Mats, har du gjort någon direkt jämförelse mellan konverteringsresultaten mellan ON1 Raw 2018 och Capture One 10.2 för Fujifiler?
Hittade detta på DPR och det ser ju inte ut som fördel ON1 precis:
https://www.dpreview.com/forums/thread/4211624
Tycker hans jämförelse är på nybörjare nivå.
Han laddar ner ett för honom nytt program stort program och lyckas få fram en bild efter hen halvtimme.
Förmodligen äger ju mannen själv C1PRO och har förmodligen använt det mer än 30 minuter.
Det är ungefär lika dumt som ladda ner PS för första gången och tro att man kan bedöma hur bra det är efter 30 minuter.
Har nu kört On1 raw 2018 sedan igår kväll.
Tyckte att 2018 är väldigt mycket snabbare på det mesta än 2017.6. Fast det finns givetvis bekymmer. Export av färdiga bilder verkar spökar ordentligt. HDR kraschar för mig när den skall spara resultatet. När jag senare öppnar programmet igen finns där en magenta färgad bild som är oanvändbar.
Panroma fungerade däremot suveränt.
För det första måste man nästan låta programmet bygga upp katalogiserade mappar. Alltså sin databas.
Det underlättar mycket när man senare skall söka och snabbt få överskådlighet över sina bilder.
Fast det tar som i alla nuvarande program en djävla tid. Har nu tagit över 14 timmar och det återstår nu 1 procent den verkar har svårt att få klart. Det rör sig om cirka 40 000 bilder.
Det går att jobba utan databasen men då måste man söka folder för folder.
Fast som svar på din fråga så har jag ju kört både On1 och C1PRO för många bilder tidigare. Min bedömning är att både ger bra resultat. Så bra att jag numera aldrig tar till Iridient.
Egentligen är det LR/PS som har ett problem. Mycket mindre idag än för ett par år sedan. Fast artefakterna finns i bakgrunden och drar man hårt i spakarna tittar de fram.
Att jämföra program är som att springa jägarmarsch. Man gör först en bild i ett program sedan en i nästa.
När man sedan jämför så upptäcker man att bild 1 är bättre. Då går man tillbaka till den och korrigerar lite till. Nu är bild 1 bättre än bild 2 så nu går man tillbaka till bild 2 osv.