Annons

Oskarpa och Brusiga bilder: Canon 400d + Sigma 17-70 - Vad är felet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Seband

Ny medlem
Jag har ett problem med min Canon 400d + Sigma 17-70/2,8-4,5.

I lägre ljusförhållanden (inomhus) blir bilderna mycket oskarpa och innehåller mycket brus (även när jag kör på låg iso och trots att jag använder stativ med självutlösare).

Jag är helt enkelt inte nöjd med skärpan i mina bilder och min fråga är vad kan bero på?
- Kan det vara fel på objektivet?
- Är pga. mina inställningar?

Jag har bifogat en bild för att visa vad jag menar.
Bilden är tagen inomhus, ISO 200, 1/30 och f5.6.

Edit: Jag ser nu att det vara svårt att se vad jag menar pga. bildens storlek.
 

Bilagor

  • test.jpg.jpg
    test.jpg.jpg
    74.4 KB · Visningar: 732
Croppa bilden till 100%
Att bilderna blir brusi´ga är kamerans fel. Objektivet kan ju felfokusera.
 
Du får nog försöka lägga upp något bättre om du skall få menignsfulla svar.

För att bedömma skärpa och brus på 400 x 400 är det nog bäst om du tar ett utsnitt ur bilden.

Mvh
Anders
 
Köp ett objektiv med Is typ Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM som är lite ljustarkare,kostar viserligen runt 10000 då. (2,8 genom hela alla mm)
Tamron 17-50 eller sigma 18-50 är ju ochså bra val under halva pengen men tyvär har du inte bildstabilisering då.

I stället för bländare 2,8 ?? kör med bländare 3,5 el 4 för skarpare bild,med ett Is objektiv bör du väll kunna gå ner mot en 1/10 i slutare i alla fall och ändå få en skarp bild tror jag vet ej riktigt hur effektiv Canons Is objektiv är.
 
Senast ändrad:
Hqvist skrev:
Köp ett objektiv med Is typ Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM som är lite ljustarkare,kostar viserligen runt 10000 då. (2,8 genom hela alla mm)
Tamron 17-50 eller sigma 18-50 är ju ochså bra val under halva pengen men tyvär har du inte bildstabilisering då.

I stället för bländare 2,8 ?? kör med bländare 3,5 el 4 för skarpare bild,med ett Is objektiv bör du väll kunna gå ner mot en 1/10 i slutare i alla fall och ändå få en skarp bild tror jag vet ej riktigt hur effektiv Canons Is objektiv är.

Det rådet må kanske vara rätt i vissa fall men här skriver ju Sebastian att han använder stativ, då hjälper ju inte IS! Också lite tufft att föreslå en 10 000 kronors lösning - självklart skall det gå att få skarpa bilder med den utrustning som Sebastian har.

OM du kommer ner på 1/10 så måste ju motivet verkligen vara still.

Som sagt, testbilden är verkligen svårbedömd så det är omöjligt att säga vad som är problemet. Var ligger fokus? Står motivet helt still? etc, etc. Skall man bedömma skärpa är det ju inte det bästa att fotografera ett levande motiv, speciellt inte på långa tider.

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Det rådet må kanske vara rätt i vissa fall men här skriver ju Sebastian att han använder stativ, då hjälper ju inte IS! Också lite tufft att föreslå en 10 000 kronors lösning - självklart skall det gå att få skarpa bilder med den utrustning som Sebastian har.

OM du kommer ner på 1/10 så måste ju motivet verkligen vara still.

Som sagt, testbilden är verkligen svårbedömd så det är omöjligt att säga vad som är problemet. Var ligger fokus? Står motivet helt still? etc, etc. Skall man bedömma skärpa är det ju inte det bästa att fotografera ett levande motiv, speciellt inte på långa tider.

Mvh
Anders

Mycket sant vi kan ju bara spekulera kanske är fel på kamera eller objektiv till och med.

Men

Använder du stativ så använd spegeluppfällning och självutlösare annars får du vibrationer från det du trycker av.

Köp ett is objektiv och du slipper stativet vid dom tiderna och även om om du fotar rörliga objekt som en person som alltid rör sig lite så eliminerar du det du rör dig själv.

Att rekomendera ett objektiv för 10000Kr vad ska man annars rekomendera till en canon kamera som har bländare 2,8 genom hela zoom omfånget med Is ?

Ett fast Canon EF 50/1,8 II kanske men det har tyvär inte Is inbyggt.
 
Senast ändrad:
AFJ skrev:
Varför byta utrustning?

Han skriver att han använder S T A T I V - och ändå får dålig skärpa. Svaret kan då inte vara IS!

Mvh
Anders

Stativ är ingen världslösning finns bra och dåliga, kameran kan ju skaka effter att man tryckt av Is är lösningen.
 
Tack så mycket för alla svar.

Jag börjar ärligt talat oroa mig för att det kan vara fel på utrustningen.

Här är ytterligare en bild:
http://img215.imageshack.us/img215/2087/test2pf0.jpg

Det är ett urklipp 100%, iso 100, f5,6, 1/15, på stativ med självutlösare.

Jag tycker att nivån av brus är ovanligt hög, speciellt för att vara iso 100, inte sant?


Jag har inte haft dom här problemen förut..
 
Senast ändrad:
Hqvist skrev:
Köp ett objektiv med Is typ Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM som är lite ljustarkare,kostar viserligen runt 10000 då. (2,8 genom hela alla mm)
Tamron 17-50 eller sigma 18-50 är ju ochså bra val under halva pengen men tyvär har du inte bildstabilisering då.

