Annons

Omanipulerat vs. manipulerat

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Tänkte höra lite vad folk tycker om manipulerade bilder egentligen? Själv har jag alltid tyckt att snygga oroginalbilder, dvs omanipulerade är bäst. Men de bilder som man idag får mest WOW-upplevelse till är faktiskt de som är manipulerade.

Någon som vet hurvida bra manipularede bilder säljs jämfört med omanipulerade nrä det gäller försäljning/avnändade av bilder.

Kul att veta lite om det här. Skriv ner alla era tankar, ni förstår nog vart jag vill komma...
 
Jag tror du får börja med att begränsa vad du menar med "manipulerad". Man manipulerar ju egentligen genom att bara ta bilden.
 
Som att göra den gråskalad, för att sen lägga på ett gult filter. Göra kornigt. Byta ut en färg mot en annan. Men allt som man kan göra med t.ex. Photoshop... Duger det? ;)
 
DIFference skrev:
Som att göra den gråskalad, för att sen lägga på ett gult filter. Göra kornigt. Byta ut en färg mot en annan. Men allt som man kan göra med t.ex. Photoshop... Duger det? ;)

Tja!

allt detta kan ju göras analogt, tycker du det är mindre "fel" då?
/Tim
 
Jag tycker att manipulation kan vara både okej och illa, det beror helt på vad man ska använda bilden till.

Att t.ex. använda polarisationsfilter för att förstärka himlens blå färg kan jag ogilla om fotografen försöker framställa bilden som att den återspeglar hur motivet egentligen såg ut när bilden togs. Men används bilden i sammanhang där det framgår att bilden är manipulerad så är det givetvis okej.

Detsamma gäller färgfilter/vitbalansändringar, efterbehandlingar i Photoshop mm så länge manipulationen inte används för att få bilden att efterlikna det fotografen såg (jag vet - det är diffust och det är går inte dra någon gräns eftersom alla kan uppfatta ett motiv olika)
 
ogren skrev:
Jag tycker att manipulation kan vara både okej och illa, det beror helt på vad man ska använda bilden till.

Att t.ex. använda polarisationsfilter för att förstärka himlens blå färg kan jag ogilla om fotografen försöker framställa bilden som att den återspeglar hur motivet egentligen såg ut när bilden togs. Men används bilden i sammanhang där det framgår att bilden är manipulerad så är det givetvis okej.

Detsamma gäller färgfilter/vitbalansändringar, efterbehandlingar i Photoshop mm så länge manipulationen inte används för att få bilden att efterlikna det fotografen såg (jag vet - det är diffust och det är går inte dra någon gräns eftersom alla kan uppfatta ett motiv olika)

Varför ogillar du ett polfilter? Varför får inte bild "försköna" eller tolka ett motiv. Varför skall foto försöka uppnå en objektiv verklighetsavbildning när det ändå är en ouppnålig utopi. Manipultion eller ej. En bild är en bild först när den lyckas fånga ooch beröra. Om detta görs med ett filter på en lins eller en justering i en dator är helt ovisentligt.
Och, varför skall det framgå om en bild är manipulerad. Skall det då också framgå hur, och varför, och i värsta fall vad bildskaparen igentligen vill berätta, förstärka och kommunicera. ???

Däremot kan ju rent journalistiska bilder aldrig få manipuleras till den grad att de förvanskar situatioen. men det är ett ämne för en annan tråd. Eller?

MVH

UGE
 
"Att t.ex. använda polarisationsfilter för att förstärka himlens blå färg kan jag ogilla om fotografen försöker framställa bilden som att den återspeglar hur motivet egentligen såg ut när bilden togs."

Vad är det för fel med att använda filter för att få himeln att se ut som den egentligen såg ut?????hmmm.eller misstolkade jag?
 
ulf-göran wannerfeldt:
Håller med dig tror jag ;)

Det viktigaste är att innehållet från början är intressant eller annorlunda på ngt sett, själva objektet i bilden. Det spelar egentligen ingen roll om bilden är av dålig kvalitet eller tagen med en kassa kamera eller ngt annat fel, så länge den är cool/intressant/uppmärksammande på något sätt... Tycker jag...
 
Jag har själv funderat på den här frågan ganska mycket, och mina egna tankar har helt enkelt lett till att det finns två slags bilder, grovt sett. Journalistiska, eller artistiska bilder (oerhört subjektiv indelning, och onyanserad, men ändock). De journalistiska vill förmedla verkligheten så som den ser ut, de artistiska vill förmedla en känsla som inte nödvändigtvis originalmotivet förmedlar. I båda fallen måste viss manipulation medges.

De journalistiska bilderna förmedlar inte alltid sanningen, du "manipulerar" (om ordet tolkas som att 'förändra verkligheten') i själva verket alltid, bara genom att välja utsnitt i kameran. Manipulationen måste medges för att återge den sanning, eller verklighet du vill förmedla. Detta ska inte tolkas som att det bara finns en sanning, då alla har sin egen tolkning av sanningen och verkligheten. Manipulationer i detta fält kan medges så länge de speglar verkligheten så som du ser den. Om himlen var mörkblå i dina ögon, ska också bilden spegla detta. Om du bara hade ögon för den vackra kvinnan/mannen på gågatan, så måste också bilden förstärka den verklighetsuppfattningen. (Konkret sett genom att t.ex. mörka ner allt annat än subjektet),

Artistiska bilder vill jag hävda har ett annat mål. Verkligheten eller sanningen är inte viktig, utan det är snarare känslan eller förmedlandet av känslan som är viktig. Om bilden i nuvarande form inte förmedlar den tanken eller känslan du vill att den ska förmedla, så måste bilden manipuleras så att den gör det. Många gånger -kan inte- verkligheten förmedla den känsla du är ute efter, och då krävs en viss manipulation. Vare sig du förändrar färgen på ett hus till blått, eller förstärker kontraster, eller helt enkelt suddar ut en båt vid horisonten. Det viktiga är ju inte vad som var, utan det som du vill att det ska vara!

Kort sagt har jag kommit fram till att alla manipulationer måste ändå vara tillåtna i båda fallen, dock är det viktiga vad du vill förmedla, och därför måste manipulationen begränsas efter det. Vad som tillåts kan ingen annan säga, utan du måste sätta den gränsen själv. Vad vill jag säga med den här bilden, och vad finns det för redskap för att utföra detta?

Angående digitalt - PS eller analogt - mörkrumsdebatten, så anser jag att det inte har någon betydelse. Du kan förvanska verkligheten lika mycket i mörkrummet som i PS. PS är i många fall snabbare, men kräver lika mycket kunskap som mörkrummet gör för att få riktigt bra resultat. Mörkrummet känns mer äkta, men är inte alltid tidseffektivt. Vidare vill jag hävda att inget kan anses vara fel eller rätt för att "det går att göra i mörkrummet", då det är upp till var och en att använda de redskap som står till buds. Vissa saker går att göra i mörkrummet, andra i PS. Vissa går att göra i båda två, varför skulle ett eller annat vara det riktiga?

Det är ingen som tycker att en maträtt är sämre för att grönsakerna hackats i en matberedare istället för att de hackats för hand med en japansk proffskniv. Eller att det bara är ok att gå långsamt med rullskridskor för att det också går att göra med skor...

PS. Långt inlägg, men förhoppningsvis kan det ge någon något. Jag inser att jag är trött och inte orkat reflektera över mina ordval, så det finns säkert fel insmugna, men jag litar på att någon kommer att uppmärksamma detta i så fall...


----
edit: oj, det vart ännu längre än vad jag trodde, men jag hoppas någon förstår vad jag velat säga.
 
uge skrev:
Varför ogillar du ett polfilter? Varför får inte bild "försköna" eller tolka ett motiv. Varför skall foto försöka uppnå en objektiv verklighetsavbildning när det ändå är en ouppnålig utopi. Manipultion eller ej. En bild är en bild först när den lyckas fånga ooch beröra. Om detta görs med ett filter på en lins eller en justering i en dator är helt ovisentligt.
Och, varför skall det framgå om en bild är manipulerad. Skall det då också framgå hur, och varför, och i värsta fall vad bildskaparen igentligen vill berätta, förstärka och kommunicera. ???

Däremot kan ju rent journalistiska bilder aldrig få manipuleras till den grad att de förvanskar situatioen. men det är ett ämne för en annan tråd. Eller?

MVH

UGE

Jag måste be dig läsa igenom mitt inlägg en gång till för jag skrev inte att jag ogillar polfilter, än mindre att en bild inte får "försköna" eller tolka ett motiv. Det beror helt på vad bilden används till.

Däremot vill jag fråga dig varför du anser att en bild inte är en bild om den inte fångar eller berör?
 
Reklambilder är i princip alltid retuscherade eftersom produkterna vanligtvis skall avspegla perfektion. Denna perfektion är svår att uppnå utan efterbehandling. I reklambranchen finns inga moraliska betänkligheter angående bildernas "äkthet". Ingen bryr sig om hur mycket du fixat till bilden bara den säljer.

Börjar du sälja manipulerade nyhetsbilder så står du nog utan jobb så snart det upptäckts.
 
Lite så här menar jag...

ogren skrev:
Däremot vill jag fråga dig varför du anser att en bild inte är en bild om den inte fångar eller berör?

Rent tekniskt är det såklart en bild. men vad jag försöker säga är att i sammanhanget om manipultion eller ej så är just det ointressant om bilden inte berör och kommunicerar. Tyvärr överöses vi fullständigt av meningslösa bilder dagligen. Många av dem manipulerade till ingen nytta. Många gånger blir tillfixningen av dåliga bilder en kompensationshandling som ändå missar målet.

Platta ointressanta människogestaltningar, könlösa produktskott och diverse sörgårdsidyll fyller våra tidningar till den grad att ingen orkar reagera.
I det perspektivet blir frågan om manipultion en teknisk marginalfråga.

Sedan är det ju så att nakna, råa "omanipulerade" bilder många gånger är väldans "skruvade" och inte alls i samklang med någon objektiv verklighet. Däremot så är dessa bilder många gånger väldans konstnärliga. Enkla ljuskällor, blixt rätt på, basic på alla plan. Verkar vara rätt inne nu som reaktion på photoshopande pixelhysteriker. Men, visst är det en form av manipulation, eller snarare manering. Och just detta är väl ändå grunden för fotografi. Att skapa uttryck och språk som berör.

MVH

UGE
 
Hur verkligheten ser ut är rätt ointressant om när det handlar om bilder med konstnärliga ambitioner. Då är budskapet och känslorna som förmedlas. Blir känslan intensivare med en mörkare himmel so what.

Dagstidningar är otroligt restriktiva med att ändra innehållet i bilderna utan ägnar sig i stort sett bara till att korrigera färger (för att likna verkligheten) och att mörka och ljusa för att framhöva motivet (tydlighet är viktigt). Tidningarna är rädda för att deras bilder ska tappa trovärdigthet.

men givetvis uppskattar jag om resebyrån inte manipulerar bilderna i katalogen för mycket...

Slutsatsen är att allt hänger på syftet med bildern.
 
froderberg skrev:

men givetvis uppskattar jag om resebyrån inte manipulerar bilderna i katalogen för mycket...

Vid produktionen av resekataloger så finns det inte pengar till att jobba så mycket med varje enskild bild i den digitala efterbehandlingen. Där sker manipulationen i fotograferingsögonblicket genom att t.ex. välja vinkel så att slumområdet bakom hotellet inte syns. Eller det klassiska supervidvinkel-i-båthytten-tricket.
 
Frizge skrev:
Vid produktionen av resekataloger så finns det inte pengar till att jobba så mycket med varje enskild bild i den digitala efterbehandlingen. Där sker manipulationen i fotograferingsögonblicket genom att t.ex. välja vinkel så att slumområdet bakom hotellet inte syns. Eller det klassiska supervidvinkel-i-båthytten-tricket.

Jo jo, det där förstår jag.. :). Poängen är att graden av manipulation som är okej skiljer sig beroende på vad bilden ska användas till.

Folk vill att reklambilder i glassiga magazin ska vara häfriga och accepterar att de är fejkade precis som när vi går på bio och ser Matrix.

Men när vi tittar i kataloger och ska köpa något vill vi att bilderna ska spegla verkligheten i högre grad.
 
Håller nog inte med (men ändå)

froderberg skrev:
..
Folk vill att reklambilder i glassiga magazin ska vara häfriga och accepterar att de är fejkade precis som när vi går på bio och ser Matrix.

Men när vi tittar i kataloger och ska köpa något vill vi att bilderna ska spegla verkligheten i högre grad.

En glidande gränsfråga. Det e ju rätt sällan som våra kapitalvaror ser ut som på bilden..Men det e o andra sidan hela poängen....
All reklam e ju i grunden en fråga om manipulation.
 
uge skrev:
Finns det sådana resekataloger?

Visst finns det sådana.

Du kanske missade att han skrev " inte manipulera bilderna i katalogen för mycket ...

Jag tror att de allra flesta är överrens med alla filosofiska snillen som kommit fram till att alla bilder är manipulerade eftersom det finns helt enkelt ingen "verklighet".

Fast nu så måste ju inte det betyda att för att det inte går att återge någon riktigt, riktigt 100%-ig verklighet så är det fritt fram och manipulera hur mycket vi vill.

Det behöver inte alltid vara "allt eller inget".
Det finns luddiga gränser som är svåra att spika fast, man måste se till bildens användningsområde och sina egna gränser och moraliska åsikter.

Men jag tror nog att man kan slå fast att läser man en reklambroschyr om sareks nationalpark så vill man inte se inklippta elefanter och något vattenfall från klippiga bergen även om det skulle bli snyggt på bild.
Däremot tror jag man kan acceptera lite förvrängt perspektiv för annars får man nog välja att inte titta på några bilder alls.
 
Re: Håller nog inte med (men ändå)

uge skrev:
En glidande gränsfråga. Det e ju rätt sällan som våra kapitalvaror ser ut som på bilden..Men det e o andra sidan hela poängen....
All reklam e ju i grunden en fråga om manipulation.

Nej, reklam handlar inte i grunden om manipulation, det handlar om att övertyga. Reklam innehåller dock till viss del om manipulation.

BTB-reklam (buisness-to-buisness) handlar i stort sett bara om fakta.

Givetvis accepterar och ser igen jag en viss mängd maniupulation som att produkterna är lite extra glänsande och så vidare. Men köper jag säg en Eos 20D vill jag ändå kunna bilda mig en uppfattning om hur produkten verkligen ser ut.
Beroende på produkt kan heller inte säljaren försköna produkten hur mycket som helst, det ger missnöjda kunder.

Viss försäljning bygger på image och då är det säkert vanligare med mer omfattende manipulation, men kunderna har också accepterat detta.

Det finns sällan svart eller vitt utan allt är en glidande skala i flera dimensioner. Det är bekvämt med förenklingar och generaliseringar, men det funkar inte alltd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.