Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, precis, om diskussionen hade handlat om operativsystemet hade jag absolut förstått. Jag föredrar också OS X (därför har jag det även på min PC), och som tidigare inlägg sagt, om man har kunnandet så kan man spara enormt mycket pengar på att bygga ihop en PC med OS X på jämfört med att köpa en Mac.

Det kan man göra om man tycker det är kul. Men som företagare är det en fullkomligt usel idé. Garantier och snabb service kan man glömma på ett hemmabygge. Jag tror dessutom att Apple likaväl som Dell, Sony m.fl. är mycket bättre på att bygga datorer än du (och jag). Det vore mycket konstigt annars.
 
Visst är de garanterat bättre, men när det gäller hyfsade standardsaker så duger vilken nybörjarguide på internet hur bra som helst! Det är inte raketforskning att sätta ihop en dator, den är ju som sagt gjord för att sättas ihop. Supporten på en dator går väl inte längre än till att hårdvarukomponenterna ska fungera, i vilket fall? Då bryr sig väl inte Gigabyte eller NVidia om vilket operativsystem jag kört, det gör ju inte dem någon skillnad. Det är bara Apple som lägger sig i valet av komponenter och operativsystem..
 
Du är inte speciellt trovärdig när du i inlägg efter inlägg fördömer Apple och OSX när du samtidigt (i ett annat forum) har sagt att du ska köpa en Mac. Du har sagt att du fick den till ett bra pris, visst, men jag köper inte något jag ogillar för att den är billig. Det är riktigt dumt.
Jag vet inte var du får allting ifrån, men det verka vara riktigt bra tabletter du käkar iaf :)
Om vi säger såhär, Apple älskar att hata sina användare och lura i dom massa fantasier. Applefanatiker älskar att skryta med att de blivit lurade.
Microsoft älskar att hata sina användare och lura i dom massa fantasier. Microsoftfanatiker älskar att skryta med att de blivit lurade.
Får jag köpa båda två nu?

Själv kör jag Windows, Linux, BSD och snart OSX.
 
Jag vet inte var du får allting ifrån, men det verka vara riktigt bra tabletter du käkar iaf :)
Om vi säger såhär, Apple älskar att hata sina användare och lura i dom massa fantasier. Applefanatiker älskar att skryta med att de blivit lurade.
Microsoft älskar att hata sina användare och lura i dom massa fantasier. Microsoftfanatiker älskar att skryta med att de blivit lurade.
Får jag köpa båda två nu?

Själv kör jag Windows, Linux, BSD och snart OSX.

Var jag får allt ifrån? ja det är du själv som har sagt det jag skrev. Var var det som var osant i det jag skrev? Svara för en gång skull på en fråga utan att fälla en nedlåtande kommentar och svamla om tabletter med mera.
 
Var jag får allt ifrån? ja det är du själv som har sagt det jag skrev. Var var det som var osant i det jag skrev? Svara för en gång skull på en fråga utan att fälla en nedlåtande kommentar och svamla om tabletter med mera.
Frågor avslutas med frågetecken, helt omöjligt att veta om du har en fråga i ditt inlägg om du inte markerar den.

Du började med ett meningslöst påhopp och sedan dess har jag inte sett några frågor eller välgrundade argument alls faktiskt.
 
Du säger att han fördömer Mac, det gör han inte, han fördömer Apple.
En ganska viktig skillnad du
 
Frågor avslutas med frågetecken, helt omöjligt att veta om du har en fråga i ditt inlägg om du inte markerar den.

Du började med ett meningslöst påhopp och sedan dess har jag inte sett några frågor eller välgrundade argument alls faktiskt.

Jag vet inte var du får allting ifrån, men det verka vara riktigt bra tabletter du käkar iaf :)
Om vi säger såhär, Apple älskar att hata sina användare och lura i dom massa fantasier. Applefanatiker älskar att skryta med att de blivit lurade.
Microsoft älskar att hata sina användare och lura i dom massa fantasier. Microsoftfanatiker älskar att skryta med att de blivit lurade.
Får jag köpa båda två nu?

Själv kör jag Windows, Linux, BSD och snart OSX.

Var jag får allt ifrån? ja det är du själv som har sagt det jag skrev. Var var det som var osant i det jag skrev? Svara för en gång skull på en fråga utan att fälla en nedlåtande kommentar och svamla om tabletter med mera.

Edit:
Jag kanske ska citera det du skrev i ett annat forum?

Du är dryg och nedlåtande. Allt i en härskande besserwisserton. Även i ämnen där det finns flera andra som vet mer än du. Sedan försöker du dölja de nedsättande kommentarerna med en smiley efteråt.

Märkligt beteende, men du kan nu härja fritt utan min inblandning.
 
Du är inte speciellt trovärdig när du i inlägg efter inlägg fördömer Apple och OSX när du samtidigt (i ett annat forum) har sagt att du ska köpa en Mac. Du har sagt att du fick den till ett bra pris, visst, men jag köper inte något jag ogillar för att den är billig. Det är riktigt dumt.

Det är som att jämföra Nikon och Canon, jag är trofast och nöjd Nikonfotograf. Kommer någon seriös handlare och erbjuder mig en Canon 5DmkII för 4000kr, så skulle jag köpa den med en gång iaf.
Likaså skulle jag nog köpa en Mac om jag fick en för ett bra pris.
Jag tror dom flesta av oss som PC-användare här mest är emot Mac för deras otroligt dåliga pris/prestanda. Får man dock tag på en Mac till ett väldigt bra pris så blir ju pris/prestanda mycket bättre.

/Karl
 
Ser fortfarande inga frågor. Du säger att jag ska svara på frågan, men du specificerar inte frågan, jag är inte synsk.

Jag må vara nedlåtande, men det är svårt att inte vara så mot personer som kommer med påhitt efter påhitt utan att någonsin kunna styrka med någon form av substans. Åsikter får alla ha, men man ska inte tro att man kan argumentera ren och skär fakta med endast en åsikt baserat på ingenting mer än vilja.
 
Det är som att jämföra Nikon och Canon, jag är trofast och nöjd Nikonfotograf. Kommer någon seriös handlare och erbjuder mig en Canon 5DmkII för 4000kr, så skulle jag köpa den med en gång iaf.
Likaså skulle jag nog köpa en Mac om jag fick en för ett bra pris.
Jag tror dom flesta av oss som PC-användare här mest är emot Mac för deras otroligt dåliga pris/prestanda. Får man dock tag på en Mac till ett väldigt bra pris så blir ju pris/prestanda mycket bättre.

/Karl

Det kan jag hålla med om. Men trovärdigheten urholkas när man köper det man fördömer. Även om det är till ett bra pris.
 
Det är som att jämföra Nikon och Canon, jag är trofast och nöjd Nikonfotograf. Kommer någon seriös handlare och erbjuder mig en Canon 5DmkII för 4000kr, så skulle jag köpa den med en gång iaf.
Likaså skulle jag nog köpa en Mac om jag fick en för ett bra pris.
Jag tror dom flesta av oss som PC-användare här mest är emot Mac för deras otroligt dåliga pris/prestanda. Får man dock tag på en Mac till ett väldigt bra pris så blir ju pris/prestanda mycket bättre.

/Karl
Dealen är en 24" cinemadisplay gratis och den lilla 15" MBP som går på 18500 hos Apple.se för 14000. Visst kan skärmen kännas som lite slöseri, men eftersom Apple inte erbjuder dockningsstation får det bli så (dessutom föredrar jag att jobba på 24" skärm och den ska stå på jobb så). Totalt sparar jag in runt 10000kr vilket för mig är rätt mycket pengar, för andra är det skitsamma tydligen.

Jag har skrivit det tidigare också, det är samma skit, det handlar om vem som använder prylarna i de flesta fall. Macfanatikerna gillar att ignorera den typen av inlägg dock :)

Kollegan kör Solaris, Linux, Windows och OSX hemma t.ex. Varför begränsa sig om man inte inte behöver.

Jag kan inte minnas att jag skrev att jag fördömt en laptop, ska bli intressant att höra om påståendet har någon grund (inte riktat till dig i citattexten ovan).
 
Ser fortfarande inga frågor. Du säger att jag ska svara på frågan, men du specificerar inte frågan, jag är inte synsk.

Jag må vara nedlåtande, men det är svårt att inte vara så mot personer som kommer med påhitt efter påhitt utan att någonsin kunna styrka med någon form av substans. Åsikter får alla ha, men man ska inte tro att man kan argumentera ren och skär fakta med endast en åsikt baserat på ingenting mer än vilja.



Du är alltid dryg och nedlåtande så fort någon klagar på något du äger. Spelar ingen roll om man lägger fram bildbevis så som jag gjort i en annan tråd du tjafsar jämnt. Du om någon behöver tabletter ta helst hela burken på en gång.

svårt att prata seriöst med någom som är så förälskad i sina prylar.
Låt trollet vara.
 
Lek med ditt pc jox Erik.

ett lysande exempel vilka fördelarna det är med Mac och varför Blocket använder Mac sammanfattas snyggt i sista frågan.


Är det inte dyrare med Mac?
- Nej för det är så stabilt och felfritt. Vi har mycket problem med PC, medan macarna bara funkar. Om vi skulle köra PC fullt ut skulle vi behöva anställa en PC-tekniker, speciellt med tanke på våra krav på kryptering.

Jag känner ett antal Pc tekniker som inte är beredda att rationalisera bort sig själva, de är inte heller ovetande om bla OSX fördelar.
 
