bentelkalb
Aktiv medlem
Tack för jämförelsen, intressant faktiskt! Jag är ingen datanörd på den nivån och struntar lite i om det tar 0,2 sek eller 0,8 sek för datorn att utföra vissa grejer, och videoredigering kommer jag överhuvudtaget inte att ägna mig åt. Jag har överlag hört goda ordalag från fotografer om MBP så så dålig tror jag heller inte att den är, och är det verligen så enkelt att byta ut komponenter i en iMac eller Mac mini these days? Inte vad jag lyckats läsa mig till i alla fall. Rent skärm och grafikmässigt tror jag att en MBP skulle duga gott för mig just nu i alla fall.
Köper man en ny MBP idag känns det som att det tar ett tag innan det är hårdvaran man vill uppgradera. Så klart kommer det regelbundet nya och bättre grejer men i mitt fall kommer jag inte ha behov av det utan kan leva med en BRA MBP i några år säkert, men tilläggsköp av en skärm så småningom - om jag nu bestämmer mig för att gå på bärbart.
Går det förresten att kalibrera en MBP-skärm? Är det ens lönt?
Om skillnaden vore 0,6 sekunder så vore det väl inte så relevant, redigerar du video så är skillnaden snarare mellan att kunna göra eller inte kunna göra. Alternativt om du renderar tung video att det tar flera dygn jämfört ett halvt dygn. Photoshop är inte lika krävande dock så där kommer man ju undan lite enklare med att det segar lite. Men man hamnar ju ändå fast i att tvingas köpa ett helt nytt system. Och du har rätt i att det inte är lät att byta ut delar i Mac, en av anledningarna till att jag kör PC.
MBP-skärmar kan jag inget om då jag inte använder Apple Jag kör en Ezio-skärm, vilket jag är supernöjd med.