Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Krokus

Garanterat inte lagt på något förutom vad Capture One gör i standardläget och därefter förminskat bilden till 400x400 bildpunkter och minskat kvalitetn till 98% för att komma under 100 kB.

Wikipedia:Krokussläktet (Crocus) är ett släkte i familjen irisväxter med cirka 80 arter. De förekommer i huvudsak i Medelhavsområdet, men några arter förekommer i Mellanöstern, Centralasien, Kina och Pakistan. Mest känd är saffranskrokus (C. sativus), men även vårkrokus (C. vernus) som är en mycket vanlig trädgårdsväxt i Sverige.
 

Bilagor

  • L1000641-44.jpg
    L1000641-44.jpg
    94 KB · Visningar: 932
Jag fick min LX3:a idag och är nöjd så länge jag håller mig på ISO 80 och 100 ;)

Makro i blåsigt väder, Folkisar på köksbänken (skärpt), och vidvinkel:
 

Bilagor

  • fs_1.jpg
    fs_1.jpg
    64.7 KB · Visningar: 834
  • fs_2.jpg
    fs_2.jpg
    72.6 KB · Visningar: 837
  • fs_3.jpg
    fs_3.jpg
    60.6 KB · Visningar: 838
Största bländare?

Jag är spekulant på LX3 som kompletterande kamera till min Nikon D80 och jag förstår att här i tråden finns ett antal nöjda ägare.

Vore jättetacksam om någon kunde redogöra för om ni är nöjda med videofunktionen på denna kamera?

Jag undrar också om någon kan hjälpa mig att klura ut varför största bländare uppges till 3.3
(t ex här: http://www.pricerunner.se/pi/29-113...asonic-Lumix-DMC-LX3-Black-produktinformation)
när jag läser om att så många är nöjda med ljuskänsligheten och möjligheten till f2.8?

Tack på förhand!
 
Jag vill lite stilla påpeka att det där med bländartalet är ganska ointressant när man jämför kameror med helt olika storlek på sensorn. Att LX3:an har f/2,0 betyder inte att den är "ljusstarkare" än en sketen f/5,6-glugg på en systemkamera. Bländaröppningen är bara stor i förhållande till brännvidden, men brännvidden är jättekort eftersom sensorn är jätteliten.

Så, om man ska jämföra två olika kompakters ljusstyrka så måste man också väga in hur stor sensorn är. Nu är visserligen LX3:ans sensor ganska stor (inte fullt lika idiot-liten som vanligt) jämfört med andra kompakter, så vid jämförelse med just kompakter så ligger den bra till.
 
Förresten har jag lite fler intryck av LX3:an att dela med mig av:)

Jag använder fortfarande kameran dedikerad för svartvitt, men fotar hela tiden i JPG + RAW för att kunna ångra mig om jag råkad ta en pangbild som hade gjort sig bättre i färg. Detta har inte inträffat ännu, så jag slänger alla råfiler när jag kommer hem.
JPG-bilderna håller ganska låg upplösning, och egentligen kan man nog ställa ner antalet megapixlar utan att förlora någon information, men av samma skäl som ovan så kör jag full upplösning för säkerhets skull.

Jag kan bara råda alla användare att INTE blända ner i onödan. Redan vid f/4 börjar diffraktionen göra sig påmind, och du vinner absolut ingenting bildkvalitetsmässigt om det inte rör sig om svårt motljus eller andra högkontrastsituationer. Faktum är att gluggen presterar väldigt fint vid full öppning över hela omfånget. Jag brukar ställa in f/2,8-3,5 nånstans, i A-läge, för att erhålla bästa möjliga kompromiss mellan skärpeförbättringen vid nedbländning och skärpeförlusten som orsakas av diffraktion. Med bas-ISO på 80 och en slutare som tillåter ned till 1/2000 så är det oftast inga problem.
Så fort ljuset faller det minsta så kör jag full glugg hela tiden. Bruset vid ISO 200 är fasen så mycket värre än den liiiite lägre kontrast som f/2 ger än om man bländar ner en skvätt.

Vidare har jag stängt av brusreduceringen helt. Den totalförstör all struktur i lågkontrastområden, och det brus som finns är inte särskilt fult heller, även om det syns redan vid ISO 80.

Just nu sitter jag och oroar mig för att objektivet är lite ocentrerat. Jag tycker mig kunna se att skärpan är sämre på vänstersidan än den motsatta. Dock bara utåt kanten, så jag undrar om jag ska lägga ner någon möda på att bry mig. Jag har kameran för icke-kritiskt fotande; alltså när jag inte tänker bry mig så mycket om skärpa och sånt. Och då kanske det är fånigt att oja sig över lite sämre skärpa i ett hörn, när det ändå inte syns vid små storlekar. Å andra sidan är det ju surt att en så fin kamera inte gör vad den ska.
Nå, jag får nog ta och granska lite innan jag kan dra några slutsatser.

Här är några bilder från påskveckan som jag tillbringade i Bollnäs. Jag hade min Nikon D700 med mig, med massa fina objektiv, men vid några tillfällen tog jag bara LX3:an med mig ut. Jag ser användandet av den som ungefär samma kreativa begränsning som en fast brännvidd ger på systemkameran:)

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/1-2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/2-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/3-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/4-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/5-1.jpg [Tillägg: Kolla molnen! Rysligt fin hantering av högdagrar.]
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/6.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/7.jpg

Samtliga är JPG från kameran, men efterbehandlade med lätt lyfta skuggor samt oskarp mask med stor radie för att erhålla hög lokal kontrast. Jag tycker att resultaten blir väldigt trevliga, även om det inte är så skarpt på detaljnivå. Kameran exponerar otroligt säkert och det dynamiska omfånget är förhållandevis stort. Faktum är att den svartvita JPG-renderingen ur kameran är betydligt bättre än vad D700:an ger, även om den förstås utklassar LX3:an om man kollar på råfiler.

Jag vet inte hur ni andra LX3-användare känner, men jag försöker använda kameran med en känsla av befrielse från tekniken. Inga pretentioner eller krav jämfört med när jag fotar "för att fota". Samtidigt tycker jag att enklare kompakter utan manuella inställningsmöjligheter alltför ofta gör helt fel, så det här är en bra kompromiss.

-------------------------

Nu ska jag återgå till mitt vinglas och en kommande brottarutvärdering mellan Nikkor 105/2,5 AIS och Micro-Nikkor 105/2,8 AIS.

Skål!
 
Senast ändrad:
Jag vill lite stilla påpeka att det där med bländartalet är ganska ointressant när man jämför kameror med helt olika storlek på sensorn. Att LX3:an har f/2,0 betyder inte att den är "ljusstarkare" än en sketen f/5,6-glugg på en systemkamera. Bländaröppningen är bara stor i förhållande till brännvidden, men brännvidden är jättekort eftersom sensorn är jätteliten.

Så, om man ska jämföra två olika kompakters ljusstyrka så måste man också väga in hur stor sensorn är. Nu är visserligen LX3:ans sensor ganska stor (inte fullt lika idiot-liten som vanligt) jämfört med andra kompakter, så vid jämförelse med just kompakter så ligger den bra till.

Det beror väl på vad man tycker är intressant eller inte, jag tycker det är rätt ointressant att kunna ta bilder med jättekort skärpedjup med en kompakt, däremot att kunna ta bilder i dåligt ljus utan blixt, då är de rätt smidigt med f/2, oavsett kamera.
 
Jag vet inte hur ni andra LX3-användare känner, men jag försöker använda kameran med en känsla av befrielse från tekniken. Inga pretentioner eller krav jämfört med när jag fotar "för att fota". Samtidigt tycker jag att enklare kompakter utan manuella inställningsmöjligheter alltför ofta gör helt fel, så det här är en bra kompromiss.
Det här är precis som jag också känner med LX3an. Befriande enkelt. Jag är mer nöjd än jag trodde jag skulle bli.
 
Jag skulle aldrig våga slånga RAW-filerna.
Behåll dem, i stället är mitt råd.
Vad ska jag ha dem till? Jag har noll och inget intresse av att gräva fram gamla bilder och peta med igen. Jag kollar inte ens på bilder som är äldre än någon månad. Då har de spelat ut sin roll.

Det beror väl på vad man tycker är intressant eller inte, jag tycker det är rätt ointressant att kunna ta bilder med jättekort skärpedjup med en kompakt, däremot att kunna ta bilder i dåligt ljus utan blixt, då är de rätt smidigt med f/2, oavsett kamera.
Jag menade att f/2 inte är samma sak på två kameror med olika stor sensor. Därför är det rätt meningslöst att tycka att kameran är bra i dåligt ljus för att den har hög ljusstyrka, om man inte samtidigt vet hur stor sensorn är. En kamera med större sensor som till exempel Sigma DP-1, ger lägre brus (och kortare skärpedjup) trots att den "bara" har ljusstyrka f/4.
 
Det här är precis som jag också känner med LX3an. Befriande enkelt. Jag är mer nöjd än jag trodde jag skulle bli.

Min reaktion också, efter att ha köpt en D-lux 4 idag och provplåtat en stund (hade en D-lux 3 innan, eller rättare sagt, jag har den forfarande...).

Jag gick och tvekade länge och intalade mig att det var rätt marginella förbättringar, men skillnaden var STOR, både i hantering och bildresultat (bildmässigt blev det mest skit idag, men jag provade lite halvsystematiskt).

(The usual disclaimer: jag är Leicakille sen urminnes tider; för mig är skillnaden mellan Dl4 o LX3 värd priset. För andra är den det kanske inte; det här är subjektivt, och jag är inte intresserad av att diskutera den sidan av saken...;-) Men kameran är jag nöjd med).
 
En konstig sak jag har märkt är att ibland autofokuserar den på ett område i mitten (Som iofs är ganska stort, men ändå) istället för den metod jag har valt, t.ex. 1 område eller multi eller punkt autofokus. Någon som kan förklara varför? Jag förstår inte heller när den väljer mittenområdet och när den väljer området/punkten jag själv valt.
 
Vidare har jag stängt av brusreduceringen helt. Den totalförstör all struktur i lågkontrastområden...Skål!

Kan du publicera bilder i fullstorlek som är tagna utan brusreducering i dagsljus på lägsta ISO? jag är intresserad av om den kan jämföras med en DSLR i brusnivåer på lägsta ISO.
 
Ljusstyrka

Jag menade att f/2 inte är samma sak på två kameror med olika stor sensor. Därför är det rätt meningslöst att tycka att kameran är bra i dåligt ljus för att den har hög ljusstyrka, om man inte samtidigt vet hur stor sensorn är. En kamera med större sensor som till exempel Sigma DP-1, ger lägre brus (och kortare skärpedjup) trots att den "bara" har ljusstyrka f/4.[/QUOTE]

Det stämmer om det enda du vill ha ut av ett objektiv med hög ljusstyrka är lågt brus och kort skärpedjup. Om du däremot vill åt möjligheten att fotografera i svagt ljus har maximal bländare stor betydelse. Vid en given ljusnivå får du samma slutartid vid samma bländare oavsett sensorstorlek. M a o, om du kan använda din DSLR-objektiv vid 1/60 sek och bländare 2 kan du använda din LX3:a med 1/60 och f2.
 
Kan du publicera bilder i fullstorlek som är tagna utan brusreducering i dagsljus på lägsta ISO? jag är intresserad av om den kan jämföras med en DSLR i brusnivåer på lägsta ISO.
ISO 80 är ungefär som ISO 1600 eller mer på FF.

Det stämmer om det enda du vill ha ut av ett objektiv med hög ljusstyrka är lågt brus och kort skärpedjup. Om du däremot vill åt möjligheten att fotografera i svagt ljus har maximal bländare stor betydelse. Vid en given ljusnivå får du samma slutartid vid samma bländare oavsett sensorstorlek. M a o, om du kan använda din DSLR-objektiv vid 1/60 sek och bländare 2 kan du använda din LX3:a med 1/60 och f2.
Du har nog inte förstått att ett visst ISO tal innebär helt olika förstärkning på olika sensorstorlekar. En liten sensor samlar in färre fotoner över hela bildytan vid en viss ljusstyrka, och därför blir bilden mycket brusigare.
Det var precis det jag skrev från början. Bländarvärdet säger absolut ingenting om du inte vet hur stor sensorn är.

Att man "kan använda" en viss slutartid vid ett visst bländarvärde är helt ointressant för en jämförelse, eftersom LX3:an brusar något infernaliskt vid samma ISO-tal som en en DSLR. Alltså kan du höja ISO:t med en hel drös steg på systemkameran och blända ner, för att erhålla samma resultat. Att ljusstyrkan är f/2 hos LX3:an hjälper föga med tanke på den enorma skillnaden i sensorstorlek.
 
Nu har jag också beställt en. Ska bli skoj och hårdtesta den. Hoppas Komplett.se är snabba så jag hinner få den innan helgen!

EDIT: Fick ett mejl nyss om att paketet är plockat och skickas imorgon :D
 
Senast ändrad:
Nostalgisk känsla...

Jo, när jag tar fram Lx3:an så får jag ibland den där nostalgiska känslan som från 70-talet. Min kompis hade en M4:a med en 35:a.
Men när jag tar fram negativen och antingen plåtar av dem i bälgen eller scannar dem så är faktiskt kornet stort på Tri-x märkligt.
Sedan när jag skruvar på Converten till 19 mm så ser det fint ut...

Staffan
 
Ok, slå ihjäl mig och radera inlägget om jag gör något dumt nu, men...

Jag har möjligheten att få en ny LX3 av försäkringsbolaget då min egen har blivit stulen. Nu är det så att jag hellre skulle vilja köpa en annan kamera, så om du är intresserad av en Lx-3 så kan du köpa den rabatterat via mig från valfri butik.

Jag får ut 3500:- i kontanter av försäkringsbolaget oavsett hur jag gör, så ett lägre bud än så är inte av intresse.
Hör av dig till [email protected] om det låter intressant, så kan vi säkert komma överens.

Mvh David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.