Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Xeon 55xx har varit officiell ganska så länge, du måste ha lite koll på marknaden om du ska framstå som trovärdig.
Ganska länge? Processorerna som sitter i den senaste Mac Pro blev tilgängliga från Intel för någon vecka sedan. If you've got the newest Mac Pro, however, then you're already using the new quad-core CPUs,, but for everyone else, they're now being sold. Har du någon information om att detta skulle vara fel?

Att använda små versioner av fullstora kontakter är bara att spotta användarna i ansiktet.
Den stora versionen får inte plats på en modern bärbar. Utvecklingen måste gå framåt, inte stå still.
 
Nu försökte du göra en fin liknelse till bilvärlden och påstå att en hemmabyggd pc skulle vara instabilare än en pc från Apple och att den senare skulle vara bättre så som en BMW är en bättre bil än en Skoda. Tyvärr (för liknelsens skull) ser verkligheten annorlunda ut, så du får nog göra en ny liknelse som går att applicera på den.
Varfär är liknelsen felaktig? Skruvar du ihop en dator av delar du hittar på komplett.se finns det t.ex. ingen garanti att kylningen fungerar som den ska. Tror du inte att Apple (eller annan tillverkare ur premiumsegmentet) har mer koll på sådant än en ordinär hemmabyggare?

Det kan mycket väl vara så att du är nöjd med datorn du har skruvat ihop, men det gäller nog det mesta som görs på egen hand i livets olika faser -- ljusstaken från slöjden, bilderna från den nya kameran, osv.
 
Ganska länge? Processorerna som sitter i den senaste Mac Pro blev tilgängliga från Intel för någon vecka sedan. If you've got the newest Mac Pro, however, then you're already using the new quad-core CPUs,, but for everyone else, they're now being sold. Har du någon information om att detta skulle vara fel?


Den stora versionen får inte plats på en modern bärbar. Utvecklingen måste gå framåt, inte stå still.
Så för dig är tillgänglig detsamma som officiell? För mig har det två helt skilda betydelser.

Tycker du Mac Pro är bärbar? Visst går den att bära, men jag klassar den som stationär. Eller skrev du fel? För övrigt får displayport plats utan problem på en laptop.
http://www.displayport.org/simpler-setup/default.htm
Den är bra mycket mindre än VGA-anslutning (i stil med USB), att du påstår att den inte skulle få plats är bara rent tramseri och något som hör hemma på Apples marknadsavdelning.
 
Varfär är liknelsen felaktig? Skruvar du ihop en dator av delar du hittar på komplett.se finns det t.ex. ingen garanti att kylningen fungerar som den ska. Tror du inte att Apple (eller annan tillverkare ur premiumsegmentet) har mer koll på sådant än en ordinär hemmabyggare?

Det kan mycket väl vara så att du är nöjd med datorn du har skruvat ihop, men det gäller nog det mesta som görs på egen hand i livets olika faser -- ljusstaken från slöjden, bilderna från den nya kameran, osv.
Apple har redan bevisat att dom inte kan kylning :) Alla men insikt minns hur dom gjorde bort sig med MBP och hur felaktig appliceringen av kylpastan var.

En hemmabyggare har generellt sett otroligt mycket bättre koll och insikt än en OEM (vilka siktar på de billigaste dom kan få tag på, inte det med högst kvalité). Det baserar jag på alla jag känner/pratat med som bygger datorer.

Det är vanliga människor som på löpande band monterar OEM-burkar, inga magiska varelser från främmande världar.
 
Varfär är liknelsen felaktig? Skruvar du ihop en dator av delar du hittar på komplett.se finns det t.ex. ingen garanti att kylningen fungerar som den ska. Tror du inte att Apple (eller annan tillverkare ur premiumsegmentet) har mer koll på sådant än en ordinär hemmabyggare?

Det är klart att det inte blir bra om man gör fel.
Om du måste jämföra en Mac med en dåligt byggd dator med felaktigt kylsystem är det väl inte mycket till liknelse...

För övrigt så är det pissenkelt att bygga en dator med effektiv kylning bara man väljer ett bra chassi, eftersom kylningens effektivitet till största delen beror just på chassits utformning.
Faktum är att inte ens om man har noll koll på vilka komponenter man ska välja är det svårt. Det krävs ingen ingenjörsexamen för att med hjälp av internet ta reda på vad som funkar. Handlar mer om vilja än om kunskap.
Att tro att Apple är nån slags allvetande datorbyggare som kan bygga datorer bättre än nån annan är bara löjligt och kallas på internet för fanboyism.
 
Som sagt, du har fel på flera punkter: bygger du ihop en dator på de delar jag plockade ihop från komplett så är det svårt att misslyckas med kylningen, du måste i princip strunta i att montera medföljande processorfläkt. Följer du vanliga instruktioner så kommer du aldrig ha några problem (även om det kanske inte skadar att stresstesta och kolla temperaturer), men som sagt, apple har haft överhettningsproblem i flertal modeller speciellt de bärbara. Och sen förstår jag inte vad du pratar om, processorn i Macbook Air är ju en vanlig Core 2 Duo?? Ingenting speciellt med den..

Apple må tillverka sina moderkort själva, men själva komponenterna är ju fortfarande samma, d.v.s samma inbyggda nätverkskort, ljudkort osv.

Men som sagt, du får absolut köpa dina datorer för 5000 kronor mer än motsvarande PC, det kommer jag aldrig att klaga på, men det är irriterande att folk lever under villfarelsen att Apple är utomjordiska fantastiska varelser som bygger felfria datorer och att hårdvaran på något vis skulle vara bättre?

Operativsystemet däremot, det föredrar jag, men jag lever inte i någon villfarelse om att det skulle vara bättre än windows... eftersom allting i datorvärlden bygger på samma tekniker i grunden så inser jag att det bara är en smaksak.

UPPDATERING:
Ser nu att Macbook Air processorn är en mindre variant av Core 2 Duon, ursäkta för det.
Läste också att moderkortet även det är tillverkat av intel??
 
Så för dig är tillgänglig detsamma som officiell? För mig har det två helt skilda betydelser.
Ska man bygga en egen dator med samma delar som en Mac Pro kan man inte använda en processor som inte är tillgänglig för andra än Apple, eller hur? Att Intel sedan en längre tid har sagt vad som kommer hjälper inte hemmabyggaren.

Tycker du Mac Pro är bärbar?
Nej, men jag tycker inte Apple ska använda 7 olika typer av anslutningar till bildskärmar. Det innebär att storleken på valda kontakter troligtvis kommer att bestämmas av Apples behov när det gäller bärbara datorer.

Den är bra mycket mindre än VGA-anslutning (i stil med USB), att du påstår att den inte skulle få plats är bara rent tramseri och något som hör hemma på Apples marknadsavdelning.
Viss kan den få plats, men den ska få plats bland ett antal andra kontakter också. Då hjälper det att göra en mindre variant. Tror du att Apple tog fram mini-varianten, och ger bort specifikationen utan licens och utan kostnad, bara för att irritera dig?
 
Ska man bygga en egen dator med samma delar som en Mac Pro kan man inte använda en processor som inte är tillgänglig för andra än Apple, eller hur? Att Intel sedan en längre tid har sagt vad som kommer hjälper inte hemmabyggaren.
I7 med samma arkitektur räknas inte? Du svarade för övrigt inte på frågan heller

Nej, men jag tycker inte Apple ska använda 7 olika typer av anslutningar till bildskärmar. Det innebär att storleken på valda kontakter troligtvis kommer att bestämmas av Apples behov när det gäller bärbara datorer.
Dom lyckades ju nästan bra med DVI, satt en ordentlig DVI-anslutning på MBP 17", där är för övrigt massvis med utrymme över på chassit, du kan fortsätta fantisera om storleken, men det har inget med det att göra.[/QUOTE]

Viss kan den få plats, men den ska få plats bland ett antal andra kontakter också. Då hjälper det att göra en mindre variant. Tror du att Apple tog fram mini-varianten, och ger bort specifikationen utan licens och utan kostnad, bara för att irritera dig?
Har du sett den fysiska skillnaden? Den är extremt liten, utrymmet är inte ett problem. Däremot är det jättebra för Apple att folk måste köpa konverterare för flera hundra där marginalerna är helt enorma, om dom inte vill köpa en ny skärm, då från Apple så klart.
Du har verkligen fallit i fällan :)
 
Ni Mac-fanboys fattar verkligen inte, eller hur? Vi windowsanvändare ser inte ner på Macar, vi hatar inte Mac, vi inser bara att den reella skillnaden inte är så fruktansvärt stor som ni tror ...
Allvarligt, kan ni faktiskt inte förstå, att eran Mac är en PC med OS X på?
På PowerPC-tiden var det en annan sak, ja, men när det inte finns en del kvar som skiljer sig från en PC förutom design och operativsystem.. Dags att inse hur trångsynta ni är, kanske?:)
 
Du också, Mr Rightfighter, eftersom du ska köpa en Mac...
Vad har det med saken att göra? Bara för att jag ser igenom marknadsföringen får jag inte köpa produkten?
Jag tror inte på Microsoft när dom säger att IE8 är världens snabbaste webbläsare heller, får jag inte köpa Windows 7 nu?

Som jag sa tidigare i tråden, jag har inga fantasier om produkten bara för att den är monterad på ett visst ställe. Det är dock många som har det, tyvärr kan dom aldrig stärka det med några faktiska bevis.
 
Ni Mac-fanboys fattar verkligen inte, eller hur? Vi windowsanvändare ser inte ner på Macar, vi hatar inte Mac, vi inser bara att den reella skillnaden inte är så fruktansvärt stor som ni tror ...
Allvarligt, kan ni faktiskt inte förstå, att eran Mac är en PC med OS X på?
På PowerPC-tiden var det en annan sak, ja, men när det inte finns en del kvar som skiljer sig från en PC förutom design och operativsystem.. Dags att inse hur trångsynta ni är, kanske?:)

Ni Mac-fanboys fattar verkligen inte, eller hur? Vi windowsanvändare ser inte ner på Macar, vi hatar inte Mac, vi inser bara att den reella skillnaden inte är så fruktansvärt stor som ni tror ...
Allvarligt, kan ni faktiskt inte förstå, att eran Mac är en PC med OS X på?
På PowerPC-tiden var det en annan sak, ja, men när det inte finns en del kvar som skiljer sig från en PC förutom design och operativsystem.. Dags att inse hur trångsynta ni är, kanske?:)

Men lite sans om jag får be! Det ÄR operativsystemet som de flesta Macanvändare ser som en fördel gentemot Windows! De flesta skiter i vad det står på komponenterna. Windows är inget dåligt system, men personligen tycker jag och många andra bättre om Macens operativ. Du säger att ni inte ser ner på Macanvändare... eh, jag citerar "Dags att inse hur trångsynta ni är, kanske?"

I rest my case...
 
Vad har det med saken att göra? Bara för att jag ser igenom marknadsföringen får jag inte köpa produkten?
Jag tror inte på Microsoft när dom säger att IE8 är världens snabbaste webbläsare heller, får jag inte köpa Windows 7 nu?

Som jag sa tidigare i tråden, jag har inga fantasier om produkten bara för att den är monterad på ett visst ställe. Det är dock många som har det, tyvärr kan dom aldrig stärka det med några faktiska bevis.

Du är inte speciellt trovärdig när du i inlägg efter inlägg fördömer Apple och OSX när du samtidigt (i ett annat forum) har sagt att du ska köpa en Mac. Du har sagt att du fick den till ett bra pris, visst, men jag köper inte något jag ogillar för att den är billig. Det är riktigt dumt.
 
Senast ändrad:
Jag använder som tidigare sagt själv gärna Mac, men det är irriterande många av dessa användare som tror att deras datorer är bättre än motsvarande PC
 
Jag använder som tidigare sagt själv gärna Mac, men det är irriterande många av dessa användare som tror att deras datorer är bättre än motsvarande PC

Det handlar inte så mycket om tro. Vi TYCKER att Mac OSX är bättre än Windows. Låt oss få tycka det. Hårdvaran skiter jag ett långt stycke i, men operativet får mig mer produktiv. Är det ok att jag och fler o fler tycker det? Tack.
 
Ja, precis, om diskussionen hade handlat om operativsystemet hade jag absolut förstått. Jag föredrar också OS X (därför har jag det även på min PC), och som tidigare inlägg sagt, om man har kunnandet så kan man spara enormt mycket pengar på att bygga ihop en PC med OS X på jämfört med att köpa en Mac.
 
Jag har ingen aning om mina macar är bättre än pc och jag bryr mig inte. Dels så har jag kört mac i många år (utan problem, utan virus) samt stor driftsäkerhet dom går och går utan problem. Visst prislappen är dyrare men priset är för mig sekundär betydelse jag vill ha driftsäkerhet och slippa virus och eftersom mac alltid uppfyllt dom kraven så skulle jag inte ens ta emot en pc gratis.
Självfallet kan era pc fungera lika bra så kör ni vidare med dom så kör jag vidare utan bekymmer med mina macdatorer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.