Annons

Olympus PEN E-PL1

Det är alltså en Panasonic DMC-GH1 du vill ha, eftersom den ju har din eftersträvade inbyggda sökare EVF, tillika stor som på en FF135 DSLR.

Nackdelen med ett sådant arrangemang är förstås att en dylik kamera inte kan göras lika liten som t.ex. Panasonics DMC-GF1, eller Olympus modeller.

Visst har Olympus mycket tydligt följt i Panasonics fotspår när det gäller m4/3, så det är ju inte heller uteslutet att Olympus kommer med en modell á la G1/GH1. Men vad skulle det tillföra?

Olympus lär ju knappast fokusera på 1080p HD video med AVCHD-kodning, det kommer ju förmodligen att vara Panasonics nisch.

Även om Olympus skulle satsa på en premium-modell i m4/3, så är min uppfattning att lejonparten av kunderna skulle prioritera storleken på en sådan modell, och då går den inbyggda sökaren bort och blir förpassad som ett tillbehör VF-2.

Nej det är en leica m9 jag vill ha, den har jag inte råd med. Jag vill ha en digital mätsökarkamera med ett fast, ljusstarkt 35mms objektiv på. Det behöver inte vara fullformat. Video, avchdkodning eller vad det heter spelar mig absolut inte någon roll osv osv.
 
Nej det är en leica m9 jag vill ha, den har jag inte råd med. Jag vill ha en digital mätsökarkamera med ett fast, ljusstarkt 35mms objektiv på.

Ricoh GXR ger dig 50mm, Panasonic GF1 ger dig 40mm, Olympus E-PL1 ger dig 34mm i ekvivalenta termer. Samtliga alternativ har inbyggd blixt, dock försedda med extern EVF.

Även Sigma DP1/DP2 och Leica X1 har valt samma kompakta designlinje, men eftersom de båda har ett fast objektiv med fix brännvidd, så kan de klara sig med en optisk genomsiktssökare som option för tillbehörsskon.

Visserligen inte så ljusstarkt objektiv, men detta förslag torde annars kunna passa:
• E-PL1 kamera med 17mm/2.8 pancake (~35mm i småbildsekvivalent)
• VF-1 sökaren med anpassad bildvinkel till just pancake-obj.

Enda nackdelen är väl att E-PL1 inte bundlas med pancake-objektivet.
Det var ju även med den här konfigurationen som E-P1 först introducerades, så kanske begagnat-marknaden kan vara värd att kika närmare på?

Fast om ljustarkt är ett krav, så lutar det nog ändå åt Leica...
 
Ricoh GXR ger dig 50mm, Panasonic GF1 ger dig 40mm, Olympus E-PL1 ger dig 34mm i ekvivalenta termer. Samtliga alternativ har inbyggd blixt, dock försedda med extern EVF.
Dessutom kan man ju sätta Panas 20/1,7 på E-PL1 om man vill, och vice versa. Enligt diskussioner i olika forum ska den billiga optiska sökaren från Helix passa bra med 20/1,7.
 
Ricoh GXR ger dig 50mm, Panasonic GF1 ger dig 40mm, Olympus E-PL1 ger dig 34mm i ekvivalenta termer. Samtliga alternativ har inbyggd blixt, dock försedda med extern EVF.

Även Sigma DP1/DP2 och Leica X1 har valt samma kompakta designlinje, men eftersom de båda har ett fast objektiv med fix brännvidd, så kan de klara sig med en optisk genomsiktssökare som option för tillbehörsskon.

Visserligen inte så ljusstarkt objektiv, men detta förslag torde annars kunna passa:
• E-PL1 kamera med 17mm/2.8 pancake (~35mm i småbildsekvivalent)
• VF-1 sökaren med anpassad bildvinkel till just pancake-obj.

Enda nackdelen är väl att E-PL1 inte bundlas med pancake-objektivet.
Det var ju även med den här konfigurationen som E-P1 först introducerades, så kanske begagnat-marknaden kan vara värd att kika närmare på?

Fast om ljustarkt är ett krav, så lutar det nog ändå åt Leica...

Grejen är väl att jag inte vill ha en sökare i tillbehörsskon, utan jag vill ha en sökare direkt i kameran. Annars kommer det bli jobbigt att ha kameran i fickan hela tiden.
 
Apropå inlägget ovan med den morotsfärgade pimpade E-PL1 så är detta förebilden, nämligen en Leica M7 Edition Hermès med ett ljusstarkt Summilux 35mm/F1.4.

Micro Four Thirds är dock motpolen till en Leica collectors item. Men några fler ljusstarka objektiv vore önskvärt, speciellt vid porträttvidd, dvs. lite längre än dagens Lumix G 20mm/F1.7.
 

Bilagor

  • LeicaM7Hermes.jpg
    LeicaM7Hermes.jpg
    26.2 KB · Visningar: 934
Angående Leica M9 så hittade jag precis detta jämförelse test med m4/3:
http://www.stevehuffphoto.com/2010/...ay-3-the-panasonic-gh1-olympus-e-p2-leica-m9/

Vad tycker ni?

Det är väl ungefär som man kan förvänta sig. 4 ggr så stor sensor och en helt annan klass på optiken ger förstås en annan klass på bilderna. Samtidigt visar det svartvita porträttet att det finns mycket att hämta ur m43-kamerorna också. Värt att notera är den stora skillnaden i skärpedjup man får för olika sensorstorlekar vid lika(rtade) bildvinklar. I många situationer är ett större skärpedjup att föredra, men långt ifrån alltid. Frågan blir: vad fotograferar du?

Kalle
 
Vore nice med en jämförelse mellan denna och GF1. Ett minus som sagt är ju att den inte har nån AF-assistant lampa.
 
Fast nästan ingen har sett den i verkligheten ännu. Blir nog mer att diskutera när den faktiskt finns i butik.
 
Det är väl ungefär som man kan förvänta sig. 4 ggr så stor sensor och en helt annan klass på optiken ger förstås en annan klass på bilderna. Samtidigt visar det svartvita porträttet att det finns mycket att hämta ur m43-kamerorna också. Värt att notera är den stora skillnaden i skärpedjup man får för olika sensorstorlekar vid lika(rtade) bildvinklar. I många situationer är ett större skärpedjup att föredra, men långt ifrån alltid. Frågan blir: vad fotograferar du?

Kalle

"Pen-kitzoomen" är ändå inte så usel, och jag tycker för min del färger håller hög klass på JPEGs direkt ur kameran (EP-1)

Har provat lite en gång i höstas, och detta är ett exempel, oredigerad JPEG.
14-42mm, autofokus, F:5,6, tid 1/8 sek, 400 ISO, handhållen, IS "på".

http://i646.photobucket.com/albums/uu189/myface60/PA100180.jpg


Har bilden på 50 x 70 cm och tycker den håller rätt bra.

(Sorry om det är OT med EP-1 snack, men som kommentar kanske det är ok)
 
Visst verkar kitzoomen ganska OK men för mig är formfaktorn viktig.
Jag vill ha ett PLATT objektiv till den, annars kan jag lika gärna släpa med en kamera jag redan har. Går den ner i en rockficka är jag nöjd.
Jag vill se ett lågt kit-pris med pannkakan!!!...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.