Annons

Crimson vs Proprint!

Produkter
(logga in för att koppla)
objernulf skrev:
Till min stora utställning körde jag Crimson Prefix. Bilderna 30x45 cm blev mycket bra. Adobe RGB inbäddad. Crimsons profil för "soft proof" i Photoshop. Första gången glömde jag göra soft proof och då blev kontrasten för låg. Med soft proof blev det ungefär som på skärmen. För orange/röda bilder med hög färgmättnad var jag även tvungen att aktivera "show gamut warning" för att jag skulle se rätt på skärmen.

i detta fall ser det dock bra ut när jag kör med proofen som vanligt. Men ändå är inte kontrasten på den färdiga kopian i närheten av det jag ser på skärmen.

anesthetist skrev:
Lite off-topic men är intresserad av vilka ramar du använder, har haft svårt att hitta lämpliga ramar till denna bildstorlek. Det är inte alltid det fungerar att beskära.

Kurt-Evert
Bilderna är egentligen 30x40 cm. Jag använder IKEAs ram Ribba 40x50 med färdigskuren passepartout. Enkelt och prisvärt. Vad jag vet finns inga färdiga ramar för 30x45 cm.

objernulf skrev:
Bilderna är egentligen 30x40 cm. Jag använder IKEAs ram Ribba 40x50 med färdigskuren passepartout. Enkelt och prisvärt. Vad jag vet finns inga färdiga ramar för 30x45 cm.

jag köpte 30*45cm ramar på Expert i förrgår....
99kr/st

objernulf skrev:
Jag använder IKEAs ram Ribba 40x50 med färdigskuren passepartout.
Jaså, ingår det passepartout i Ribba? Det kan man ju lugnt kalla prisvärt. Och kvadratiska finns det också!

Du råkar inte veta innermåtter i passepartouten till Ribban i 30x40-variant?

Är det en snygg passepartout i dem förresten? Gräddvit med 45-graderssnitt eller?

Något som är jättebra med Crimson Prefix är att man inte behöver krångla med storlekar och beskärningsalternativ. Bilderna kommer i exakt den storlek bildfilen är inställd på, till skillnad från Frontweb Pro, där man får vita kanter att skära bort.

Jag har inte testat något annat labb för print från digitala filer, men är mycket nöjd. Jag har skickat bilder i både colormatch (som jag hörde av någon att man skulle göra) och adobe 98(som crimson själva rekommenderar), och fått ett resultat som stämmer bra med skärmen. Jag har vid höga färgmättnader soft-proofat mot Prolabbets profil, som är snarlik, då jag inte haft tillgång till crimsons egen. Finns väl nu.

MattiasL skrev:
Något som är jättebra med Crimson Prefix är att man inte behöver krångla med storlekar och beskärningsalternativ. Bilderna kommer i exakt den storlek bildfilen är inställd på, till skillnad från Frontweb Pro, där man får vita kanter att skära bort.

Jag har inte testat något annat labb för print från digitala filer, men är mycket nöjd. Jag har skickat bilder i både colormatch (som jag hörde av någon att man skulle göra) och adobe 98(som crimson själva rekommenderar), och fått ett resultat som stämmer bra med skärmen. Jag har vid höga färgmättnader soft-proofat mot Prolabbets profil, som är snarlik, då jag inte haft tillgång till crimsons egen. Finns väl nu.

om jag gör en bild i 19*29cm
Kommer den i exakt det formatet då?

mange78 skrev:
Ingen automatik har använts vid något av labben.

Jag använde Crimsons vanliga express tjänst.

Ett svar som jag tidigare i veckan fick från Crimson angående deras expresstjänst:
"Vi lägger endast på en mycket måttlig skärpa på alla våra digitala bilder, annars skulle vi få alltför mycket i retur för att våra bilder är suddiga. Din bild bör vara sparad med din arbetsprofil för att vi ska kunna konvertera den korrekt till den utskriftsprofil som blir aktuellt för ditt formatval."

Min fråga till dem var om man kan skicka med ICC-profil när man väljer deras expresstjänt. Jag reder då inte ut ur svaret om det är så. Men så mycket kan jag se att de lägger automaiskt på skärpa.

Skärpan är inget problem, den är som den ska. Men det måste ändå ha något att göra med deras express tjänst eftersom alla verkar vara så nöjda. Jag har rätt bra koll på det här med profiler och det kan inte vara där problemet ligger heller eftersom jag:

1. Skickar filen med den inbyggda profilen (Adobe RGB).
2. Bilden ser bra ut på skärmen när jag proofar med deras profil, kontrasten är som den ska.
3. Får bilder från Proprint som är överensstämmande med min skärm från exakt samma fil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar