Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pc eller Mac idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vet inte riktigt vad du vill säga med dessa länkar, men notera att priset på HP:n är exlusive moms och MacPro inklusive moms. Dessutom är ju HP:n en betydligt enklare dator med sämre processor och utan FW800. Dessutom har den mindre RAM och mindre HDD osv.
Nu orkar jag inte jämföra varje liten detalj, men visst framstår MacPro som det självklara valet här? Byggkvaliteten på HP:s torn brukar heller inte vara mycket att skryta med, ofta en ganska plastig känsla.

Dessutom levereras HP:n med ett sex år gammalt (!) operativsystem, ljusår efter det Leopard som följer med MacPro.
 
Senast ändrad:
Har sedan en tid tillbaka (sedan jag provade Vista) velat gå över till OS X.
Det har dock inte blivit så eftersom jag då blir låst till Apple hårdvara. Det som verkligen satta stopp för ett köp var deras otroligt löjliga pris på minnen till MacPro.
Apple vill ha över 13000kr för någonting som till PC kostar under 4500kr. OK Apple sätter in minnerna åt dig för de priset. Apple snälla kan jag få jobba åt er med att sätta in minnen för killen som gör det måste ha en djävla bra timlön!
Har dock upptäckt att Mac minnen från Kingston går på 2400kr för 2x2gb medans Apple vill ha över 6500kr så jag börjar fundera på en Mac igen...

/Jonas, vägrar betala 100% överpris på standard HW
 
jonasforsgren skrev:
Har sedan en tid tillbaka (sedan jag provade Vista) velat gå över till OS X.
Det har dock inte blivit så eftersom jag då blir låst till Apple hårdvara. Det som verkligen satta stopp för ett köp var deras otroligt löjliga pris på minnen till MacPro.
Apple vill ha över 13000kr för någonting som till PC kostar under 4500kr. OK Apple sätter in minnerna åt dig för de priset. Apple snälla kan jag få jobba åt er med att sätta in minnen för killen som gör det måste ha en djävla bra timlön!
Har dock upptäckt att Mac minnen från Kingston går på 2400kr för 2x2gb medans Apple vill ha över 6500kr så jag börjar fundera på en Mac igen...

/Jonas, vägrar betala 100% överpris på standard HW

Ja, man ska aldrig köpa tillägg av Apple - de är skitdyra på sånt. Att lägga till RAM-minne utöver standardkonfigurationen är löjligt dyrt. Den fördel jag kan se med det är att de kan sänka marginalerna på själva datorn. "Medvetna" köpare får billigare datorer hos Apple, på bekostnad av de mindre "medvetna" köparna, som bara betalar vad tillbehören kostar för att de inte vågar annat.
Numera är i princip all hårdvara standardiserad, så minne, hårddiskar och annat kan man köpa hos vilken pc-handlare som helst, till samma kostnad som för en Windows-burk.

Men 2400 för 2x2Gb RAM? Till vilken Mac? Du hittar ju 2x2Gb DDR2 667MHz för under 700 kronor. Och 2x2Gb DDR2 SODIMM för under 800 kronor. Något "mac-specifikt" minne behövs inte.
 
snysop skrev:
Fast... Den Mac'en du länkar till har 8 kärnor...? HP'n har 2. Eller är det kanske så att jag inte jämför datorerna under dina direktlänkar?

Maverick la in kommentarer om just HPn och Macen så jag la in länkarna för den som vill titta själv. En del hävdar att Apple är så mycket dyrare än motsvarande PC, länkarna går direkt till tillverkarn så att man kan jämföra själv.
 
Matte_J skrev:
Vet inte riktigt vad du vill säga med dessa länkar, men notera att priset på HP:n är exlusive moms och MacPro inklusive moms. Dessutom är ju HP:n en betydligt enklare dator med sämre processor och utan FW800. Dessutom har den mindre RAM och mindre HDD osv.
Nu orkar jag inte jämföra varje liten detalj, men visst framstår MacPro som det självklara valet här? Byggkvaliteten på HP:s torn brukar heller inte vara mycket att skryta med, ofta en ganska plastig känsla.

Dessutom levereras HP:n med ett sex år gammalt (!) operativsystem, ljusår efter det Leopard som följer med MacPro.

Länkarna var avsedda att komplettera Mavericks kommentar om att Apple är så mycket dyrare än andra tillverkare. Via länkarna kan man gå in och se sanningen själv, hur hemsk den än må vara. :)
 
Akerstrom skrev:
Länkarna var avsedda att komplettera Mavericks kommentar om att Apple är så mycket dyrare än andra tillverkare. Via länkarna kan man gå in och se sanningen själv, hur hemsk den än må vara. :)
Ok, men jag tycker fortfarande inte att datorerna är jämförbara. MacPro-burken är ju betydligt vassare och bättre bestyckad och mjukvaran är ju heller alls inte jämförbar.
Ville bara förtydliga så att ingen som tittar hastigt på länkarna, tror att de är likvärdiga eller missar att priset på HP:n var utan moms.
 
Matte_J skrev:
Ok, men jag tycker fortfarande inte att datorerna är jämförbara. MacPro-burken är ju betydligt vassare och bättre bestyckad och mjukvaran är ju heller alls inte jämförbar.
Ville bara förtydliga så att ingen som tittar hastigt på länkarna, tror att de är likvärdiga eller missar att priset på HP:n var utan moms.

Jag håller helt och hållet med. Många jämför på ett konstigt sätt. T.ex. nämnde någon att Apple är så dyra på minnet jämfört med andra tillverkare. HP tar 9278,50:- för 4GB extra, jämför gärna med Apples pris.
 
Matte_J skrev:

Men 2400 för 2x2Gb RAM? Till vilken Mac? Du hittar ju 2x2Gb DDR2 667MHz för under 700 kronor. Och 2x2Gb DDR2 SODIMM för under 800 kronor. Något "mac-specifikt" minne behövs inte.

MacPro workstation använder nu 800 MHz ECC RAM.
ECC minnen är dyrare än vanliga minnen och du hittar dem inte för 800kr.

MAC minnen har även en speciel kylfläns för bättre kylning. Läste i ett test att detta rekommenderades starkt pga kylningen i lådan inte var helt optimal.
 
Akerstrom skrev:
Jag håller helt och hållet med. Många jämför på ett konstigt sätt. T.ex. nämnde någon att Apple är så dyra på minnet jämfört med andra tillverkare. HP tar 9278,50:- för 4GB extra, jämför gärna med Apples pris.

Jag köper inte heller HP minnen eller dator...
 
bygg själv säger jag bara. Bärbara Har jag inget behov av ännu, men mac, hp, acer, toshiba. Bara till att välja vad man vill ha.
 
mac vs pc

Jag har inte orkat läsa igenom allt som skrivits men som långvarig mac-användare och pc-användare så har jag gjort en trygg och säker fördelning, mac:en arbetar(tryggt och stabillt) jag vid och pc:n (billigt och kul) spelar jag på.

Virusprogram är inte till fördel för en dator! Har aldrig varit och kommer väl aldrig att bli! För pc:n är det ett måste men inte för macen :)


hilsen
 
iMAC:en är snygg, tyst och OS-X är jättetrevligt! MEN...bildskärmen är katastrof för

Hm... Det är iMacs 20" som lockar mig och jag är gärna öppen för fortsatta kommentarer om erfarenheter runt denna för bildbehandling...
 
Re: iMAC:en är snygg, tyst och OS-X är jättetrevligt! MEN...bildskärmen är katastrof

regnbågen skrev:
Hm... Det är iMacs 20" som lockar mig och jag är gärna öppen för fortsatta kommentarer om erfarenheter runt denna för bildbehandling...

Jag har haft min i 1 månad och är jättenöjd.

Jag har fått min bildskärm att lira med utskrifterna och därmed anser jag att jag lyckats kalibrera skärmen.

Ett tidigare inlägg visar på att det är nyansskillnader på olika hörn på skärmen men det kan inte jag se.
 
MAC och första problemet ...

Sitter med en iMAC24 och har köpt en Iomega Ultra Max 2 x 500GB som jag ska använda Raid 1 kopplad. Hårddisken kommer HFS-formaterad och Raid 0 kopplad.

När jag nu ska köra Raid 1 så ser inte systemet (Mac 10.5.1) iomegan, vilket är helt rätt eftersom jag måste formatera den i Raid1-konfigurerad.

Min fråga blir då, hur fn gör jag???

Tacksam för snabbt svar / Jan.Olof
 
Jag ser disken om jag låter den vara som jag köpte den, RAID 0 = 1000GB

Problemet är att jag vill ha disken som ett säkerhets-/backupsystem, Raid 1 = 500 + 500 GB. Kopplar jag över den till Raid 1 "ser jag inte disken".

Skillnad mellan Raid 0 och Raid 1, se nedan.

/ Jan-Olof

What is a Striped Volume (RAID 0)?

RAID 0 uses a technique called data striping. Multiple hard disks are combined to make one large volume. RAID 0 can read and write faster than a simple configuration, since it splits the data and accesses all disks in parallel. RAID 0 does not provide any data redundancy. If one disk fails, all data on the striped volume will be lost.


What is a Mirrored Volume (RAID 1)?

RAID 1 mirrors or duplicates the contents of one hard disk onto another equally-sized hard disk. Mirroring provides optimal data integrity and immediate access to your data if one disk fails. The RAID capacity is half the physical capacity of the two hard disks. If one disk fails in a mirrored volume configuration, you can copy all of the data stored on the volume to another device before replacing the drive.
 
På min iomega som jag kör i raid1 fick jag frågan om jag ville formatera direkt när jag klickade i raid1.

Min är iomega nätverksbaserad.

Mvh // Martin
 
Re: iMAC:en är snygg, tyst och OS-X är jättetrevligt! MEN...bildskärmen är katastrof

regnbågen skrev:
Hm... Det är iMacs 20" som lockar mig och jag är gärna öppen för fortsatta kommentarer om erfarenheter runt denna för bildbehandling...

Jag har haft min sedan i september och den funkar alldeles utmärkt att bildbehandla vid, har gjort flera större tryckjobb (tidningslayout) och både jag och läsarna är fullt nöjda med resutatet. Därmed självklart inte sagt att det inte finns bättre skärmar.

En varning dock för att skärmen är riktigt dåligt inställd från fabrik. På tok för ljus och kall. Det tog ett tag att få till den så att det gick att jobba på allvar. Kan tänka mig att den ger ett ganska dåligt intryck om man ser den i affären.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.