Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är ledsen, men jag måste ställa frågan.. när tror ni det kommer en uppföljare?

Sen undrar jag, skulle en Olympus E420 ge bättre bildkvalité vid samma förhållanden?

Är det kanske bättre att satsa på en Olympus...? Fast den är väl inte lika tyst förstås..
 
Jag är ledsen, men jag måste ställa frågan.. när tror ni det kommer en uppföljare?

Sen undrar jag, skulle en Olympus E420 ge bättre bildkvalité vid samma förhållanden?

Är det kanske bättre att satsa på en Olympus...? Fast den är väl inte lika tyst förstås..

Frågan är om det kommer en uppföljare till LX3. Panasonic ryktas jobba på en micro4/3 som tydligen skulle va ungefär lika stor/liten som LX3.
Dem vill säkert hellre sälja en sådan modell och en bunt fasta objektiv eftersom det genererar mer pengar.
Men jag hoppas att jag har fel, för kompaktkameror som LX3 behövs verkligen, det visar ju inte minst åtgången på.

Det jag läste var ett ryckte i en tråd på dpreview för ett antal veckor tillbaka, men det låter ju knappast osannolikt. Jag har samtidigt svårt att tro att Panasonic tänker står där med en tegelsten (G1) medan Olympus säljer små fickvänliga som folk definitivt vill ha.
Förhoppningsvis lanserar dem en sådan modell + en LX4.

Vad Oly E420 beträffar så borde den prestera bättre på högre iso men har å andra sidan inte någon bildstabilisering. Vet dock inte vilken som skulle gå vinnande ur den striden.
Den större sensorn kan säkert va till en fördel, men det krävs bra optik också.

Olympus är inte så tokigt även om jag personligen inte är någon anhängare av hög-ison och brändvidssförlängningen på hela x2.0 som sensorn för med sig. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en fickvänlig Olympus micro 4/3 med en motsvarande 28 eller 35mm-lins för att alltid bära med mig.
valet står mellan en sådan och vad nu Panasonic kan tänkas komma upp med.
Även Samsungs micro APS-c (Eller vad dem nu kallar det) är intressant men tycks va lite större och klumpigare. Hög-ison lär dock va desto bättre såvida dem inte rör till det fullständigt + en brännvidsförlängning på endast x1.5 vilket inte är fy skam om man vill använda vidvinklar med konverter.

Mitt val faller till sist på hur pass kompakt kameran är och även yttre reglage som knappar och hjul. Vill helst slippa dyka ner i menyer för ofta då det tar tid.
 
Har varit och provat LX3:an, och sicket rackel.
Måste man köpa en Leica M8 för att få någon form av byggkvalitet?
Jag får vänta med mitt kompaktkameraköp tills det kommer någon man kan fota iso 1600 med och utan att den riskerar att få lösa lemmar när man tar den ur fickan.
 
Jag är ledsen, men jag måste ställa frågan.. när tror ni det kommer en uppföljare?

Sen undrar jag, skulle en Olympus E420 ge bättre bildkvalité vid samma förhållanden?

Är det kanske bättre att satsa på en Olympus...? Fast den är väl inte lika tyst förstås..
E-420 ger troligen enormt mycket bättre bildkvalitet om man använder ett vettigt objektiv, ja.


Har varit och provat LX3:an, och sicket rackel.
Måste man köpa en Leica M8 för att få någon form av byggkvalitet?
Är det inte väldigt konstigt att jämföra en M8 med en kompaktkamera? Leican är inte särskilt liten.

Jag får vänta med mitt kompaktkameraköp tills det kommer någon man kan fota iso 1600 med och utan att den riskerar att få lösa lemmar när man tar den ur fickan.
Kika på Sigma DP-2. Jag vet inget om byggkvaliteten, men den har avsevärt större sensor. Nästan som en riktig kamera;-)
 
är det inte väldigt konstigt att jämföra en m8 med en kompaktkamera? Leican är inte särskilt liten.

jo, det blir lite konstigt om man jämför storlekar. Men det var byggkvalitet jag syftade på, det går att bygga mindre kameror än m8:an med delar och knappar med bättre passform än lx3.



kika på sigma dp-2. Jag vet inget om byggkvaliteten, men den har avsevärt större sensor. Nästan som en riktig kamera;-)


jo, jag skall kika på den med. är sugen på att göra mig av med dslr-åbäket och skaffa något mer medtagbart utan att bildkvaliteten blir alltför lidande. Sensorstorleken är inte heller av största vikt för då hade jag kört med hd3 som isåfall är den riktiga kameran.

..........
 
jo, det blir lite konstigt om man jämför storlekar. Men det var byggkvalitet jag syftade på, det går att bygga mindre kameror än m8:an med delar och knappar med bättre passform än lx3.
Absolut, byggkvaliteten är ett av de största betänkligheterna med LX3. Särskilt då knappar och vred, som känns rackliga. Men å andra sidan vill jag inte ha en kamera som är lika klumpig som en G10, så lite får man väl offra kanske.

jo, jag skall kika på den med. är sugen på att göra mig av med dslr-åbäket och skaffa något mer medtagbart utan att bildkvaliteten blir alltför lidande. Sensorstorleken är inte heller av största vikt för då hade jag kört med hd3 som isåfall är den riktiga kameran.
HD3? Sensorstorleken är i mitt tycke det som i största mån påverkar bildkvaliteten, och jag tror inte att du kommer att hitta någon kompakt som kommer i närheten av systemkamerorna på ett bra tag. Det ultimata vore något som liknar de bästa analoga kompakterna. Men de är ju betydligt större än dagens digitalkompakter. Emellertid skulle 35/2,8 och FF-sensor i ett någorlunda litet skal vara väldigt tilltalande! :)
 
Yashica Electro GSN. 45F/1.7 - och så långt man kan se på film - ett riktigt bra objektiv. Mycket användarvänlig kamera.
Contax G2.... Med ett par av de bästa objektiv som någonsin tillverkats. Där är kameran jag skulle vilja se i digitalt utförande...! Leica har aldrig direkt lockat.
 
Yashica T4-T5 fina kameror. ägde en gång en billigare Minolta Haimatic F tog även fina diabilder. Sony släppte tror det var 2004-2005 en mycket fin kompakt Sony V3 som kunde det mesta. väntade länge på en V4 men den kom alldrig, dom visade en bild tagen vid en Tågperrong med 800 iso såg inte alls tokigt ut.Bengt.
 
OK, om tråden nu skall urarta till silvernostalgi, låt mej få dra till med Nikon 35 Ti ( http://apphotnum.free.fr/N2BE16.html ), en rätt fantastisk kamera som av nån anledning kom i skuggan av andra kompakter. Men med diafilm i....

För att inte tala om Tessina ( http://www.submin.com/35mm/collection/tessina/ )... Troligen den mest säregna kamera som gjorts för 35 mm film. Jag har min kvar (35 Ti är såld för åratal sen).

Men: det finns en modernare kamera som heter DLux 4, eller LX3 om man vill ha den i träningsoverall.... Den slår alla gamlingarna, det vet jag efter över 40 års plåtande, som nu kulminerar med mina G1 och DLux 4. Och inte är byggkvalitén så dålig heller, jag förstår inte riktigt den anmärkningen; mina kameror behandlas ingalunda med silkesvantar, även om jag förstås är normalt försiktig. Inte är jag orolig att de skall lägga av för det. Min DLux 3 med likartad byggkvalitet, den sålde jag nyss efter ett års måttlig användning, och den var fortfarande i nyskick, både uteseendemässigt och funktionellt.
 
Senast ändrad:
Jag måste väcka denna tråden igen :) Nu har jag nästan bestämt mig för att det kommer bli en LX3.

MEN:

Går det stänga av displayen helt när man fotograferar? Måste man stänga av den varje gång man startar kameran eller startar kameran på samma sätt som jag stängde av den?

Går det ställa in så kameran alltid startar i AV-läge på största bländare med -1 steg på exp.kompensationen?

Den blir ju ganska hopplös om man måste börja ställa in kameran varje gång man startar den..

Tack!
 
Det går att stänga av genom att man knappar in i menyn att man har extern sökare.

Exponeringskompensationen sitter kvar när man stänger av och slår på.
 
Om man jämför...

Hej.
Jag funderar och "grunnar" på jämförelse mellan resultatet med den gamla formeln från Strömholmstiden" Tri-x och D-76 400 ASA och en modern digtalkamera som min Lx3.
När jag scannar in negativ från förr så blir jag förvånad över hur stort kornet faktiskt är!
När jag tar bilder med min Canon 5D så är resultatet mycket mer "finkornigt"
Om man jämför resultat var hamnar man?
Finns det något mått? T ex
1 att sensor 24x36 med 800 iso är jämförbart med analoga Tri-x eller
2 Lx3 med 400 liknar/samma som Tri-x 400...
vad säjer ni andra?
Skulle man jämför? Ibland träffar jag "gamla" fotokompisar som lägger på "filmkorn" (Tri-x) på sina digitalbilder...

Staffan
 
Hej.
Jag funderar och "grunnar"...

Staffan! bra fundering, jag har tyvärr inget svar, men en annan fundering i närområdet.

Numera när många fotograferar digitalt (i färg) så klagas det på brusigheten/kornigheten i bilderna vid "dåligt" ljus.
När man tar sv/v bilder då är det plötsligt "hippt" med kornighet/brusighet. Liksom det var förr med Tri-X 400 som ibland tom. pressades.

Hur kan det vara så?

Mvh // Ulf A.
 
Tomma svarta skuggpartier...

Hej.
Ett "problem" som jag har erfarit är just svarta tomma skuggor i digitalbilder...när jag skriver ut. Blankt och utan nått... Då har jag lagt in en kornstruktur som liknar gammalt analogt...korn, som ger en "naturligare" känsla på bilden. Den är inte brus-färg-fläckig utan bara struktur/textur.

Men för övrigt så är ju ändå jämförelser svåra. En stor spegelreflex använder jag ju när det skall vara/likna jobb. Men Lx3:an använder jag när jag inte vill vara så iögonfallande.
På Parkteatern i höstas så gick vakter runt och sa åt "fotografer" med spegelreflexkameror(stora) att man inte fick fotografera...
Medans massor av ungdomar tog bilder med kompaktkameror...

Staffan
 
Vad tråkigt Janne, jag stog och kände på den på Mediamarkt igår i lite över en timme.

Detta är min reflektion:

Displayen går inte stänga av, även om man ställer in den på extern sökare.



Det tar mellan 6 och 10 sekunder att skriva EN Raw-fil till det interna minnet, vet inte om detta gäller även när man har ett snabbt minneskort i den. Isåfall är den oanvändbar.



Inga fler klagomål. har inte varit såhär förälskad i en pryl sen jag köpte min första analoga minolta srt :)

Men är inte ännu helt säker.. någon som har erfarenhet av Rawfiler och snabba minneskort i LX3:an?
 
Hmm, displayen på min LX3 går iallafall att stänga av. "external viewfinder: on" i menyerna, och tre tryck på displayknappen.

Det interna minnet är hopplöst, och varför skulle man använda det? Jag har Ultra II- och Extreme III-kort, och det går lika snabbt att plåta raw som jpeg. Man märker skillnad på Ultra och extreme när man ska radera filer, då det är lite segare med ultrakortet, annars inte.
 
Hmm, displayen på min LX3 går iallafall att stänga av. "external viewfinder: on" i menyerna, och tre tryck på displayknappen.
.

Ja, det funkade för mig också, men displayen tändes sen varje gång jag tagit en bild, när raw-filen skulle skrivas till minnet..

Hoppas verkligen det går att stänga av det också..?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.