ANNONS
Annons

ON1 Raw. En intressant utmanare eller komplement till LR

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar vara högtid för dessa program. Får ideligen info om Topaz, Affinity, Macphun och ON1.

DEt tyder väl på tuff konkurrens. Det är bra för oss användare. Kanske kan det också få Adobe att få tummen ur.
Tycker de har tappat den där gnistan de hade de första 5 åren.
De har väl blivit blasé och tunga om rumpan.

Jo, men du är inte beroende av att göra backup på databasen. Det är det jag menar. Så länge som du har bäddat in metadatan i dina bilder och har gjort backup på dina bilder/bildfiler så kan du slänga databasen åt fanders. Givetvis fungerar inte sökningarna så bra när databasen är borta, men poängen här är att du lätt kan återställa den genom att bara klicka på dina mappar du har bilderna i.

Så fungerar väl inte Lightrooms databas? Vad gör man ifall man råkar radera Lightrooms databas och inte har backup på den?

Jo den gör det om du vill. Då har du både databas och xmp fil.

Dock finns det ju ytterligare alternativ och Affinity Photo (utsedd till bästa mac-mjukvara 2015) är en rejäl konkurrent som nu också finns i Beta för Windowsplattformen.

Testade Affinity en stund, men inser att det inte erbjuder ett sätt som jag vill arbeta med mina bilder på. Programmet kändes dessutom ganska plottrigt och långsamt att jobba i. Kan ju vara att jag inte är van vid det förstås, men det kändes inte rätt för min del i alla fall.

Jag kör komprimerade råfiler i min X-Pro 2, och har inte haft några problem med dessa i Lightroom CC. Har över huvud taget inte sett att LR skulle ha problem med dessa filer (även om jag vet att en del hade problem tidigare med framför allt bilder från 16MP-sensorerna).

Vad skulle ON1 göra för skillnad på detta?

Jag kör komprimerade råfiler i min X-Pro 2, och har inte haft några problem med dessa i Lightroom CC. Har över huvud taget inte sett att LR skulle ha problem med dessa filer (även om jag vet att en del hade problem tidigare med framför allt bilder från 16MP-sensorerna).

Vad skulle ON1 göra för skillnad på detta?

Det vet vi inte än Anders.
Givetvis hoppas vi på att den är ändå bättre an Ninja och Iridient.

Men vad var problemet med komprimerade filer då?

Du kan ju välja komprimerat eller okomprimerat. KOmprimerat blir cirka 25 Mb och olomprimerat cirka 50 Mb.
Nu är det nästan bara adobe och Iridient som stödjer komprimerat ännu.
CApture ONe gär det inte och ON1 kommer stödja det från december.
Fuji körde före X-trans bara okomprimera så komprimerat är ett filformat som många ännu inte har stöd för.

Jo, men du är inte beroende av att göra backup på databasen. Det är det jag menar. Så länge som du har bäddat in metadatan i dina bilder och har gjort backup på dina bilder/bildfiler så kan du slänga databasen åt fanders. Givetvis fungerar inte sökningarna så bra när databasen är borta, men poängen här är att du lätt kan återställa den genom att bara klicka på dina mappar du har bilderna i.

Så fungerar väl inte Lightrooms databas? Vad gör man ifall man råkar radera Lightrooms databas och inte har backup på den?

Hur tänkte du här?
Vad gör du om du inte har backup på dina bilder då, men har en backup på din databas?
Då kan du ju slänga databasen åt fanders också.
Databasbackupen gör du väl tillsammans med dina bilder?
Och kan du verkligen återställa en databas genom att bara klicka på några mappar?
Och du kan med XMP i Lightroom också bädda in metadata i bildfilerna och återställa databasen.
Allt du behöver göra är att importera bilderna till en ny katalog och Lightroom kommer automatiskt att läsa dessa XMP-filer i samma mapp och omedelbart tillämpa dessa ändringar i filerna.
Även DNG har inbäddat metadata, fast den är inbäddad i själva DNG-containerfilen tillsammans med bilddatat.

Så jag ser inte riktigt något nytt och något som skiljer sig från Lightroom.

Thommy

Jag vet inte vad du tycker men om jag kommer hem med 500 bilder från en Canon 5Ds r och skall tanka in dem i LR samt låta den bygga previews så kan jag båda laga och hinna äta middag innnan det är klart.

Jag har en macbokk pro retina 15 som inte kan klassas som direkt slö.
Att ha en databas som bara går komma åt från den maskin där daabasen ligger har alltid varit en svaghet oich fick kritik redan när LR kom ut.

Håller helt med om ovan. Gillar Lr, men känns ibland som om de fastnat lite i utvecklingen och blivit kvar på samma ställe (medans resten av världen marscherar vidare).

Framförallt så tycker jag att det som du är långsamt att läsa in nya bilder, och svårt att jobba ifrån flera datorer. Sedan så tycker jag de kunde bli ytterligare lite bättre på X-trans och annan teknik som inte följer gamla fotspår (andra små utvecklare fixar ju det som det verkar mycket enkelt och bättre). Bra att det får konkurrens (även om jag gillar Lr i stort).

NU kan man gå in på sitt konto hos ON1 och ladda ner pre-releasen. Jag har ännu inte lyckats aktivera min licens där det verkar vara något knas trots korrekt userid och passord.

Har åtminstone hunnit kika på lite Fuji bilder som jag fotat okomprimerat. De går att öppna medan komprimerade bilder ännu inte gör det.
Första intrycket är mycket bra. De renderar X-trans 3 mycket snygtt så här långt.

De säljer en icke färdig produkt på Black Friday Sale för nästan 1000 kr för att få testa prereleasen!? Vi får hoppas att ni som pröjsar får valuta för pengarna!

Vi får lita på dig Mats och att du visar lite exempel på ON1:s överlägsenhet. Eller inte.

De säljer en icke färdig produkt på Black Friday Sale för nästan 1000 kr för att få testa prereleasen!? Vi får hoppas att ni som pröjsar får valuta för pengarna!

Vi får lita på dig Mats och att du visar lite exempel på ON1:s överlägsenhet. Eller inte.

Ännu har jag bara kikat på ett par bilder. Så eftersom jag måste hitta bilder med okomprimerad raw så har jag inte så många. Fast jag skall kika närmare i kväll.
Lovar du skall få se några exempel.

Nu har jag testat fler Fuji okomprimerade filer som jag tagit och kan testa i On1.
Det ser faktiskt väldigt bra ut. Rena snygga filer. Skärpningen i ON1 verkar inte ge några av de artefakter man får i LR.

Här är 2 bilder jag framkallat om i ON1.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374472/3527754.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374472/3527760.htm

Fina bilder!
Du brukar ganska ofta skriva att man inte ser någon skillnad vid utskrift på din 5DS r och dina Fuji-kameror, ser man någon skillnad vid utskrift om du framkallar via LR och ON1?

Fina bilder!
Du brukar ganska ofta skriva att man inte ser någon skillnad vid utskrift på din 5DS r och dina Fuji-kameror, ser man någon skillnad vid utskrift om du framkallar via LR och ON1?

Det där var en svår fråga.
Jag får nog svara att det beror på.
Tar man LR som inte är riktigt bra på Fuji X-TRANS så lämnar deras demosaicing och rendering artefakter som man kan se om man zoomar in 2.1.
När man sedan bearbetar bilden inte minstobbar man mycket med en fil så kommer detta skärper den eller drar i clarity så kommer dessa fram mer och mer.
Så jobbar man mycket med en fil så kommer detta till sist synas och ge en sämre utskrift.

LR har en dålig profil för Canon 5Ds r i LR. DEn har alldeles för mycket kontrast. Det är en sådan sak som kan påverka direkt. Det är svårare att få fram detaljerna i skuggorna. Man startar på minus 1 när man börjar lyfta detaljerna i skuggorna.

ON1 har väldigt bra verktyg att påverka bilden med. Göra den varmare, öka kontraten med dynamic kontrast eller mörka ner en himmel och påverka färger selektivt.
Det gör det lättare att få ett bra slutresultat.

Fast skulle du bara framkalla biilden rakt av i LR och i ON1 och sedan skriva ut skulle du nog inte se någon direkt skillnad.

Här är ett första trevande förösk att framkalla en Fuji X-TRANS III bild i ON1.
Filen verkar bli väldigt ren utan artefakter och tål deras skärpning bra.
Det verkar lovande.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/375979/3527646.htm

Det är något skumt med den bilden, Firefox färghanterar den inte som den ska. Firefox tolkar den som att den saknar inbäddad profil, men öppnar jag den i PS blir det rätt. Sparar jag filen från PS och sedan öppnar den i Firefox igen blir färgerna rätt.

Har du sparat ut den direkt från ON1 innan du laddade upp den på FS?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar