Annons

Enbart LR eller lite av varje?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har mestadels jobbar i LR med mina bilder och tycker det funkar bra.

Tidigare i år råkade jag komma i kontakt med Bridge och tyckte att det var ganska lätt att lära sig, ungefär samma som LR men annan miljö. Tycker att Br är smidigare när jag har många bilder som inte kräver så mycket redigering och där jag skall göra ungefär samma typ av redigering på flera olika bilder, ett snabbare arbetsflöde.

Började sen plåta tetherfoto, alltså kabel från kameran in i datorn och bilderna in i ett program så att man ser dem direkt (fö svinbra arbetssätt i vissa situationer) för denna typ av fotografering blev jag rekommendera Capture One eftersom det är gjort i första hand för den här typen av fotografering. Igår fick jag också lära mig att C1 är gjort för porträttfoto och att det därför är bäst på att hantera hudtoner och få dem naturliga och fina. Så jag använde det här programmet en del men mest till att fånga in bilderna, känns lite svårare att lära sig redigera bilderna i det jmf med Lr och Br.

Så av en tillfällighet igen råkade jag få höra om DXO Optics Pro och att det programmet skulle vara grymt bra på brushantering så jag skaffade mig även det programmet. Fick sedan höra att det var grymt bra på att att konvertera bilder från färg till svartvit. DxO känns också lite spännande för mej och det skiljer sig en del från de andra programmen i hur det fungerar. Någon skrev att om de har EN bild som är superviktig att den skall gå i tryck på nåt sätt eller att den måste bli så bra den bara kan, då använder de DxO för där blir bilderna best men på bekostnad av att programmet är långsamt, "lyxredigering" typ.

Skall oxå nämna att jag har PS men där är jag bara ibland och jag har bara lärt mig vissa enskilda funktioner som friläggning.

Så det jag undrar över nu är dels hur ni andra gör?

Å ena sidan tänker jag att bäst är att hålla sig till ett program exv Lr och sen lära sig det programmet så bra man bara kan så att jag kan få ut mesta möjliga av det programmet.

Eller så plockar man russinen ur kakan, använder Br till det som det programmet är bäst på, Lr till det som det är bäst på C1 till det som det är bäst på och DxO till det som det är bäst på.
Nackdelen med detta är ju att programmen är ju inte statiska utan utvecklas ju hela tiden och det är ju inte så enkelt att hela tiden hålla sig uppdaterad på detta. En annan nackdel är ju att om jag skall jobba med flera program så kommer jag förmodligen bli halvbra på dessa program jmf med att jobba i ett program och bli rikligt vass på det.

INPUT tack. :)

Som en helt vanlig amatörfotograf som har foto som intresse så föredrar jag att enbart jobba med ett program där jag importerar, granskar, justerar/redigerar och katalogiserar mina bilder. Jag tror inte mina bilder skulle bli så mycket bättre ifall jag använde olika program för olika ändamål. Jag använder mig av ACDSee Pro 10, vilket för mig fungerar tillfredsställande bra när det gäller importering, justering/redigering och katalogisering. Skönt att ha allt samlat under "ett och samma tak", tycker jag.

Endast ifall någon del i processen inte håller måttet skulle jag välja att jobba med flera olika programvaror, t.ex. ifall RAW-konverteringen i ACDSee hade varit usel så skulle man kunna tänka sig att man kanske hade kört med DxO som RAW-konverterare och ACDSee för redigering och katalogisering. Men jag ser inget behov av det med ACDSee faktiskt. Och jag hade förmodligen inte gjort det med Lightroom heller. Hade jag varit professionell fotograf och därmed levt på mitt fotograferande och mina bilder hade jag kanske tänkt annorlunda.

Som en helt vanlig amatörfotograf som har foto som intresse så föredrar jag att enbart jobba med ett program där jag importerar, granskar, justerar/redigerar och katalogiserar mina bilder. Jag tror inte mina bilder skulle bli så mycket bättre ifall jag använde olika program för olika ändamål. Jag använder mig av ACDSee Pro 10, vilket för mig fungerar tillfredsställande bra när det gäller importering, justering/redigering och katalogisering. Skönt att ha allt samlat under "ett och samma tak", tycker jag.

Endast ifall någon del i processen inte håller måttet skulle jag valt att jobba med flera olika programvaror, t.ex. ifall RAW-konverteringen i ACDSee hade varit usel så skulle man kunna tänka sig att man kanske hade kört med DxO som RAW-konverterare och ACDSee för redigering och katalogisering. Men jag ser inget behov av det med ACDSee faktiskt. Och jag hade förmodligen inte gjort det med Lightroom heller. Hade jag varit professionell fotograf och därmed levt på mitt fotograferande och mina bilder hade jag kanske tänkt annorlunda.

tack
skall tilläggas att jag sedan juni 2015 jobbar som fotograf och sedan 1 aug i år på heltid

Jag är nybörjare när det gäller bildbehandling men börjar lära mig ... På senare tid har jag börjat köra med Canons gratisprogram Digital Photo Professional som RAW-converterare och skärper sedan upp i PS. Jag tycker DPP är strået vassare än Adobes råkonverterare (LR/Camera Raw) och ger snäppet bättre kvalitet men saknar iofs. mer avancerade bildbehandlingsfunktioner, men det har ju PS. Gratis är gott och det är bara att testa! :)

/Sven

PS! Tidigare körde jag hela vägen i LR. DS.

Senast ändrad:
tack
skall tilläggas att jag sedan juni 2015 jobbar som fotograf och sedan 1 aug i år på heltid

Det går säkert att hitta ett smidigt arbetsflöde med flera olika programvaror samtidigt som bildkvaliteten på slutprodukten höjs. Frågan är väl bara om det är värt mödan för dig att du investerar tid och energi i att lära dig alla programvaror ordentligt (och framöver även håller dig uppdaterad). Kommer dina kunder märka någon kvalitetsskillnad om du övergår till att arbeta i olika program? Det kanske är den viktigaste frågan du ska ställa dig.

Det går säkert att hitta ett smidigt arbetsflöde med flera olika programvaror samtidigt som bildkvaliteten på slutprodukten höjs. Frågan är väl bara om det är värt mödan för dig att du investerar tid och energi i att lära dig alla programvaror ordentligt (och framöver även håller dig uppdaterad). Kommer dina kunder märka någon kvalitetsskillnad om du övergår till att arbeta i olika program? Det kanske är den viktigaste frågan du ska ställa dig.

rätt
tidsaspekten är en oerhört viktig faktor, ju snabbare redigeringen går desto bättre är det, kvaliten är ju också avgörande viktig så receptet är "tillräckligt bra och tillräckligt snabbt"

kravet på snabbhet resp kvalitet varierar dock med uppdraget, på eventfoto är det en stor volym bilder och kunden vill ofta ha bilderna relativt snabbt, där väger snabbhet tyngre än högsta möjliga kvalitet dels pga kundens krav men också pga det stora antalet bilder

vad gäller porträtt där kunden bara beställer ett enda porträtt så är oftast eller nästan alltid kvalitet det som väger tyngst dels pga kundens krav men också pga det låga antalet bilder, har jag få bilder att redigera så har jag helt enkelt mer tid per bild att lägga på redigering

utöver kundens krav på har jag ju också egna krav, i vissa lägen så räcker det både för mej och kunden att leverera "good enough" i andra fall kanske jag har högre krav än vad kunden har vilket på sätt och vis är onödigt men samtidigt utvecklande, jag vill ju leverera så bra bild som det bara är möjligt och då vill jag ju också ha de bästa redskapen för det, därför att det är utvecklande för mej som fotograf, tittar jag på porträttbilder jag sålde för 1 år sedan så är ju de i mina ögon sämre än dem jag säljer idag pga att jag själv strävar efter att förbättras och utvecklas, om ett år hoppas jag kunna säga samma sak

därför, funderar jag på vilken väg jag skall gå, att vara en partner trogen i vått och torrt eller att "ligga runt" (ursäkta utrycket) ;-) ;-) ;-)

därför, funderar jag på vilken väg jag skall gå, att vara en partner trogen i vått och torrt eller att "ligga runt" (ursäkta utrycket) ;-) ;-) ;-)

Det skadar inte att testa runt lite grann innan du bestämmer dig för hur du slutligen ska göra. Du kanske upptäcker att du föredrar det du redan har eller så upptäcker du att det var rätt kul och givande att ha några andra vid sidan om. Jag ska inte moralisera över det, men det kan ju bli strul ifall du väljer det senare alternativet kanske.. ;-)

Det skadar inte att testa runt lite grann innan du bestämmer dig för hur du slutligen ska göra. Du kanske upptäcker att du föredrar det du redan har eller så upptäcker du att det var rätt kul och givande att ha några andra vid sidan om. Jag ska inte moralisera över det, men det kan ju bli strul ifall du väljer det senare alternativet kanske.. ;-)

Man vet vad man har men inte vad man får.

HE HE HE ;-) ;-) ;-)

vilka program växla du mellan, har du uppfattning att programmen är bra på olika saker?
men du jobbar ändå i ett program i taget, sen byter du
?

Jag har beskrivit det mesta i en annan tråd alldeles nyss som egentligen handlar om LR men i o m att LR gör flera saker blev det en rätt givande diskussion om processer.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2147197#post2147197

Jo jag kör en process med tre steg där varje del är utbytbar: gallring, RAW-konvertering och redigering.

Gallring är viktigast med avseende på hastighet för där ska alla bilder genom. Just nu kör jag två program, Photos på mac när jag reser, letar febrilt efter något bättre, och Fast Stone Image Viewer på PC. Rawkonverterare: CNX2 och NX-D beroende på om bilderna kommer från D800 eller D810. Kör ibland LR men mer och mer sällan. Slutredigering i PS.

Sen har jag separat lösning för katalogisering och nyckelordshantering men det blandar jag inte in i ovan.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto