Makten
Aktiv medlem
Vid de tillfällen jag klagar så är det för att jag ser en teknisk utveckling som går "åt fel håll", så att säga. I början av 1900-talet kunde man få helt enastående bildkvalitet, tack vare stora filmformat. Under hela småbildseran kunde man också få mycket fin bildkvalitet från små och behändiga kameror som inte var särskilt dyra. Sen kom den digitala eran, och utvecklingen började styras av okunniga konsumenter. Och så står vi här idag, med kameror som ger sämre bildkvalitet för pengarna än för trettio år sedan. Är inte det rätt märkligt?Det stör mig att det i denna och andra trådar klagas så till den grad på kameror och dess funktioner. Med den inställning som visas här så kommer aldrig den dag då det går att sitta nöjd.
Varför måste man köpa en gigantisk systemkamera för att få en skapligt stor sensor? Det är ju rent löjligt, då tekniken vid det här laget tillåter att man skulle kunna peta in en FF-sensor i en kamera som kanske bara vore lite större än en G10. Men då kan man ju inte ha "mycket zoom" förstås. Och det vill kunderna ha. Sen sitter de där sen och undrar varför kameran brusar så infernaliskt, samt att skärpedjupet är oändligt vid samtliga brännvidder och bländaröppningar.
Det här är ju ingens "fel". Men det är väldigt trist att okunskap kan styra teknisk utveckling käpprätt åt helvete. Jag antar att det är att jämföra med forna högkulturers fall. En vacker dag börjar utvecklingen gå åt fel håll, och sen går den inte att stoppa.
Nu hurrar vi över en snordyr kompaktkamera med fånigt liten sensor, som till råga på allt kallas "stor". Varför? För att det mesta som producerats hittills är rena dyngan. Så även den här, i jämförelse med mycket annat. Men den är i alla fall lite bättre. Lite annorlunda.