Du är alltid dryg och nedlåtande så fort någon klagar på något du äger. Spelar ingen roll om man lägger fram bildbevis så som jag gjort i en annan tråd du tjafsar jämnt. Du om någon behöver tabletter ta helst hela burken på en gång.

svårt att prata seriöst med någom som är så förälskad i sina prylar.
Låt trollet vara.
Du gillar tråden med bilder på helt olika motiv tagna på helt olika stället med helt olika förutsättningar. Den tråden tyckte jag var brutalt meningslös faktiskt. Men du har ju lärt dig vad ordet "älska" betyder iaf, så den var ju inte helt till spillo.
 
Lek med ditt pc jox Erik.

ett lysande exempel vilka fördelarna det är med Mac och varför Blocket använder Mac sammanfattas snyggt i sista frågan.


Är det inte dyrare med Mac?
- Nej för det är så stabilt och felfritt. Vi har mycket problem med PC, medan macarna bara funkar. Om vi skulle köra PC fullt ut skulle vi behöva anställa en PC-tekniker, speciellt med tanke på våra krav på kryptering.

Jag känner ett antal Pc tekniker som inte är beredda att rationalisera bort sig själva, de är inte heller ovetande om bla OSX fördelar.
Inga Aftonbladetlänkar? Deras krav på kryptering kan inte vara speciellt hög då det bara följer med 256bitars AES kryptering utan specificerad hash-metod i OSX by default. Kryperingsmjukvara måste dessutom vara baserad på 100% öppen källkod om man nu ska vara seriös med säkerheten. Själv kör jag Serpent-Twofish-AES med HMAC-Whirlpool, jag är inte ens intresserad av kryptering och ändå tycks jag valt en bättre lösning än Blocket (den är dessutom open source och tillgänglig i OSX, Windows och Linux vilket ger portabilitet).
Jag kan mao inte ta ditt citat speciellt allvarligt då personen som svarar på frågan inte verkar ha någon speciell koll.

Alla dessa fördelar som ingen kan ta fram konkreta exempel på, de måste vara magiska :)

Edit:
Jag säger inte att AES-256 är osäkert, sist jag kollade så var den klassificerad för högsta säkerhet av NSA. Känns dumt att förlita sig på en stängd lösning när man inte behöver dock.
 
Det kan man göra om man tycker det är kul. Men som företagare är det en fullkomligt usel idé. Garantier och snabb service kan man glömma på ett hemmabygge. Jag tror dessutom att Apple likaväl som Dell, Sony m.fl. är mycket bättre på att bygga datorer än du (och jag). Det vore mycket konstigt annars.

Man har garanti på lösa komponenter också, så det är inget bekymmer så sett. Och jag vet att dell, sony och dom andra inte bygger bättre datorer än vad jag gör när jag bygger åt mig själv (nu snackar jag givetvis stationära datorer). Dom massproducerar sin skit med komponenter dom köper in till så lågt pris dom bara kan. Jag köper högprestandakomponenter ända ner till enskilda fläktar, gör seriöst snygg kabeldragning och ser till att kylningen är så effektiv som möjligt med hjälp av i sammanhanget dyra lösningar vad gäller exempelvis processor- och minneskylare. Jag betvivlar att dom stora datortillverkarna har dom bästa kylarna som tillval ens i deras allra fetaste burkar. Är man ute efter prestanda och effektivitet till bra pris bygger man själv. Ta en titt i närmsta överklockningsforum om du inte tror mig. På den fronten har inte företagen en suck.
 
Vad gör människor med sina datorer som innebär att en PC inte fungerar? Jag fattar det inte! Håller man sitt surfande till trovärdiga sidor och håller sig till säkra och bra program så är inte OS X ens ett litet uns mer stabilt, inte för mig iallafall! Jag har då inte fått så mycket som en virusvarning i XP trots att jag använt det sen det såg dagens ljus.. precis som i OS X, alltså:)

Och biljämförelsen igen, vad är det med mac-fanboys och bilbyggande? Allvarligt, datorkomponenter är konstruerade så tillochmed moster agda kan sätta ihop dem utan större problem, och kan hon inte lista ut hur det ska sitta så finns det stora fantastiska internet där det finns guider till allt. Inte riktigt som att bygga en bil va?

Man blir lite trött på att folk inte kan inse att PC och Mac ÄR SAMMA SAK. Båda operativsystemen fungerar på båda systemen, varför? Jo, för att de är byggda precis likadant. Vore Mac billigare skulle jag bara köpa Mac, men nu är det inte så, man får (otroligt) mycket mer prestanda per krona för en PC idag. Hade jag fått erbjudandet att köpa en macbook för 7000 kr, hade jag köpt den, men eftersom jag inte får det så köper jag en lika kraftfull från Dell istället för de pengarna, när macbooken kostar 11000..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.