Andreas74 skrev:
Jag skulle säkert kunna KÄNNA mig lurad av resebolaget, som säkert har ngn skyldighet att berätta saker som väsentligt kan påverka min semestervistelse. Jag skulle däremot inte känna mig lurad av bilden.
Så här säger Svenska Akademiens Ordbok om verbet lura (det betyder även t.ex. blåsa i lur och ligga i bakhåll men de här betydelserna lämnar jag därhän).
BETYDELSE 1: i allmännare anv.: på ett bakslugt o. listigt sätt bedraga (ngn), narra (ngn), svika (ngn); ofta om svekfullt förfarande varigm ngns ekonomiska rätt kränkes; äv. i uttr. lura ngn på ngt, gm list o. svek undanhålla ngn vad han borde hava, frånnarra ngn ngt.
BETYDELSE 2: i fråga om förhoppningar l. förväntningar: göra (ngn) besviken, låta ngn gå miste om ngt som han väntat sig; äv. i uttr. lura ngn på ngt. HSH 3: 27 (c. 1800).
BETYDELSE 3: vilseleda, missleda, föra bakom ljuset; äv. refl.: misstaga sig.
osv.
Döm själv om du har blivit lurad av resebyrån. Om du sedan väljer att dra en skarp gräns mellan den som fotograferar/presenterar en bild och bilden i sig är upp till dig. Bilden är så klart objektiv och har ingen egen intelligens.
Det är sammanhanget den publiceras i som ger bilden dess laddning. Därigenom kan samma bild få diametralt motsatt betydelse med hjälp av t.ex. rubriksättning. Det finns en klassisk bild på en varpakastande statsminister (Per-Albin Hansson?). Varpan beskars bort vid en publicering och bilden kunde då även tolkas som att han gjorde en hitlerhälsning. Bilden ljög naturligtvis inte. Statsministern hade helt klart sin högerhand höjd vid fotograferingstillfället. Genom att placera in bilden i ett politiskt sammanhang gick den dock att tolka helt annorlunda.
Erik Schalin skrev:
Borde det inte stå: ekonomiska skäl ....
Jag borde inte har skrivit
bara.Ofta är en mer passande beskrivning. Och självklart är ekonomiska skäl tungt vägande. Att t.ex. åka tillbaks till en i Spanien fotograferad gräsmatta och plocka bort en blomma manuellt är naturligtvis ekonomiskt oförsvarbart.
Jag har dock varit med om många produktioner som blivit dyrare p.g.a. att fotograf/art director inte tänkt till innan fotograferingen. Det är t.ex. billigare att ta en trasa och torka av fågelbajs från en ruta innan fotograferingen än att sitta i Photoshop och klona bort det efteråt.