ANNONS
Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Att Silkypix kompenserar för distorsion kan jag begripa, men varför i halva friden skulle Adobes programvara göra det? Det var då ingen dålig distorsion heller för den delen! Programmen har ju skurit bort ansenlig yta från bilden.

Bildfilen från LX3 innehåller information om distorsionen vilken kan användas av råkonverterarna (om de kan och vill).

I Adobes fall används denna information för att korrigera bilden, vilket lär vara den direkta anledningen till att DNG-filerna blir så gigantiska. Distorsionskompenseringen sker tydligen i DNG-konverteraren innan filen sparas som DNG, DNG-bilden innehåller därför 3 fullständiga lager med färginformation (RGB). Även färginterpoleringen sker i DNG-konverteraren, förmodligen för att Adobe Camera Raw inte har stöd för kameraspecifik distorstionskompensation ännu. Vilket i sig förmodligen är skälet till att vi behöver gå omvägen via DNG.

/Sara
 
Data för linskorigering...

Hej.
Menar du att Silkypix och Adobe Converter kan förbättra tunnformig återgivning? Men inte detta lilla gratisprogram?
Ja, i handboken så står det att man skall få den större filen, men med Panasonics eget(?) program så får man faktiskt den mindre...(hum)
Jag tackar för all hjälp och funderingar. Jag tycker Adobe tar bort för mycket.

Staffan
 
Hej.
Menar du att Silkypix och Adobe Converter kan förbättra tunnformig återgivning? Men inte detta lilla gratisprogram?
Korrekt, och detta är inte det enda kameran som arbetar så. Det blir allt vanligare att man bygger objektiv med vissa fel som man vet att man kan korrigera i mjukvaran. Då kan man korrigera andra fel desto bättre, fel som inte kan rättas till i efterhand.

Stefan
 
Konvertera RAW-LX3

HEJ.
Jag har försökt konvertera Raw från Lx3 men dom blev jättestora, så nu "kör" jag bara Panasonics program, än så länge...
Staffan
 
Slog till på en LX-3 igår. Om SIBA är lite kvicka så är den eventuellt här imorgon innan påsken. WooHoo!
 
http://nordiskfoto.zenfolio.com/p489491997

Ska ju inte vara någon skillnad mellan D-LUX 4 och LX-3.

Har just uppgraderat min Leica till v 1.20

Improvements, Ver 1.20 1. Optimized auto white balance performance.
2. Optimized auto focus performance.

Vi kan ju hoppas att uppdateringen av vitbalansen fixar "utbränning" av högdager.

Funkar den där uppgraderingen om man kör en LX-3 med? Blir lite nyfiken om något, och i så fall vad (utöver priset) diffar... Surt om det bara kommer förbättringar (mjukvaran) till Leican...

Hälsn. Fredrik (sugen på ny kompakt)
 
Funkar den där uppgraderingen om man kör en LX-3 med? Blir lite nyfiken om något, och i så fall vad (utöver priset) diffar... Surt om det bara kommer förbättringar (mjukvaran) till Leican...

Hälsn. Fredrik (sugen på ny kompakt)

Officiellt inte, är jag ganska säker på. Men som med vissa bärbara spelkonsoler som t.ex. Sonys PSP går det med lite trixande att nedgradera firmwaren om man skulle vilja.

Jag vet inte om det möjligtvis skulle gå att nedgradera LX3an till näst senaste firmware, i så fall kanske man med samma metod skulle kunna flasha en LX3 med Leicas firmware.

Jag äger tyvärr inte någon LX3 ännu, men funderar seriöst på att skaffa mig en.
 
Tyvärr så bränner D-LUX 4 fortfarande högdager, efter uppgradering av mjukvaran från 1 - 1.2.

Kör permanent med -0.66 bländarsteg och då fixar det sig oftast, men inte alltid. Gäller att hålla ett öga på historiegrammet.

Efter 623 bilder så gäller följande;
-Kan inte leva utan den men den klarar inte allt! Var dedikerad fotograf på ett 80-årskalas och så här i efterhand ångrar jag att jag använde D-LUX 4 i.s.f. D300. Jag har inte den marginal på 4:an som på 300:an.

Fick lägga lite extra jobb i "mörkrummet".

/ Jan-Olof
 
Funkar den där uppgraderingen om man kör en LX-3 med? Blir lite nyfiken om något, och i så fall vad (utöver priset) diffar... Surt om det bara kommer förbättringar (mjukvaran) till Leican...

Hälsn. Fredrik (sugen på ny kompakt)


Uppdateringar av firmware finns för panasonic med. På panasonics hemsida. På flickr har de en lx3 grupp där de håller sig uppdaterade inom dessa områden.
 
Bilder på g,...

Gratulerar, Scuuba!

Då får du börja knäppa och dyka ned i flashminnet för att fiska upp lite bilder som du får fylla på i din profil. Det är bara trevligt om du lägger in lite mera uppgifter om dig oxå.

Hälsningar Ulf Aspeqvist
 
Björn, jag är förbryllad över att du lyckats kopiera bilderna tagna på 1600 så snyggt. I så litet format ser det i alla fall hur bra ut som helst. Jag blir nyfiken...jag har svårt att använda 400 och bli nöjd.
Vill du dela med dig av inställningar för bruset i silkypix, eller använder du rentav jpeg?
 
Macro mode

Krattar gräsmattan och hittar en krokus, fram med D-Lux 4:an och börjar leka med macrofunktionen. Kan Bara säga en sak, är imponerad.

Har bara framkallat bilden i Capture One och därefter minskat storleken och "save for web" i Adobe Photoshop.

1/800 sek f/4 ISO 80 och 5.1 mm.

Imponerad / Jan-Olof
 

Bilagor

  • L641-400.jpg
    L641-400.jpg
    52.9 KB · Visningar: 495
Krattar gräsmattan och hittar en krokus, fram med D-Lux 4:an och börjar leka med macrofunktionen. Kan Bara säga en sak, är imponerad.

Har bara framkallat bilden i Capture One och därefter minskat storleken och "save for web" i Adobe Photoshop.

1/800 sek f/4 ISO 80 och 5.1 mm.

Imponerad / Jan-Olof

Sjukt snygg bild, hur mycket färgmättnad lägger du på?
+10?
Trodde först det var en jpeg-ur-kameran-bild jag såg innan jag läste du hade konveterat RAW-fil..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.