Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omöjligt att få neutrala svart-vita bilder från Crimson?

Produkter
(logga in för att koppla)
Även svartvita papper (silverpapper) har metameri ibland.

Det finns en effekt som kallas ”blooming” där man får blåskiftande svärta i det svarta, syns mer i vissa ljus...

De första variabelkontrastpapperen hade olika färgton i ljusa och mörka delar.

Och när man tonar en bild kan man se att vissa kombinationer av tonare och silver ger olika ton i olika ljus på olika delar av bilden, ses olika tydligt av olika människor.

När metamerin har fått sitt grepp om en släpper det aldrig...

Ursäkta om jag bryter tråden lite, jag undrar med vilken upplösning crimson skriver ut (dpi) (jag tänker på express-tjänsten)?

Jag skickade in mina bilder igår med måtten tex 10x15cm och 200dpi, och 13x18cm 200dpi för den storleken. Har jag gjort rätt?

Hur lång tid brukar det ta innan bilderna kommer från crimson?

200dpi är rätt om du inte säger något annat till dem.

6-8 timmar tror jag att det tar för dem att få fram dina bilder.

Jag beställar alltid kvällen innan jag ska ha bilderna och 1700 dagen efter är de klara.

Du kan även beställa på 4 dagar och få rabatt.

De där svartvita stora bilderna som hänger på väggarna när man går ner till DOX under Kameradoktorn då? De är väl toksvartvita?

De är Lambda-printar.

Jag har slitit mitt hår över mina egna svart-vita Lambda-printar från både Crimson och DOX.

Metamerismen är fatal. Lila, brunt, rosa, grönt.

Enda varianten verkar vara att trycka skiten.

clavicl skrev:

Enda varianten verkar vara att trycka skiten.

Trodde du att du slapp metameri då :)

Jag skriver ut från Epsons Ultrachromeskrivare i svartvitt och jag ser ingen metamerisk effekt på dessa bilder. Jag är rätt kritisk av mig, har inga svårigheter att se sådana effekter från en Lambda. Den enda lösning som jag ser när det gäller Lambda och svartvitt är att man gör en profil för det ljus som bilden ska betraktas i.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar