På väg från Win till Mac ...
... och allt stämmer! MACen är intuitiv och gör oftast vad du ber den om, men ...
Hämtade min iMac24/2.8 och 4BG internminne fredagen 4 januari. Som någon skriver här i forumet så var det omständligare att få upp skärmen ur paketet än att få liv i den. Upp på skrivbordet och i med strömsladd, USB till tangentbordet och musen vidarekopplad från tangentbordet, nätkabeln in i därför avsett ...
Inom mindre än 10 minuter är du installerad och ute på nätet.
Eftersom vi här på Fotosidan antagligen använder datorn till att framkalla/redigera på datorn måste jag säga att jag är besviken på det medföljande fotoprogrammet. Laddade ner min favorit, Silkypix och så var det problemet löst, trodde jag.
Har en KM D7D och när jag anslöt kameran med USB till iMacen så hittade den inte kameran! Lösningen blev att tömma kameran via en PC som har en lös USB-hårddisk ansluten. När filerna är på hårddisken flyttar vi över den till iMacen som genast hittar den. Drar över filerna till skrivbordet. Saknar ett PC-carduttag på Macen! Hade det funnits så hade jag kunnat tömma kortet på samma sätt som till PC.
Nästa problem var hur jag skulle föra över mail, kalender och kontakter. Vad jag förstår finns det inget bra sätt att göra detta med befintliga program. Efter att ha surfat runt lite hittade jag ett program som ska lösa problemet, LittleMachine. Har tankat hem det och provkört på PC-sidan och där verkar det fungera men på Macsidan är det stendött, blir kvällens hjärngymnastik.
Ett annat problem för mig har varit att få mailen att fungera, POP gick bra men när jag kom till SMTP var det tvärstopp. Löstes med två telefonsamtal till Apple och två till FSData. Tog drygt tre timmar innan rätt port hittades. Har köpt utökad garanti och support, tre år för 2000:- och vem vet, det kanske är räddningen för en gammal windowsräv.
Har också beställt ett Office 2008, någon kommentar om Microsoft kontorsprogram, alternativet är OpenOffice som redan är nedladdat. Fick dock ett så bra pris på Office 2008 att jag inte kunde motstå.
Det är sant, en ny värld öppnar sig för dig när du byter från Win till Mac!