ANNONS
Annons

Pc eller Mac idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
BjörnN skrev:
Säljs OS-X separat?

Borde ju vara dunder att stoppa i en vass PC...

Ja, det går att köpa separat men du får/kan inte installera det på en ickemac. (och varför sätta in det i en vass PC när du kan ha en lika vass Mac?)

Du kommer dock ganska nära om du kör Linux på din vassa PC, då är basen densamma (i stort sett) och det finns skal som fungerar väldigt bra.

BjörnN skrev:
Säljs OS-X separat?

Även kallad OSX86.
Info här: http://lifehacker.com/software/hack-attack/build-a-hackintosh-mac-for-under-800-321913.php
Och här: http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page

På en liten Shuttle:
AMD X2 3800+
2 GB 667 ghz ram
160 gb seagate......går systemet litet långsammare. En bild i photoshop som tar 41 sekunder i xp tar 60 i osx86. Största orsak borde vara att det är en AMD-processor och inte gjord för den. Inte heller är det lika lätt att uppgradera OSX-versionerna.
Med en Intel-processor borde det inte vara några problem alls, då mac blev en pc i och med bytet till Intels processor. Det är endast en spärr som ska ändras för att OSX ska bli OSX86.

BjörnN skrev:
Säljs OS-X separat?

Apple är primärt ett hårdvaruföretag.
Om OS X (Guldkalven?!) gjordes (Edit: Lagligt, se ovan... ) tillgänglig till andra plattformar skjuter de sig ju liksom själva i sank. Tror jag.

Idag får du mycket Mac-prestanda för ungefär samma peng du köper en motsvarande HP eller Dell. Ofta till och med billigare. (Nya Mac Pro med Dual Quad-core i tisdags...)

OT:
Att bygga själv är dock fortfarande billigare, men inte riktigt jämförbart (garantier, garanterad funktion etc...) /OT

Lite rolig fakta:

En iMac är en MacBook Pro på sidan.

ASUS tillverkar MacBook.

Mac är en produktserie, inte en specifik dator. Om jag säger att jag kör Mac, då ska du säga att du kör Inspiron eller Pavilion. Apple är en tillverkare precis som HP och Dell. Det är inte datorer.

En MacBook Pro innehåller samma saker som en 'PC', eftersom det är en PC!! Sedan 2-3 år sitter det exakt samma komponenter i alla persondatorer.

Det man väljer när man köper en dator är:

-Vad får den kosta?
-Hur ska den se ut?
-Hur snabb ska den vara?
-Vilket operativsystem vill jag ha?

Re: Mac, en självklarhet...

Delay skrev:
...uhh...finns knappt några virus alls till OSX

Här får jag nog korrigera lite... Det finns inga kända virus till OS X. Inga virus, inga maskar, inga spyware, inga rootkits, inga keyloggers. Däremot finns det tre kända trojaner, varav två aldrig spridits utanför "laboratorie-miljö". Den tredje finns på nån porrsajt, men kräver ditt godkännande med admin-lösenord för installation. Går dessutom att ta bort manuellt och uppskattas av Symantec ha infekterat 0-49 datorer i världen. :)
Det tjatas ofta slentrianmässigt om att anledningen till att OS X är virusfritt är dess obetydliga marknadsandel. Det är knappast sant - det handlar mer om att systemet är genomtänkt och säkert.

Re: Re: Mac, en självklarhet...

Matte_J skrev:
Här får jag nog korrigera lite... Det finns inga kända virus till OS X. Inga virus, inga maskar, inga spyware, inga rootkits, inga keyloggers. Däremot finns det tre kända trojaner, varav två aldrig spridits utanför "laboratorie-miljö". Den tredje finns på nån porrsajt, men kräver ditt godkännande med admin-lösenord för installation. Går dessutom att ta bort manuellt och uppskattas av Symantec ha infekterat 0-49 datorer i världen. :)
Det tjatas ofta slentrianmässigt om att anledningen till att OS X är virusfritt är dess obetydliga marknadsandel. Det är knappast sant - det handlar mer om att systemet är genomtänkt och säkert.

Har för mig att det nyligen framkommit att virus till Mac var på G, men det kan ju likaväl varit en skröna jag läst i nåt annat forum. Hursomhelst, det är genomtänkt och säkert precis som du säger...!

bandola83 skrev:
Lite rolig fakta:

...
En MacBook Pro innehåller samma saker som en 'PC', eftersom det är en PC!! ...

När amerikanska PC World (?) testade laptops med Vista var Apple MacBook Pro snabbaste och vann testet även på andra parametrar.
Så visst - en "Mac" från Apple är en "PC" om man vill. Men från Apple. :)

Edit: Länk: http://www.pcworld.com/article/id,136649-page,3-c,notebooks/article.html

Edit2: Svensk test: http://www.idg.se/2.1085/1.126504

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Mac, en självklarhet...

Delay skrev:
Har för mig att det nyligen framkommit att virus till Mac var på G, men det kan ju likaväl varit en skröna jag läst i nåt annat forum. Hursomhelst, det är genomtänkt och säkert precis som du säger...!

Det var nog den där trojanen du hörde talas om. Många tidningar slog upp det stort med rubriker som "Nya virus hotar Mac" etc. När det i själva verket handlade om en trojan-installation som måste godkännas med adminlösen. På en porrsida? Hallå?
Sånt kan man ju aldrig skydda en dator mot. Inget datorsystem kan ju skyddas mot en lättlurad ägare med administrativa rättigheter...
:)

Oj, den diskussionen tog ju fart.. Det är en stationär dator jag ska ha till musik o bild (20-22" skärm) o försöker ta opartiskt till mig alla era erfarenheter. Handen på hjärtat är jag ju van vid MS-världen o ville först fortsätta så, men Maccarnas snygga design tål o tänkas lite till på.

Matte_J skrev:

Nån här har läst Macworld s.6 i senaste nummret tror jag ;)

För att tillföra något i diskussionen (nåja...) så måste jag säga att enda sedan jag fick min PowerBook G4 i april 05 har jag varit fast, och än mer sedan macbook pron kom nu i november 07. Nu kan jag köra de nödvändiga win-appsen genom VMware fusion - på ett otroligt smidigt sätt.

Matte_J skrev:

Trojanen kräver ett godkännade. Jämför msn-viruset där man får tre varningar. 1. Texten("watch this pictures of britney" av din kompis på msn) 2. En nedpackad jpg (vad tjänar man på det?) 3 En .exe-fil som ligger i. Och jag vet inte hur många ggr jag fått sådana länkar av kontakter på msn. Då vet jag att de har velat titta på britney halvnaken eller velat se paris hiltons lättklädda kropp osv och dabbat sig rejält.

Att vara naiv eller bara korkad är den värsta fällan.

För övrigt ligger trojanen ute på Milw0rm fritt att användas av de som har lust. Den är även den senaste. De övriga är urgamla från 2006 och bakåt.

violator skrev:
Apple är bäst i test

Jag vill se ett test med samma innehåll. Sen vill jag även se en hackintosh med samma innehåll som en stationär mac.

Macen i testet är bra kvalitétsmässigt, men dyr och för litet ram och hårddisk. Det är inte så konstigt att en bärbar med mindre skärm ger längre batteritid. Säger sig själv.

Re: Re: Re: Re: Mac, en självklarhet...

Matte_J skrev:
Nope, faktiskt inte. :-0 MacWorld är trist, tycker jag...

Ah, mybad i sådana fall... Du hade i alla fall väldigt liknande upplägg på din fakta som misstogs (uppenbarligen) lätt som ett referat från artikeln..

Bilagor

• mw.jpg
    mw.jpg
    43.3 KB · Visningar: 571
snysop skrev:
Bara ljudnivån, uppstartstiden och stabiliteten är egentligen skäl nog att gå över. ;) Nu sätter jag iMac'en på "Vila" och det tar ett par sekunder att komma igång. Att dra igång pc'n låter för det första som att man startar ett kärnkraftsverk och sen tar det sin lilla tid också.

iMAC:en är snygg, tyst och OS-X är jättetrevligt! MEN...bildskärmen är katastrof för bildbehandling. För det första blank, för det andra skitdålig betraktingsvinkel. Jag skulle ALDRIG köpa en sådan för bildbehandling. En stor besvikelse. Där får dom bättra sig. Ibland går tyvärr design före funktionalitet.

mvh
cf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar