Annons

Pc eller Mac idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
JOLidman skrev:
Jag ser disken om jag låter den vara som jag köpte den, RAID 0 = 1000GB

Problemet är att jag vill ha disken som ett säkerhets-/backupsystem, Raid 1 = 500 + 500 GB. Kopplar jag över den till Raid 1 "ser jag inte disken".

Ursäkta om jag lägger mig i, men är det verkligen genomtänkt att använda ett RAID-1-system som backuplösning? Allt som händer på den ena disken händer ju även på den andra. I princip skydar ju det endast mot hårdvarufel. Mot problem runt filkatalogen får du ju inget skydd, inte heller mot oavsiktlig radering eller "dumt handhavande". Allt som händer i mjukvaruväg på den ena disken händer ju även på den andra.
Som jag ser det är det bara för tjänster som måste vara avbrottsfria - affärskritiska system och belastade servrar, som det är motiverat att köra RAID-1.
Betydligt säkrare är det ju i såfall att lagra på den ena disken och att använda schemalagd, inkremetell backup från den till den andra disken. Hårdvarufel är ju sällan orsak till dataförlust, jämfört med mjukvaru- och handhavandefel.
 
Re: MAC och första problemet ...

JOLidman skrev:
Sitter med en iMAC24 och har köpt en Iomega Ultra Max 2 x 500GB som jag ska använda Raid 1 kopplad. Hårddisken kommer HFS-formaterad och Raid 0 kopplad.
Jag har två sådana diskar och kommer inte att köpa fler. En funktion som denna disk helt saknar är att skicka vidare FireWire-signaler när den är avstängd, dvs alla kedjade diskar försvinner. Andra diskar, t.ex.från LaCie, har inte detta problem.

Du hittar många frustrerade ägare på Iomegas forum om du söker efter UltraMax.

JOLidman skrev:
Min fråga blir då, hur fn gör jag???
Mycket relevant fråga som inte besvaras av Iomegas usla dokumentation. Ställ in RAID 1-läge på baksidan. Tryck sedan in REBUILD på framsidan i 10 sekunder. Detta startar intern ombyggnad till RAID 1 och sedan ska den synas som en tom 500GB disk. Den disken måste du sedan formatera och partitionera.

Lycka till.
 
Senast ändrad:
Re: Re: MAC och första problemet ...

Göran Larsson skrev:
Mycket relevant fråga som inte besvaras av Iomegas usla dokumentation. Ställ in RAID 1-läge på baksidan. Tryck sedan in REBUILD på framsidan i 10 sekunder. Detta startar intern ombyggnad till RAID 1 och sedan ska den synas som en tom 500GB disk. Den disken måste du sedan formatera och partitionera.

Lycka till.

Tack för detta till synes enkla svar men som du säger, inte ett ord om detta i vad som kallas manual.

Får vänta till i morgon eftersom jag fortfarande går och funderar på "tidsmaskinen".

Natti natti, nu väntar två oöppnade fototidningar, Foto och DigitalFoto, börjar med Foto ;-)
 
Jag är helt insnöad på iMac just nu. Fast jag tror inte att jag kommer slå till på en 20" om jag inte kommer över någon begagnad. Det verkar som om det kommer bli en beggad 17" om jag hittar någon.

För mig känns iMac som ett prefekt verktyg för videoredigering, bildredigering och websideutveckling.
 
Återupplivar en tråd som jag har läst men som jag inte blir klokare på...

Jag har i hela mitt liv använt PC och satt och sniffade DOS som liten grabb på en IBM XT 086:a...
Kuriosa: Den hade en HDD på 10MB 320KB internminne, 2st 5 och kvartstums diskettstationer och en EGA färgskärm! pris vid inköp 1984: 80 000:- men då ingick en matrisskrivare som lät som fan!
Skalet till maskinen var gjord i gjutgärn om jag inte minns fel, maskinen har jag faktiskt kvar, dock är bootsektorn trasig på disken så man får starta med QDOS från floppydisken.
JAg har ett spel och lite program till den :)

Nog snackat om den. Till saken hör att jag har i princip aldrig kommit i kontakt med en MAC och dom få gånger jag har gjortdet så har det känts otroligt ologiskt! Det OS jag använt flitigast är väl isåfall Mac Tiger tror jag, (ungefär 1 timmes användning)

Liktförbaskat funderar jag allvarligt på att skaffa en Mac Pro... tills jag efter mycket letande hittade priset...!

En Mac Pro kostar enligt pricerunner runt 24 000:- då får man 2gig internminne och 320GB hårddisk...

I PC termer känns den konfigurationen stenålder! Pengarna är inte problemet egentligen men för 24 000:- får man ju en "värsting" PC!

Eftersom ajg inte spelar alls på datorn så kan man ju skita i allt vad grafikkort heter och då har jag faktiskt svårt att komma upp i dom pengarna när jag kollar PC delar att sätta ihop själv.

Kan därför någon person tala om för mig varför en Mac Pro kostar 25 tusen med sådan spec och räcker den mot en super PC?

Ny dator komemr inhandlas inom kort och min gammla dator skall användas som server.
 
För det priset får du också, inte att förglömma, en extra processor. Om priset känns som stenålder kan du gå in och titta på t.ex. Dell, HP osv och jämföra , Mac Pro ligger bra i pris.

