Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omöjligt att få neutrala svart-vita bilder från Crimson?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Maveric

Fredrik Johansson (Maverick) skrev:Vad som är väldigt tydligt hos oss är att det matta 10x15-pappret är betydligt varmare än det blanka.

Vad som är väldigt tydligt hos oss är att det matta 10x15-pappret är betydligt varmare än det blanka. Det är dessutom mycket mer kännsligt för vilket betraktningsljus det är.

Men det är ju det du har bra profiler till för. Dessa ska ju kompensera för skillnaderna mellan olika papper. Sedan tror jag också att det är enklare att ha en stabilitet i processen genom att använda förnyelse.

Stefan

Maverick skrev:

Till att börja med så är i stort sett allt kempapper färgpapper på alla labb, det finns några få exklusiva undantag och jag tror inte nån av de uppräknade labben tillhör dem. Problemet med dessa färgpapper är just att de ger lite färgstick på svartvita bilder och det är dessutom beroende på vilket ljus man betraktar bilden i.

Det enda svatvita papper som har gjorts för dessa maskiner var väl Kodaks och det är nedlagt om jag förstår det rätt. Ilford har sagt att de ska ta upp tillverkningen av svartvitt papper, men jag tror inte att de börjat leverera än.

Detta med ljus är mycket viktigare än vad de flesta tror. Metameri kallas denna effekt.

Stefan

Estethia skrev:

jag har därför kalibrerat min skärm lite speciellt och väldigt varm, så bilderna ska se bra ut i både vitt-, glöd- och halogenljus.

Men det kompenserar väl inte för metamerin vid svartvit kopiering? Enda vettiga lösningen där är väl att använda en process som inte ger metameri?

Stefan

Min ”budgetvariant” för att minska problemet är att inte skicka bilder som är neutrala till labbet utan ge dem en svag toning.

Det ge en del andra fördelar också, en svag varmton uppskattas av brudpar och en kallare ton ger intryck av djupare svärta och högre skärpa, bra för arkitektur och annat.

stefohl skrev:
Men det kompenserar väl inte för metamerin vid svartvit kopiering? Enda vettiga lösningen där är väl att använda en process som inte ger metameri?

Stefan
nej, självklart inte. men s/v upplever jag personligen som lättare att acceptera färgstick i.
och i vitt ljus ska det ju bli rätt och i varmt glödljus ser bilden varmare ut. och det gör ju inget eftersom bilden är s/v. det blir bara lite mysigt.
(skulle man titta i grönt lysrörsljus blir inga bilder snygga hur man än gör)

Om vi skall vara petiga är det inte metameri att en färg ser olika ut i olika ljus.

Metameri har vi när två färgade ytor ser lika ut i ett ljus men olika i ett annat.

Klassiker är när man fotograferar kläder, tyget och tråden har samma bruna färg i rumsbelysning men utomhus blir tråden grönbrun.

Metameri i ett fotopapper har vi när en svartvit bild får olika färgton i ljusa och mörka toner i ett ljus men de ser lika neutralgrå ut i ett annat.

Jag har för mig vi pratar om isomeri när vi ser en färg olika i olika ljus...

(Dags för en smörgås.)

Estethia skrev:
nej, självklart inte. men s/v upplever jag personligen som lättare att acceptera färgstick i.
och i vitt ljus ska det ju bli rätt och i varmt glödljus ser bilden varmare ut. och det gör ju inget eftersom bilden är s/v. det blir bara lite mysigt.
(skulle man titta i grönt lysrörsljus blir inga bilder snygga hur man än gör)

Jodå, om man skriver ut dem i en process som inte ger metameri :)

Stefan

mipert skrev:
Om vi skall vara petiga är det inte metameri att en färg ser olika ut i olika ljus.

Metameri har vi när två färgade ytor ser lika ut i ett ljus men olika i ett annat.

Du har helt rätt så klart, men termen börjar bli mer och mer använd på det lite slarviga sätt som jag gjorde.

Stefan

Estethia skrev:
...och direktbildskameror för polaroidkameror....

Inte bara vi som brottas med problemet vad detta heter :) Dags för dagens engelska språklektion.

Metamers are colors that have different spectra, but subjectively are
the same color. This is sometimes referred to as a "metameric match".

The basis of almost all commercial color reproduction systems relies
on creating metamers, since it is rare for the combined spectra of
the color reproduction system primaries, to match that of original,
real world colors.

I guess if you have two colors that don't match, then you could
call them a "metameric mismatch", but that's not saying much. There
are an infinite number of color mismatches !

If two colors match under one illuminant, and not under another,
then what you've proven is that they aren't a spectral match,
and also don't happen to have spectra that are metamers under both
those illuminants. This would be a remarkable property for
two colors composed of different spectra, and may be achievable,
but doesn't seem easy to do.

