Annons

Olympus OM-D

Stabilt och snyggt...

Kunde inte förstora de små bilderna dock, svårt se detaljer i och med det. Min dator knäpp lr nåt med sajten?

Jodå det går att förstora(dock inte hela bilden)....genom att föra markören över bilden i den ruta som vald bild visas i så får man upp förstoring för just det område markören är över automatiskt.
 
Jodå det går att förstora(dock inte hela bilden)....genom att föra markören över bilden i den ruta som vald bild visas i så får man upp förstoring för just det område markören är över automatiskt.

Sant, men jag vill se de små bilderna, där greppet sitter på en kamera, visade i stort format, något jag inte lyckas med men som jag antar att de är meningen ska gå(?)

Detta med "försoringsgas" gillar jag inte alls, man vill ju se en stor bild på hela, sen om den är större än skärmen är ju en sak, men en "förstoringsglasbild" ger inte mkt jämfört med en riktig, stor bild.

Hur som helst, greppet verkar vara mk gediget. ;-)
 
Sant, men jag vill se de små bilderna, där greppet sitter på en kamera, visade i stort format, något jag inte lyckas med men som jag antar att de är meningen ska gå(?)

Detta med "försoringsgas" gillar jag inte alls, man vill ju se en stor bild på hela, sen om den är större än skärmen är ju en sak, men en "förstoringsglasbild" ger inte mkt jämfört med en riktig, stor bild.

Hur som helst, greppet verkar vara mk gediget. ;-)

Håller med dig...verkar dock inte som att det går vilket är synd för man får inte samma överblick.

Ja det verkar det...gillar att det är moduluppbyggt så man kan anpassa det lite efter tycke och behov plus att man kan byta batteri utan att ta av greppet/plattan.

Detta greppet verkar också bra om man inte behöver kontrollerna som originalgreppet erbjuder eller den inbyggda plattan för kulleden som RRS greppet erbjuder.

http://www.amazon.com/gp/product/B008WGFFEK/ref=olp_product_details?ie=UTF8&me=&seller=
 
Har någon jämfört Olympus OM-D och Panasonic G3 med samma objektiv när det gäller bildkvalité? Kan det också vara så att dom har samma sensor mm? Sen att OM-D har högre finish och fler funktioner är det nog inget tvivel om. Men mina inledande frågor är intressanta för oss som vill "the most for the buck" i m4/3 segmentet.

/Lennart
 
Har någon jämfört Olympus OM-D och Panasonic G3 med samma objektiv när det gäller bildkvalité? Kan det också vara så att dom har samma sensor mm? Sen att OM-D har högre finish och fler funktioner är det nog inget tvivel om. Men mina inledande frågor är intressanta för oss som vill "the most for the buck" i m4/3 segmentet.

/Lennart

Du kan jämföra bildkvaliteten på The Imaging Resource och DPreview.
Det är inte samma sensor. OM-D har bland annat betydligt bättre kontrastomfång.
 
Frågan är om inte E-M5 är den kamera som ger mest bang for the buck i m4/3-segmentet. Bäst sensorprestanda och en helt suveränt bra bildstabilisering inbyggd i huset.

Det beror väl mest på hur man mäter bang. :)
 
Frågan är om inte E-M5 är den kamera som ger mest bang for the buck i m4/3-segmentet. Bäst sensorprestanda och en helt suveränt bra bildstabilisering inbyggd i huset.

Det beror väl mest på hur man mäter bang. :)

Inte bara i det segmentet. Bäst av alla spegellösa. Tyckte jag i alla fall när jag kollat marknadrn
 
Tack Michael och Kristoffer! Ska bli spännande att följa trådarna om detta system. Känns riktigt bra faktiskt.......fin känsla i denna kamera!
 
Jag är ytterligare en nöjd nybliven OM-D ägare, men jag stör mig på att jag inte kan "spela upp"/visa tagna bilder i kamerans sökare utan bara se dem på kamerans display. Detta är oerhört irriterande när man fotograferar i starkt solljus och vill se hur bilderna blev. Är det inte fler av er som studsat på detta, eller är det jag som inte lärt mig kameran tillräckligt?

Det går att spela upp tagna bilder i sökaren.

1. Stäng av den automatiskta växlingen av sökarbild mellan skärmen och sökaren.
2. Tryck på visa-bilder-knappen ("playknappen"). Nu kommer senaste tagna bild att visas på skärmen.
3. Tryck på knappen som sitter till höger om sökarolukaret. Nu kommer bilden att synas i sökaren. Bläddra sen som vanligt med främre ratten.
 
jag stör mig på att jag inte kan "spela upp"/visa tagna bilder i kamerans sökare utan bara se dem på kamerans display. [...] Är det inte fler av er som studsat på detta, eller är det jag som inte lärt mig kameran.

Och problemet löser sig när man har lärt sig hur. Fortfarande är det inte lika bekvämt som om den automagiska växlingen skulle fungera så som hos Panasonic också när man tittar på den tagna bilden, men det går att lära sig leva med. Jag hittade hur ganska strax efter att någon påpekade att det faktiskt går. Men det är alltid tryck på två olika knappar för att få bilden till sökaren.

Men det är rätt många saker att lära sig innan man lyckas forma den här kameran till ett villigt redskap, och jag har ännu inte helt blivit klar över hur jag vill ha knapparna programmerade. Som det nu är använder jag Fn1 för att förstora den del av bilden som jag vill använda för att fokusera, och jag använder "videoknappen" för att slå om mellan MF och AF. Kanske att jag längre fram bestämmer mig för något annat sätt, men just nu tycker jag att det är ganska bekvämt. När jag vill ta video lär jag inte ha några problem att vrida på ratten och använda avtrycket.

Och det var antagligen det som störde mig i början, att det är ganska många alternativa vägar för olika saker, och att det är ganska svårt att hitta vissa möjliga arbetssätt. Bruksanvisningen ger faktiskt inte särskilt bra ledning heller. Men så småningom kan man lära sig den här besten också, och den är inte alldeles tokigt upplagd, även om en del av gränssnittet är krokigare än man skulle önska.
 
Har nu ägt en OM-D EM-5 i 11 dagar! ;-)

Köpte den silvriga, med 12-50:an samt Olympus 75mm tele. Handgrepp på g, men ej levererat ännu. Kommer bli inköp av MMF-3 så kan även mina gamla objektiv hänga med:
50/2, 14-54/2.8-3.5 II, 40-150/4-5.6 & 40-150/3.5-4.5, samt 14-42/3.5-5.6...allihop trevliga gluggar på sitt respekive sätt.

Måste säga att (även) jag tycker 12-50:an visade sig vara mkt trevlig, inte bara i snabb AF, utan även ge bra skärpa/kontrast/färg. OK, jag är inte proffs och har inte en 27" MAC-skärm av bästa modell att se bilderna på ;-)
Men då det ofta sagts att 12-50 är nästintill en flaskbotten, kan det ge perspektiv ifall någon nu undrar...jag ska ta och göra lite mer noga jämförelse mot 14-54:an när adaptern är kommen.

Olympus 75mm/1.8...vad ska man säga? En sjukt fin glas- och metallklump!
 
Men det är rätt många saker att lära sig innan man lyckas forma den här kameran till ett villigt redskap, och jag har ännu inte helt blivit klar över hur jag vill ha knapparna programmerade. Som det nu är använder jag Fn1 för att förstora den del av bilden som jag vill använda för att fokusera, och jag använder "videoknappen" för att slå om mellan MF och AF. Kanske att jag längre fram bestämmer mig för något annat sätt, men just nu tycker jag att det är ganska bekvämt. När jag vill ta video lär jag inte ha några problem att vrida på ratten och använda avtrycket.

Jag har använt videoknappen för AEL/AFL och Fn1 för att växla mellan AF och MF-läge. Förstoring får man ju med standardprogrammeringen av Fn2, så den funktionen behöll jag.
Finessen med AEL/AFL är att den knappen ger engångs-AF när man trycker på den i MF-läget. Det är väldigt prakriskt när man väntar på en händelse och vill förfokusera.
 
Efter en dryg veckas pillande med denna kamera kan jag konstatera att menyer och kontroller inte är så värst intuitiva. Lite plottrigt.

E-M5 är (som de flesta av Olympus kameror) vansinnigt konfigurerbar. I stort sett allting går att ändra på, vilket förstås är både på gott och ont. Det finns väldigt många inställningar.

Läs Dpreviews artikel om hur man konfigurerar sin E-M5. Den är väl värd en stunds genomläsning med kameran i handen:
User Guide: Getting the most out of the Olympus E-M5.
Den är bättre än manualen. Artikeln har många bra tips om hur man ställer in saker på kameran, som inte är uppenbara om man bara tittar i manualen. Du kanske inte håller med om alla inställningarna som artikelförfattaren väljer att ha, men du får åtminstone veta vad som går att göra.

Manualen täcker allting, men förklarar dåligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.