I stället för bländare 2,8 ?? kör med bländare 3,5 el 4 för skarpare bild,med ett Is objektiv bör du väll kunna gå ner mot en 1/10 i slutare i alla fall och ändå få en skarp bild tror jag vet ej riktigt hur effektiv Canons Is objektiv är.

Tack för ditt svar, men detta objektiv ska kunna fota skarpa bilder, frågan är om jag fått ett måndags ex.

Jag har ingen direkt lust att byta upp mig just i detta nu..
 
AFJ skrev:
Det rådet må kanske vara rätt i vissa fall men här skriver ju Sebastian att han använder stativ, då hjälper ju inte IS! Också lite tufft att föreslå en 10 000 kronors lösning - självklart skall det gå att få skarpa bilder med den utrustning som Sebastian har.

OM du kommer ner på 1/10 så måste ju motivet verkligen vara still.

Som sagt, testbilden är verkligen svårbedömd så det är omöjligt att säga vad som är problemet. Var ligger fokus? Står motivet helt still? etc, etc. Skall man bedömma skärpa är det ju inte det bästa att fotografera ett levande motiv, speciellt inte på långa tider.

Mvh
Anders

Tack för ditt svar.

Jag har haft kameran och objektivet i ca. 6 månader. Saken är att jag tycker att skärpan har blivit sämre och bruset ökat med tiden..
 
Seband skrev:
Tack för ditt svar, men detta objektiv ska kunna fota skarpa bilder, frågan är om jag fått ett måndags ex.

Jag har ingen direkt lust att byta upp mig just i detta nu..

Tack själv men ditt objektiv och din kamera kanske inte kan ta skarpa bilder utan självutlösare och stativ på 1/30 sek.

Det kan nog kanske ingen då motivet kanske rör sig lite men med ett objektiv med Is som Canon kallar det minskar du problemet och du slipper stativet och slipper köra med självutlösare på 2 el 10 sek.
Bländare 2,8 genom zoom omfånget är inte dåligt att ha heller annars är man ju liksom bunden att ha mer koll hela tiden på slutartid.

Du skulle fotat bilden i iso 800 i stället, eller rättare sagt får du oskarpa bilder även vid slutare som 1/100 eller snabbare ?

Mvh
 
Seband skrev:
Jag har ett problem med min Canon 400d + Sigma 17-70/2,8-4,5.

I lägre ljusförhållanden (inomhus) blir bilderna mycket oskarpa och innehåller mycket brus (även när jag kör på låg iso och trots att jag använder stativ med självutlösare).

Jag är helt enkelt inte nöjd med skärpan i mina bilder och min fråga är vad kan bero på?
- Kan det vara fel på objektivet?
- Är pga. mina inställningar?

Jag har bifogat en bild för att visa vad jag menar.
Bilden är tagen inomhus, ISO 200, 1/30 och f5.6.

Edit: Jag ser nu att det vara svårt att se vad jag menar pga. bildens storlek.

Du behöver en testbild som är lättare att tolka.
Om du inte har nåt annat prova med en karta på väggen!
Kolla den här länken:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/XTI/XTIA7.HTM

Där kan du se vad 400D klarar. Jämför autofokus och manuell fokus! Lika bra skärpa?
Jämför olika bländare! Lika bra skärpa?
Lycka till!
 
Seband skrev:
Tack så mycket för alla svar.

Jag börjar ärligt talat oroa mig för att det kan vara fel på utrustningen.

Här är ytterligare en bild:
http://img215.imageshack.us/img215/2087/test2pf0.jpg

Det är ett urklipp 100%, iso 100, f5,6, 1/15, på stativ med självutlösare.

Jag tycker att nivån av brus är ovanligt hög, speciellt för att vara iso 100, inte sant?


Jag har inte haft dom här problemen förut..

Ser inget speciellt mycke brus i din bild, däremot oskärpa.

Prova det här istället för att kolla fokus sitter rätt: http://www.focustestchart.com/focus21.pdf

Du kanske har fått damm på fokussensorn?

/Leif
 
Har du inget annat objektiv att testa med då ?
Verkar ju lite galet då det inte blir skarpt ens med stativ och självutlösare, missa det första gången jag läste.

Mvh
 
Sebastian, jag tycker inte din andra testbild uppvisar något onormalt brus, däremot är den oskarp men återigen är den inte idialisk för att bedömma skärpan.

Jag tycker du skall försöka dela upp problemet.

BRUS beror inte så mycket på gluggen utan på kamerahuset. 400D ger relativt lite brus och att ditt exemplar skulle vara ett undantag är osannolikt. Ingen av dina testbilder hittills indikerar något problem tycker jag.

OSKÄRPA kan ju bero på kameraskak, motivets rörelse, dåliga prestanda på objektivet eller - det mest troliga i ditt fall - att gluggen felfokuserar. Det innebär att när du lägger fokus på en viss punkt i bilden så hamnar det verkliga fokus bakom eller framför denna punkt vilket resulterat i suddiga partier där du förväntat dig maximal skärpa.

Följ Leifs tips eller välj något annat motiv där du kan fota föremål där det tydligt går att se var du lagt fokus och huruvida de blivit skarpa. T ex kan du ställa upp en antal batterier bredvid varandra men förskjutan i djupled.

Försök att göra testet med så kort slutartid som möjligt, kanske ISO 800 och full öppning och stativ och spegelåsning för att eliminera så många felkällor som möjligt.

Att objektiv felfokuserar händer, jag har själv ett Sigma 18-200 OS som jag just nu håller på att testa för jag misstänker att något inte står rätt till.

Lycka till!

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.