Annons

Olympus PEN E-PL1

Ser ut att vara en dålig kopia på GF 1.
//Leif
Hur då, menar du? Den är väl mer en nedbantad EP-1/2?

Jag blev väldigt skeptisk till hjulet på GF-1:an, märklig konstruktion. Bäst upplever jag hjulet på EP-1/2, och utan att ha sett den i verkligheten tycker jag till och med att knapparna på E-PL1 verkar vettigare än lösningen på GF-1.

Annars är GF-1 den som verkar vettigast för mig, få se hur det blir.

Gillar de olika "art-filtrena" i Olympus-modellerna. http://www.youtube.com/watch?v=absTi7Er4gI&feature=player_embedded

Men GF1 tilltalar mig mer med AF-snabbheten (om man går på vad testerna säger). Just snabbheten på kameran är viktig för mig som säljer av hela "vanliga" DSLR-väskan. Går inte över till någon snigel, även om min K10D inte är världssnabbast.

Perfekta kameran hade varit:

GF1 med bildstab och artfiltrena. :)

EDIT: SIBA webshop sålde under ca 2 dagar GF1 med 20mm för 8690. Dum som jag var så beställde jag ingen. På måndagen hade de höjt priset till över 9k igen. :( SUCK. Så det gäller att hålla Prisjakt under uppsikt. :)

Fördelen med t.ex El-Giganten är att man kan testa varan och lämna tillbaka den om man inte är nöjd. Det kan ibland vara värt de hundralapparna. :)

Dessutom verkar inte den här modellen ha nått AF hjälpljus vilket gör det kanske svårt och fokucera i dunkel miljö/ljus

Nä det är ju sant... :( Kanske inte skall gå och vänta på en sån (GF2 med bilstab).
Jag är riktigt i valet o kvalet. Köpa nu eller sen? Den är så bra dessutom att en signifikant bättre modell troligen ligger ganska långt fram i tiden. Alltför långt kanske...
Jag väntar nog och ser till PMA mässan åtminstone. Man vet aldrig.

Jag är riktigt i valet o kvalet. Köpa nu eller sen? Den är så bra dessutom att en signifikant bättre modell troligen ligger ganska långt fram i tiden. Alltför långt kanske...
Jag väntar nog och ser till PMA mässan åtminstone. Man vet aldrig.

När är PMA? Jag står också och stampar... jobbigt.

Vad är det för vits med en inbyggd EVF?

But that ain't the same.

Det är alltså en Panasonic DMC-GH1 du vill ha, eftersom den ju har din eftersträvade inbyggda sökare EVF, tillika stor som på en FF135 DSLR.

Nackdelen med ett sådant arrangemang är förstås att en dylik kamera inte kan göras lika liten som t.ex. Panasonics DMC-GF1, eller Olympus modeller.

Visst har Olympus mycket tydligt följt i Panasonics fotspår när det gäller m4/3, så det är ju inte heller uteslutet att Olympus kommer med en modell á la G1/GH1. Men vad skulle det tillföra?

Olympus lär ju knappast fokusera på 1080p HD video med AVCHD-kodning, det kommer ju förmodligen att vara Panasonics nisch.

Även om Olympus skulle satsa på en premium-modell i m4/3, så är min uppfattning att lejonparten av kunderna skulle prioritera storleken på en sådan modell, och då går den inbyggda sökaren bort och blir förpassad som ett tillbehör VF-2.

AF illuminator

Dessutom verkar inte den här modellen ha nått AF hjälpljus vilket gör det kanske svårt och fokucera i dunkel miljö/ljus

Ja, det är lite trist. Samtliga Panasonic-modeller har ju en "AF illuminator LED". Eventuellt kan en extern blixt nyttjas FL-36R/SL-50R, som ju har rött AF hjälpljus.

Undrar om det är en patent/licens-fråga, eftersom både Canon & Olympus har hjälpljus på sina P&S, men kör med strobo på sina DSLR, medan Nikon & Panasonic kör med en stark LED?

Spännande att det händer så mycket på µ4/3-fronten.

Först var jag lite negativ till den nya Olympusen, men så kom jag på att ibland kanske det inte är så dumt att den saknar hjul:

Jag har en G1 som jag är ganska nöjd med. Jag valde att offra lite "litenhet" för att få inbyggd sökare och vändbar skärm och det ångrar jag inte. Oftast har jag ändå en väska med och lätt är den ju, men visst vore det kul med nåt ännu mindre som kan ligga i fickan, och som ger fina JPG direkt ur kameran. Utan hjul är risken mindre att man råkar ändra inställningar av misstag när man tar ut kameran ur fickan eller lägger tillbaka den. Men det förutsätter att det inte är alltför jobbigt när man verkligen vill ändra inställningar, för då överväger nog ändå nackdelarna.

Jaja, vi får se. Jag tänker vänta nån månad (minst) och se vad som händer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar