedan ..

Och återigen MBPn har ingen 2,93Ghz processor utan en 2,66 ... (2,93 finns som tillval, ja, men då blir den ännu dyrare)

Hursomhelst, jag kunde inte hålla med mer om att man inte måste älska sina prylar, jag älskar inte min PC, jag älskar ingen Mac, jag använder dem bara. Enda anledningen till att jag ens skriver i tråden är för att det är så frustrerande att det är så många OSX-fanboys som hävdar att Windows ÄR sämre, men allt är väl en smaksak?

Hursomhelst, diskussionen leder ingenstans.
 
Det var du som sa att det var fejk, då ligger det på dig att bevisa det också.

Vad DatorMagazin skriver bryr jag mig inte så mycket om, det borde däremot finnas en länk till den officiella undersökningen av MS, den är av intresse.

Du kan kolla secunia.com för redan kända hål (som jag skrivit tidigare i tråden). Eller så kan du kolla de officiella patch notes som Apple släpper till sina säkerhetsuppdateringar då och då. Jag sa som jag sa innan, du tror väl inte Apple sitter och kodar säkerhetsfixar till problem som inte existerar?
Virus är inget att vara rädd för, dom måste du installera själv, user elevation, dos-attacker och andra systemrelaterade säkerhetsproblem är betydligt mycket värre.

Jo, det är sant att det då och då dyker upp en säkerhetsuppdatering till min Mac hemma. Men till min WinXP-burk på jobbet kommer det väl ett tiotal i månaden - flera av dem kritiska.
Och om du tror att man måste installera virus själv, så har du nog blandat ihop virus med trojaner. En livsfarlig okunskap när man arbetar med ett så pass utsatt operativsystem som du gör. Nej, just ja...trojaner behöver man ju inte alltid installera själv heller på Windows - man får ju emellanåt hjälp av Internet Explorer. I MacOSX får man dock göra jobbet själv med både de trojaner som existerar och godkänna installationen med adminlösen. Därför finns det heller inte särskilt många fall där folk smittats. Enligt Symantec har ungefär 0-49 datorer världen över drabbats. Riktigt läskigt med andra ord! ;-)
http://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2007-110101-2320-99&tabid=1
Som en liten jämförelse kan vi ju ta Conficker... lite mer än 0-49 datorer som smittats där, va? Kanske 0-49 miljoner... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.