Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det stör mig att det i denna och andra trådar klagas så till den grad på kameror och dess funktioner. Med den inställning som visas här så kommer aldrig den dag då det går att sitta nöjd.
Vid de tillfällen jag klagar så är det för att jag ser en teknisk utveckling som går "åt fel håll", så att säga. I början av 1900-talet kunde man få helt enastående bildkvalitet, tack vare stora filmformat. Under hela småbildseran kunde man också få mycket fin bildkvalitet från små och behändiga kameror som inte var särskilt dyra. Sen kom den digitala eran, och utvecklingen började styras av okunniga konsumenter. Och så står vi här idag, med kameror som ger sämre bildkvalitet för pengarna än för trettio år sedan. Är inte det rätt märkligt?
Varför måste man köpa en gigantisk systemkamera för att få en skapligt stor sensor? Det är ju rent löjligt, då tekniken vid det här laget tillåter att man skulle kunna peta in en FF-sensor i en kamera som kanske bara vore lite större än en G10. Men då kan man ju inte ha "mycket zoom" förstås. Och det vill kunderna ha. Sen sitter de där sen och undrar varför kameran brusar så infernaliskt, samt att skärpedjupet är oändligt vid samtliga brännvidder och bländaröppningar.

Det här är ju ingens "fel". Men det är väldigt trist att okunskap kan styra teknisk utveckling käpprätt åt helvete. Jag antar att det är att jämföra med forna högkulturers fall. En vacker dag börjar utvecklingen gå åt fel håll, och sen går den inte att stoppa.

Nu hurrar vi över en snordyr kompaktkamera med fånigt liten sensor, som till råga på allt kallas "stor". Varför? För att det mesta som producerats hittills är rena dyngan. Så även den här, i jämförelse med mycket annat. Men den är i alla fall lite bättre. Lite annorlunda.
 
Det stör mig att det i denna och andra trådar klagas så till den grad på kameror och dess funktioner. Med den inställning som visas här så kommer aldrig den dag då det går att sitta nöjd.
Lustigt, själv störde jag mig på att det var sånt himla halleluja om LX3:an när den i själva verket har ett par för många brister, enligt min högst personliga åsikt. Då detta är ett forum där man dividerar om prylar, fakta och personliga åsikter så tyckte jag att det kändes rätt att uttrycka min personliga åsikt.

Dock har jag noterat att om man går mot strömmen så kan det bli lite jobbigt...

Jag är så nöjd med min LX3 med alla dess begränsingar brister, jag känner likadant för min hustru och andra viktiga ingredienter i mitt liv. Jag inspireras att ta roliga foton med min LX3 bara för att den för mig är så fin och bra.
Det blir en utmaning att få ut det mesta möjliga ur den begränsning som en tvåhektoskamera har.
Jag är glad för din skull, att du har funnit både LX3:an och hustrun vara värda dina insatser.
Själv har jag kommit till insikt att min LX3:a inte var värd min insats (ca 6000:- inkl väska) däremot är jag mycket nöjd med min hustru :)
 
Vad som är bra eller dålig kamera varierar nog för alla tror jag. Det viktigaste för mig är att kamera låter mig ta de bilder jag vill ta när jag vill ta dem. Det är så mycket mer än bildkvaliteten som inverkar.

De två bästa kameror jag haft hitintills är utan tvekan panasonic Lumix lx3 och konica hexar AF (analog).

Båda dessa funkar kanon för mig. Jag har också en Nikon D200 som jag vet många är nöjda med. Jag gillar den inte alls.

Utan tvekan har lumixen brister, jag tror inte det finns någon perfekt kamera och kommer nog aldrig finnas. Men de brister den har går att leva med, åtmisntone för min del iallafall.
 
Jag vill tillägga att LX3:an för mig är bra endast av en anledning egentligen, och det är att den är liten. Att den brister på många punkter är i sammanhanget inget prolem, och alltså gillar jag den väldigt mycket trots att den är "dålig" i teknisk bemärkelse. Priset skiter jag i. Jag har inget vettigare att lägga pengarna på ändå, förutom möjligen att skänka bort dem. Och nej, jag är inte rik;-)
 
Känner mig nödgad att tillägga att jag inte förväntade mig en perfekt kamera i LX3:an. Den har dock för stora brister för att jag, personligen, ska känna mig nöjd med köpet, svårare än så är det inte.
Jag har inga behov av att någon ska försöka överbevisa mig om att min personliga åsikt om kameran är fel eller försöka få mig att hålla inne med eventuella negativa tankar om en pryl/grej/sak/struntsak...

Tänkte också att det kunde vara bra om jag skriver ner mina "bekymmer" med kameran som en liten motvikt till allt bra som har sagts så kanske någon annan spekulant med liknande krav som jag ev besparar sig lite frustration och några kronor.
 
Senast ändrad:
Tja!
Jag gillar allt med LX3:an utom dess reglage och byggkvalité - tycker den känns omständig och plastig. Därför blir det troligtvis en G10 iaf nu vilken dag som helst. Helst ahde jag sett en G11 på marknaden med färre pixlar och större bländare, men men det kanske kommer så småningom!
 
Hur stora blir bilderna?

Hej.
Jag har hittat något märkligt.
När jag konverterar bilder 16:9 i Adobes Converter så blir bilderna
3968_2232 pix. men när jag konverterar dem i FSViewer37 så blir dom större med mer (med på bilderna) 3982_2250. Vad menas?
Blir det alltid så, för jag noterar således olikheter även med bilder från Canon .CR2-filer lite större, som om det lilla gratisprogrammet ser mer av raw-filen. Märkligt?

Staffan
 
Hej.
Jag har hittat något märkligt.
När jag konverterar bilder 16:9 i Adobes Converter så blir bilderna
3968_2232 pix. men när jag konverterar dem i FSViewer37 så blir dom större med mer (med på bilderna) 3982_2250. Vad menas?
Blir det alltid så, för jag noterar således olikheter även med bilder från Canon .CR2-filer lite större, som om det lilla gratisprogrammet ser mer av raw-filen. Märkligt?

Staffan
Vad det exakt beror på kan jag inte säga men jag vet att liknande pixelökning fick man om man använde Rawshooter för Canons CR2-filer
 
Kommer det ut en LX4 som överträffar alla dessa kompaktkamerorna så ska jag nog ta sälja hela min utrustning å köpa en sån och ta en resa runt jorden för pengarna som blir över hehe
 
Äsch, det är väl klart att den inte är perfekt. Iso 800 är oftast inte att tänka på ens i svartvitt. Upp till 200 iso är den dock bra, och tack vare ljusstyrkan ersätter den för mig Ricoh GR1 och TriX med ungefär lika bra resultat om man är listig i efterbehandlingen. Det räcker för mig för det mesta.

Om man dessutom tränar lite på att använda blixt så får man finfint resultat nästan jämt. Jag har skaffat en liten leicablixt med tyristorautomatik i två effektsteg till LX3an. Det funkar perfekt, och med radiosynk så blir det väldigt flexibelt. Men den inbyggda blixten är inte så dum den heller.
 
Några bilder tagna med en LEICA D-Lux 4.

http://nordiskfoto.zenfolio.com/p489491997

Ska ju inte vara någon skillnad mellan D-LUX 4 och LX-3.

Har just uppgraderat min Leica till v 1.20

Improvements, Ver 1.20 1. Optimized auto white balance performance.
2. Optimized auto focus performance.

Vi kan ju hoppas att uppdateringen av vitbalansen fixar "utbränning" av högdager.
 
http://nordiskfoto.zenfolio.com/p489491997

Ska ju inte vara någon skillnad mellan D-LUX 4 och LX-3.

Har just uppgraderat min Leica till v 1.20

Improvements, Ver 1.20 1. Optimized auto white balance performance.
2. Optimized auto focus performance.

Vi kan ju hoppas att uppdateringen av vitbalansen fixar "utbränning" av högdager.

Mycket fina bilder, och vilket trevligt program du lagt dom i, jag kan inte se att dom är tagna med en kompakt,förutom någon bild som är lite mörk i kanterna. Bengt
 
Jag kan passa på att länka till min blogg mattiaslundblad.blogspot.com, där nästan allting är taget med LX3.
 
Hej.
Jag blev konfunderad och gjorde en test...
Den finns här:

http://user.tninet.se/~bmz078n/lumix_lx3.htm

Kan det vara så att "finare" program kompenserar vidvinkliga
objektiv mot "rund" återgivning?
Vist är det märkligt?
Att Silkypix kompenserar för distorsion kan jag begripa, men varför i halva friden skulle Adobes programvara göra det? Det var då ingen dålig distorsion heller för den delen! Programmen har ju skurit bort ansenlig yta från bilden.
Om du nu har använt en och samma bildfil för alla tre exempelbilder så betyder det att optiken är vidvinkligare än angivet, och att kameran och vissa program kompenserar för detta genom att räta ut dess distorsion, vilket medför viss beskärning. Inte mig emot, men jag tror det inte riktigt förrän jag fått det verifierat.
 
Mycket fina bilder, och vilket trevligt program du lagt dom i, jag kan inte se att dom är tagna med en kompakt,förutom någon bild som är lite mörk i kanterna. Bengt

Oj oj oj !!! Inte jag som tagit de bilderna !!!

Ligger på en site som visar bilder från olika Leicamodeller.

"Backa länken" eller gå direkt till http://nordiskfoto.zenfolio.com/

Länken finns på den här sidan:

http://www.leica-camera.se/product.asp?product=84

under följande länk:

"Se billederne vi har taget med LEICA D-LUX 4"

Nu får vi hoppas att ingen har ömma tår. / Jan-Olof
 
Mycket fina bilder, och vilket trevligt program du lagt dom i, jag kan inte se att dom är tagna med en kompakt,förutom någon bild som är lite mörk i kanterna. Bengt

Glömde, "och vilket trevligt program du lagt dom i". Jag är själv intresserad av det programmet, men tyvärr har jag ingen aning.

Själv använder jag Adobes program, se länk www.lidman.se

Där finns ett urval, (100 bilder) av totalt 320 st, ligger. Ett första försök, fick kameran på fredagskväll och på lördag bar det av till England/Lancing. Hem lördag och söndagen ägnades åt installation av Capture One 4 och framkallning av bilderna.

Första gången jag la upp bilderna använde jag Jalbum men det programmet komprimerade bilderna alldeles för mycket.

Numera "framkallar" jag i Capture One 4 och anpassar JPG-bilderna i Nikon ViewNX, därefter blir det Elements 6 för att fixa webbalbum. Ska justera storleken på bilderna, längsta sida 1200 pkt kan vara lite stort, ska ändra till 800 men först ska räkningarna betalas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.