Annons

Pärm för modellbok?

Produkter
(logga in för att koppla)

rubicon

Medlem
En tjejbekant ville ha råd om bästa
pärm för modellbok. Jag vet att det
är Prat som gäller men går man in på
exvis Scandinavian Photo så är ju ett
myller av pärmar som finns.
Kan någon rekommendera?
 
Jag köper på Matton. Visst fan e de dyra, men de har den typen som är viktigast dvs , med reptåliga fickor och att fickorna går att byta ut. Köp inte lärmar/portfolios med fasta fickor.

Lycka till ///

Niklas, aldrig utbytningsbar
 
En följdfråga. Vad bör modellboken ha för storlek? Wikman länkade till en 24x30 variant. Själv använder jag en 30x40. Men vad är mest gångbart. Hur stora bör bilderna vara i en modellbok. Ska de fylla hela plastmappen eller?
 
Hmm... jag har också 30*40cm mapparna, vet inte varför jag länkade till den mindre, tror att det var den enda som kom upp när jag sökte på Scandinavian, eller helt enkelt att den låg överst i listan.

Jag tycker att det är trevligt med lite luft runt bilderna, jag sätter inte större än 24*30 i en 30*40 pärm. Men jag använder den mest för att visa mina egna bilder, inte på det sätt som din kamrat skal använda den, det har jag ingen erfarenhet av.
 
Skulle bli väldigt glad ifall ni kunde beskriva mera ingående hur de här pärmarna ser ut!

Använder ni kartong som bakgrund i fickorna?
Hur monteras bilderna?
Sätter ni bilder på båda sidor?
Hur gör ni med bilder som är mindre än fickan?

Många frågor blev det men vill gärna veta då jag ej har någon butik där jag kan se dem i verkligheten.
 
Pärmarna jag mailade (både 24*30 och 30*40) ger ett mycket gediget intryck, de har en bra konstruktion där man kan ta ut och sätta i fickor, de levererad emd ett bra antal fickor och sist men inte minst de lucktar gott läder när man packar upp dem.

Det ligger ett tunnt svart blad i varje ficka, jag har monterat på detta.
Jag sätter bara in bilderna med klisterkuddar, såna vanliga som finns på rulle som man använder i vanliga album.
 
Tack Niklas för din rediga förklaring!

En liten fråga till bara. Sätter ni bilder på både fram- och baksida av arken eller bara på ena sidan?

Behöver lära lite enkel praxis...
 
danneman skrev:
Tack Niklas för din rediga förklaring!

En liten fråga till bara. Sätter ni bilder på både fram- och baksida av arken eller bara på ena sidan?

Behöver lära lite enkel praxis...

Beror helt på budgeten :)

Jag tycker att det är helt OK att ha bilder på både fram och baksida, speciellt om man har ett entydigt format på bilderna. Jag har t.o.m. satt 2st 19*19 kopior/sida i en. Men då blir det lite plåttrigt, men bilderna hörde ihop 2&2.

Kör man 30*40 kopior i en 30*40 mapp så blir det grymt häfftigt att ha bilder överallt, men det gäller att man får bild-par som trivs ihop, så att de inte stör ut varandra.
 
Presentationsteknik

Jag tror själv inte på "praxis", när det gäller att presentera bilder på sig själv som modell, utan tvärtom en form som får betraktaren att höja på ögonbrynen. Det gäller för övrigt allt från visitkort till böcker. Grafisk form är ju en resurs som skall bidra till syftet. Och hit hör frågan om marginaler, färg eller svartvitt, storlek på pärm och katalog... (Stora tomma utrymmen runt varje bild ser generöst ut.)

/s
 

Bilagor

  • pauline60soft.jpg
    pauline60soft.jpg
    18.3 KB · Visningar: 673
Re: Presentationsteknik

Stefan_tecknare skrev:
Jag tror själv inte på "praxis", när det gäller att presentera bilder på sig själv som modell, utan tvärtom en form som får betraktaren att höja på ögonbrynen. Det gäller för övrigt allt från visitkort till böcker. Grafisk form är ju en resurs som skall bidra till syftet.
En stressad modellscout på en agentur bryr sig inte om utformningen på portfolion, utseendet på modellen är allt.
 
wikman skrev:
Jag brukar inte klaga på priset... men att säga att $225 inte är så mycket dyrare än SEK835 inkl moms är kanske att ta i :)

Okej sorry,,
Jag tänkte mer på en bok för en fotograf,,
för en modell så är inte själva boken lika viktig,, då funkar matton böcker finfint..
 
Det omedvetna.

Det är rätt att dom inte "bryr sig" medvetet. Men undermedvetet bildar man sig en uppfattning ändå! Folk i allmänhet tänker aldrig på typsnitt i en bok eller tidning. Ofta vet man inte ens om att det finns olika. Man kallar det "Tryckbokstäver". Men ändå är valet rätt viktigt för att nå rätt resultat. Det sägs att folk inte läser annonser. Lägg inn ett stavfel, så får man se!

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.