Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omöjligt att få neutrala svart-vita bilder från Crimson?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Nä, nu är jag i färd med att ge upp! Har intalat mig själv att det nog kan bli bra med svart-vita bilder från Crimson, mycket pga priset. Efter att ha testat samtliga tjänster och alltid fått antingen bruntonade eller lilatonade svart-vita bilder får det bli Proprint i fortsättningen, eller ännu hellre dra fram kemikalierna igen och döda några timmar i mörkrummet... Scanna in svart-vitt och lämna för utskrift verkar vara nästan omöjligt, men Proprint kommer ändå riktigt nära en kopia gjord i mörkrum. Och jag fattar inte varför, de kör ju med samma papper?

Fler som har samma erfarenheter?

Det vore mycket intressant med tips om hur man kan få svart-vita kopior utan färgstick från digitala (monokroma) original.
Det brukar särskillt vara problem när man tittar på kopiorna i lysrörsljus.

Har testat Express, Pro och Prefix. Med samma resultat: färgstick i samtliga bilder! Ofta åt det kalla hållet, dvs blå eller lila, men slumpvis även åt det varma, sepiaton. Proprints har en mycket svag dragning åt det varma hållet, men inte alls i samma division som Crimsons.

Har inte kört ut på Lambda i Prefix, men om det skall behövas blir priset ändå rejält mycket högre än Proprints, så då vet jag inte om Crimson kan betraktas som prisvärda längre.

Testa Prolabbet...

Kalasnöjd med deras arbeten! Har inte gjort några svart/vita utskrifter, men varför inte testa.

Dessutom har dom kanonservice och snabba leveranser, till och med för en som bor lite "ofside".

konstigt. det har jag inte råkat ut för.
däremot har jag råkat ut för det hos proprint där bilderna blev blåaktiga.

vad för färgprofil kör du?

Estethia skrev:
konstigt. det har jag inte råkat ut för.
däremot har jag råkat ut för det hos proprint där bilderna blev blåaktiga.

vad för färgprofil kör du?

När jag förbereder bilder bilder för crimson, kör jag med bilden i gråskala under hela efterbehandlingen av bilden och konverterar sedan till Adobe RGB innan jag skickar bilden. Jag "proofar" även med Crimsons profil innan jag skickar bilden för att se hur kontrasten påverkas. Där brukar jag inte se någon skillnad alls, i stort sett.

Vilken tjänst använder du dig av?

Beställde för ett tag sen en 35x50 lambda på en sv/v bild från Crimson, inga probs, har dock inte ändrat några färgprofiler, kamera > photoshop > Crimson.
Klockrent.

ambre skrev:
Beställde för ett tag sen en 35x50 lambda på en sv/v bild från Crimson, inga probs, har dock inte ändrat några färgprofiler, kamera > photoshop > Crimson.
Klockrent.

Jo, men det är ju ett helt annat papper då också, och helt andra pengar.

Estethia skrev:
prolabbet är bra, men alldeles för dyra, tycker jag.

Kärlek får väl kosta lite... Jag menar vad gör man inte för sin älskade!?

"Prolabbet gillar bilder".... Hoppas jag får rabatt, om de ser inlägget. :cool:

jag brukar köra frontweb pro (bekvämt att ha alla bilder samlade) och jag konverterar aldrig nångång till gråskala utan håller alltid bilden i rgb.
kanske det som ger problem för dig?

prolabbet, proprint och crimson ger mig i det närmaste exakt samma resultat och det har gjort att jag har valt det billigaste labbet som ligger närmast mig.
med bud får jag kopiorna bara några timmar efter att jag laddat över bilderna.

Jag har gjort enstaka framkallningar i svartvitt och tycker de har blivit skitbra. Jag ska titta lite nogrannare när jag kommer hem från jobbet.

Jag använder frontWebPro. :) Får fler framkallningar i veckan, ska även tänka på färgsticket då.

jag har möjlighet att kolla bilderna i vitt ljus och jag har aldrig blivit besviken på dom s/v kopiorna.

gällande färg så gör jag bilderna lite kalla åt mina privatkunder, eftersom dom sällan tittar på bilderna i vitt ljus. bilderna ska dock funka i både vitt och glödljus.
det blir alltid perfekt resultat från crimson.

Estethia skrev:
jag brukar köra frontweb pro (bekvämt att ha alla bilder samlade) och jag konverterar aldrig nångång till gråskala utan håller alltid bilden i rgb.
kanske det som ger problem för dig?

prolabbet, proprint och crimson ger mig i det närmaste exakt samma resultat och det har gjort att jag har valt det billigaste labbet som ligger närmast mig.
med bud får jag kopiorna bara några timmar efter att jag laddat över bilderna.

Jag scannar i regel bilden i gråskala, kör den som svart-vit dia i scannern. det borde inte bli problem av det tycker jag... det hela är mycket mystiskt i mina ögon.

det kan skapa problem. skanna bilden i rgb och låt hela förloppet behålla rgb.
ta bort ev. färgstick från skanningen med blanda kanaler eller desaturate.

Många labb gillar inte att få bilderna i gråskala utan föredrar RGB som maskinerna brukar arbeta i. Men där får man ta ner färgmättnaden. Om man pillar på bilden en del före så kan man som ett av de sista stegen köra desaturate eller liknade för att vara säker att den sista färgern försvinner.

Det har fungerat för mig, men sista omgången bilder jag fick från Proprint var lite plåta, sedan har även proprint problem med metamerism, alltså att färgerna inte ser likadana ut i alla ljus. Proprints bilder brukar dra väldigt i vissa typer av lysrörsljus men fungerar utmärkt i halogen.

Estethia skrev:
det kan skapa problem. skanna bilden i rgb och låt hela förloppet behålla rgb.
ta bort ev. färgstick från skanningen med blanda kanaler eller desaturate.

Där ser man, tack för tipset. får testa det då.

Edit: Har alltid trott att man bör behandla bilderna när de inte innehåller någon helst färginformation, men det är mest något jag fått för mig ;-)...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar