Annons

Olympus PEN E-PL1

E-PL1 enkelzoom- & dubelzoompaket

♣ ♥ ♠
Vad jag kan se, så "bundlas" E-PL1 antingen som ett enkel- eller dubbelzoom-kit, samt som kamerahus enbart.

Det intressanta med dubbelzoompaketet är att en adapter MMF-2 ingår tillsammans med ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6. En bonus för de som vill köra sina existerande Four Thirds objektiv om tillämpligt.

Det kommer antagligen så småningom ett superzoompaket, när väl M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150mm 1:4.0-5.6 kommer ut. Förmodligen blir superzoomen billigare än Panasonics 14-140mm HD, eftersom detta är optimerat för videoanvändning med linjärmotorer för kontinuerlig bländar- och AF-styrning.

Men någon bundling med den nuvarande 17mm/F2.8 pancake finns inte upptagen, varken hos Olympus, eller hos prisjakt.nu Olympus kommer ju med tre nya objektiv som har fasta brännvidder härnäst, men troligtvis kommer alla dessa "primes" att säljas separat. Fisheye-objektivet kommer förmodligen att kosta litet mer än de övriga två nya, om inte de kommande 12mm och 50mm blir ruskigt ljusstarka.

Ref:
 
Bägge pancakes har ungefär samma status, dvs. placerade på respektive fabrikants lens roadmap. Interpolerar man markeringen på Olympus dito, så hamnar man troligare på 12mm än på 14mm. Panasonic har visserligen visat upp en mock up, samt angett dess handelsbeteckning till Lumix G 14mm ƒ/2.8 Asph. Sammantaget ser dispositionen rimlig ut med samtliga fyra pannkake-gluggar omlott utplacerade:

• 12mm Olympus (roadmap)
• 14mm Panasonic (roadmap)
• 17mm Olympus
• 20mm Panasonic
 
"cash back" / "end of life"

Sällan ser man objektiven till lågt pris. De enda gånger de erbjuds rabatterade är i årliga "cash back" kampanjer. Sådana förekommer för Four Thirds-gluggar, men knappast för m4/3 ännu.

Däremot, kamerahusen lever ett kortare liv i försäljningscykeln och här kan man göra fynd, när de närmar sig "end of life".
 
Du menar alltså att man ska vänta lite o sen köpa EP1+Pancake till sommaren.. Jag hoppas åtminstone att de har sjunkit i pris då.. Borde de inte ha gjort det? Det mest logiska är väl att "retire" EP1 nu när EPL1 kommit... Eller?
 
Hm.. jag laddade ner raw-filer från Ep-1 och testade i ACR..

Måste säga att jag blev riktigt besviken!! Högdagrarna fick väldigt fula skarpa kanter och färgerna såg inte bra ut nära utfrätta partier. Min LX3 ger ett mycket mer naturligt intryck i övergångarna mellan högdager och utfrätt. På iso 400 var bruset ungefär som på iso 200 med min LX3.

Jag var nästan 100 procent säker på att det skulle bli en EPL-1 (samma sensor) men nu är jag mycket tveksam.

Förväntade mig ändå en ganska tydlig förbättring med en sensor som är flera gånger större..

Jag blir faktiskt ledsen!
 
Senast ändrad:
Jag brukar tanka hem råfiler från dpreview och testa.
Får jag till ett bättre resultat än de, så blir jag glad.

Bättre är förstås att kunna gå in i en butik och där köpa ett minneskort och om möjligt ta några egna bilder med de kameror som är intressanta för tillfället.

Du får väl berätta när du provat E-PL1 och se om den skiljer sig något från E-P1.
 
På iso 400 var bruset ungefär som på iso 200 med min LX3.

Det här var kanske inte största orsaken till din besvikelse, men jag har förstått att man ska akta sig för att jämföra de olika modellernas ISO-angivelser rakt av. Enligt dpreview så är den verkliga känsligheten inte riktigt så hög som tillverkarna anger på modeller som Panasonic LX3 och Canon G11 medan känsligheten faktiskt är högre än vad som anges på Panasonic GF1.

http://www.dpreview.com/reviews/canong11/page7.asp

Olympus EP1 verkar ligga på "rätt" värde.

http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/page16.asp
 
Kolla även i dp forumet. Folk har böjat ladda upp lite bilder där nu. Ser mycket prisvärt ut må jag säga.
 
Finns att klämma på på Scandinavian Photo i Mölndal också. Känns fin men det springer omedelbart iväg till 10 000 kr eftersom man även behöver köpa Panasonic 20/1,7.
 
Sony ska visst släppa en konkurrerande modell med. Jag försöker nog hålla ut till de visar vad det är.
 
Test på webben & I-R Comparometer

.
Bra betyg från DIWA-medlemmen PhotographyBlog, map.
• Användarvänlighet
• Bildkvalitet
• Värd pengarna

"No corners have been cut when it comes to image quality, with the E-PL1 offering the best image quality that we've yet seen on a Four Thirds camera, just like the E-P1 and E-P2 before it. low-light performance up to ISO 1600 is very good, offering comparable quality to an entry-level APS-C DSLR, despite the smaller sensor size."

En synnerligen kompetent liten kamera, vilket man även tydligt ser i jämförelse med i stort sett vilken kamera som helst, som här på Imaging Resource Comparometer.

Här nedan ett exempel där jag jämför min 2.5 år gamla E-3 mot nya E-PL1. Med lite fler pixlar i E-PL1 så har avbildningsskalan ökat, samt detaljupplösningen vid aktuella ISO1600 (ungefär där min E-3 maxar ut idag) imponerar i jämförelse.

Det är bildresultatmässigt lockande att via en adapter montera de gamla objektiven på den här kameran. Hanteringsmässigt blir jämförelsen visserligen sämre, ju större objektiv man monterar på via en adapter.

Ref:
 

Bilagor

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.