ErlandH
Aktiv medlem
Tyvärr har du helt fel. Den gamla affärsmodellen fungerar inte alls. Dagstidningarnas inkomster, både från prenumerationer och annonser, sjunker katastrofalt snabbt, och det är inte konjunkturberoende. (Givetvis faller de snabbare när konjunkturen är dålig, men de faller snabbt även när konjunkturen är god.)Däremot funkar den gamla affärsmodellen rätt bra fortfarande, även om den är konjunkturkänslig. Det vill säga att annonser i tidningarna gör dem lönsamma och ger möjlighet att satsa redaktionellt, om viljan till det finns.
Jag är inte expert på tidningsekonomi, men så mycket känner jag i alla fall till att prenumerationsintäkterna är en relativt liten källa.
För tio-tjugo år sedan stod annonserna för två tredjedelar eller mer av intäkterna. Nu står de i bästa fall för hälften. Och medan prenumerationsintäkterna (hela detta resonemang handlar om papperstidning) sjunker kanske 15 procent om året så sjunker annonsintäkterna ännu mer.
Många dagstidningar har halverat sin personalstyrka (eller mer) under det senaste decenniet, men har ändå svårt att nå lönsamhet eftersom intäkterna sjunker snabbare än utgifterna.
Aftonbladet är dock ett lysande undantag och hade i fjol en vinst på nästan 300 miljoner kronor, bara marginellt mindre än året innan. En stor del av intäkterna kom från de digitala upplagorna – bland annat prenumerationsavgifter från läsare som är beredda att betala för att läsa Aftonbladet på nätet.
För att anknyta till trådens rubrik så står det givetvis alla fritt att bidra till Aftonbladets vinster genom att ge tidningen gratisbilder. Jag skulle inte göra det själv, men eftersom jag råkar äga några aktier i Schibsted (som äger Aftonbladet) tycker jag förstås det, på ett sätt, är bra att ni andra gör det.