Den räcker mycket bra mot en super pc.
 
Intressanta inlägg, var väldigt inne på en iMac 24 där ett tag. Dock väger rösterna lika hurvida den lämpar sig för seriös bildbehandling. Mest försäljare med ett ansvar som avrått mig iofs. Det är nånstans mellan en storebror till minin o Macpro jag hamnar. Diskussionen mellan Mac o PC-alternativ kommer väl rulla på...
 
Efter ytterligare några veckor med Mac så är jag fortfarande mer än nöjd!

Jag har liksom Kalle varit med sedan IBM 086 XT tiden. En rätt behandlad WIN dator strular inte, vet man vad man sysslar med och inte installerar allt man kommer över så funkar den klockrent. Själv kör jag Vista x64 på min stationära bildbehandlingsburk, den har aldrig gett mig blå skärm etc. Däremot när jag skulle installera en trådlös USB sticka så var det lite problem men D-Link löste detta åt mig.

På MAC:en så flyter allt på, jag har inte behövt köpa till några grejjer såsom trådlösa stickor etc. Apple har ju en fördel att de själva skriver alla drivrutiner etc. för sin hårdvara. Något som windos inte kan, just för att de inte har någon hårdvara utan jag kan välja "fritt" mellan andras hårdvara.

Kan tänkas att man är mera låst med MAC, men det fungerar! Och med mycket bra betyg (från mig)!

Cheers // Martin
 
Lånar tråden lite här...

Är lite sugen på en Macbook (mb pro är tyvärr för dyr) då min nuvarande laptop är segare än jag vet inte vad. Men, var någonstans kan jag kolla på dom? Vill gärna se och testa i butik först! Finns det någon ställe i närheten (bor utanför Ronneby, Blekinge)? Annars, kanske i Kristianstad, Jönköping eller Lidköping.
 
Jag har använt Windows sedan 1994 ungefär (körde mest Mac innan dess) och är tämligen nöjd med det. Min stationära dator hemma kör Vista, och används mest för spel och som mejlserver.

I onsdags fick jag plötsligt för mig att jag ville ha en MacBook, så det blev en av de nya 2,4GHz-arna. Synnerligen trevlig dator tycker jag, även om det tar lite tid att lära sig hitta saker i den :)

Jag installerade en demoversion av VMWare Fusion på Macen, så att jag kan köra de program jag behöver för jobbet (framför allt olika VPN-klienter). Funkar finfint, och med fullt tillräcklig prestanda.

Lightroom känns snabbare i Mac än det gör på motsvarande PC, och även Photoshop känns rappt.

Time Machine för enkla backuper är synnerligen smidigt. Man får dock ha lite tålamod när den första backupen görs, då den tar en bra stund.

På det hela taget är jag klart nöjd med köpet än så länge :)
 
Vad menar du med "enkla backuper"?
Time Machine backar väl upp det man vill backa upp?

Själv har jag backat up i stort sett hela datorn.
 
En till disk har rasat i klassens datorinköp av mac sen jag skrev sist...

Skulle jag välja oberoende av licenser så skulle jag lätt bygga själv. Billigare och bättre.

/Maverick
 
Maverick skrev:

Skulle jag välja oberoende av licenser så skulle jag lätt bygga själv. Billigare och bättre.

/Maverick

Du glömde lägga till "enligt min uppfattning".
För alla* företag är det helt fel, och för de flesta konsumenter likaså.

*det finns förstås alltid undantag.
 
Maverick skrev:
En till disk har rasat i klassens datorinköp av mac sen jag skrev sist...

Skulle jag välja oberoende av licenser så skulle jag lätt bygga själv. Billigare och bättre.

/Maverick
Det är ju vanliga standardhårddiskar i MacBook. Samma som sitter i många andra bärbara datorer.

Det är väldigt enkelt att byta hårddisk i en MacBook. Lossa på plåten under batteriet och dra ut den. Det finns guider på Youtube på hur förfarandet går till.
 
Har alltid kört PC och det funkar jättebra.

Nu skall jag ha en optimerad PS-dator och då blir det till att bygga ihop en själv. Kul,då man kan få den precis som man önskar innehållsmässigt.

MAC, är säkerligen en bra dator men jag är nöjd med PC och finner därmed ingen anledning att byta system med allt vad det innebär i inlärning.

Problemet här är att Pc-Mac blir så otroligt polariserat i slutändan och bygger enbart på subjektiva bedömningar.

Det är väl bra att det finns val så att alla blir nöjda. Men jag tror inte att den ena är sämre än den andra.
 
PerFogelberg skrev:
Det är ju vanliga standardhårddiskar i MacBook. Samma som sitter i många andra bärbara datorer.

Det är väldigt enkelt att byta hårddisk i en MacBook. Lossa på plåten under batteriet och dra ut den. Det finns guider på Youtube på hur förfarandet går till.

Ska jag tolka det som att det är okej att saker går sönder på löpande band för att de är enkla att byta ut?

Precis som du skriver så är det vanliga standarddiskar, så frågan vi ställer oss i klassen är varför de går sönder när de sitter i mac.

Vi kan för övrigt inte byta ut dem själv eftersom garantin då bryts och den verkar ju behövas.

Mvh
Maverick
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.