If I was trying to be accurate, I'd tend to say that two prints
that match under one illuminant, but not well enough under another,
are "not sufficiently good spectral matches".

A print that had a grey balance that varied unacceptably in hue
under different illuminants, might be referred to as having
an "insufficiently robust grey spectra".

Graeme Gill.

mipert skrev:

- - -

Metameri i ett fotopapper har vi när en svartvit bild får olika färgton i ljusa och mörka toner i ett ljus men de ser lika neutralgrå ut i ett annat.

Jag har för mig vi pratar om isomeri när vi ser en färg olika i olika ljus...
Jag har också använt metameri i samma ordalydelse som stefan vid tillfällen, kul att kunna lära sig något nytt. Men om vi hade två svart-vita printar från olika labb, som ser likadana ut i ett ljus, men olika i ett annat, då borde vi vara inne på metameri igen. Precis som tråden och tyget. Men med bara en referens krävs skillnader mellan tonerna i olika ljus på samma print.

Då borde skillnaden mellan isomeri och metameri helt enkelt vara om man har en referens eller inte.

Eller har jag slagit knut på hjärnan med lågt blodsocker nu.

Damocles skrev:

Då borde skillnaden mellan isomeri och metameri helt enkelt vara om man har en referens eller inte.

Isomeri var ett nytt begrepp för mig, och jag undrar om det inte är ett nytt begrepp för mänskligheten. Tror nästan att Pertmann har myntat ett nytt ord här. Jag gjorde en sökning på listan för icc-nördar och även där har man debatterat vad detta egentligen heter.

Men entydigt är det att om du har en referens och jämför den med en kopia och om du ser att de är identiska under ett ljus och inte under ett annat, då har du sett en metamerisk effekt. Egentligen kan vi väl alltid snacka om detta, eftersom vi har en skärm som referens.

Stefan

Ni verkar riktigt haja på det där, MEN säg nu om metameri råder. Då blir det väl svårt för vilket framkallningsbolag som helst? För vad jag har fattat så innefattar det lite utanför profileringen mot skrivare/skärmar utan är mer en fysikalisk fråga och för att få bukt med det så krävs kanske andra färger som inte uppvisar lika fullt så synliga skillnader beroende på ljus. Därimot kanske isomeri ligger lättare inom kontrollen av profilering.

Ahh, lunch och färdigjobbat för i dag.

Isomeri var jag själv tvungen att slå upp och det kommer från kemin.

Kaske är det korrekt term för hur ett ämne (färgpigmenten) ändrar egenskap under olika förutsättningar i ett fotografi.

Men troligen finns det en term som är riktig på riktigt. Jag vet att jag sett det men kan inte för mitt liv hitta var.

MCGraph skrev:
MEN säg nu om metameri råder. Då blir det väl svårt för vilket framkallningsbolag som helst?

Ja, det blir omöjligt att göra något åt det med profiler. Det enda som går är att bygga en profil för respektive ljus. En glödlampsprofil, en lysrörsprofil o s v.

Det är därför jag gillar att göra utskrifter på en skrivare som inte har färger med synbara metameriska effekter. Då blir de svartvita utskrifterna neutrala under alla olika ljusförhållanden.

Stefan

mipert skrev:
Ahh, lunch och färdigjobbat för i dag.

Isomeri var jag själv tvungen att slå upp och det kommer från kemin.

Så synd att det inte var ett nytt ord, då kunde vi har marknadsfört detta som det ordet som beskriver denna brist.

Stefan

Oj oj, som trådskapare kan jag nu bara säga att detta är "way over my league" just nu... Jag har snubblat bland begreppen flera gånger om..

Tackar för alla svar och resonemang, och slutledningen för min del får bli att det är svårt att få neutrala svart-vita bilder från digitala filer och att ljusets tempearatur spelar stor roll. Kommer nog fortfarande krypa in i mörkrummet om jag vill ha helt neutrala svart-vita bilder. Dom ser svart-vita ut oavsett i vilket ljus man betraktar bilden, det är min erfarenhet.

Mvh magnus

mange78 skrev:
Kommer nog fortfarande krypa in i mörkrummet om jag vill ha helt neutrala svart-vita bilder. Dom ser svart-vita ut oavsett i vilket ljus man betraktar bilden, det är min erfarenhet.

Nu när du upptäckt detta fenomen kommer du att se att metameriska effekter uppträder på de flesta material. I tryck är det vanligt, på färgbilder och de flesta utskrifter. Jag skriver ut svartvita bilder med ett pigmentbläck, vilket brukar ge kraftiga metameriska effekter. Men med den rip jag använder utesluter man det gula bläcket vid utskriften av svartvita bilder. Eftersom det är den gula färgen som ger metamerieffekter blir utskriften helt stabil.

Så då slipper jag krypa in i mörkret och kan njuta av alla de papper som fungerar i min skrivare :)

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar