Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D

E-M5 är (som de flesta av Olympus kameror) vansinnigt konfigurerbar. I stort sett allting går att ändra på, vilket förstås är både på gott och ont. Det finns väldigt många inställningar.

Läs Dpreviews artikel om hur man konfigurerar sin E-M5. Den är väl värd en stunds genomläsning med kameran i handen:
User Guide: Getting the most out of the Olympus E-M5.
Den är bättre än manualen. Artikeln har många bra tips om hur man ställer in saker på kameran, som inte är uppenbara om man bara tittar i manualen. Du kanske inte håller med om alla inställningarna som artikelförfattaren väljer att ha, men du får åtminstone veta vad som går att göra.

Manualen täcker allting, men förklarar dåligt.

Utmärkt läsning. Tack för tipset!
 
2 frågor:

1. Har någon testat både RRS-grepp och Olympus grepp för OM-D? Nackdelar jag hört om Olympus grepp är att det inte går byta batteri när det är monterat och nackdelen med RRS-grepp är ju att det saknar elektronik så det är mest för bättre ergonomi och för L-plattan.

Här är länk till båda:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HLD6

http://reallyrightstuff.com/Product...c=BOEM5-LSE-Set:-Base-+-L-Plate-+-Grip&key=it

2. Finns det profiler för objektiv-korrigering till LR4? Har köpt LR4 men ingen verkar ingå.
 
2 frågor:

1. Har någon testat både RRS-grepp och Olympus grepp för OM-D? Nackdelar jag hört om Olympus grepp är att det inte går byta batteri när det är monterat och nackdelen med RRS-grepp är ju att det saknar elektronik så det är mest för bättre ergonomi och för L-plattan.

Här är länk till båda:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HLD6

http://reallyrightstuff.com/Product...c=BOEM5-LSE-Set:-Base-+-L-Plate-+-Grip&key=it

2. Finns det profiler för objektiv-korrigering till LR4? Har köpt LR4 men ingen verkar ingå.


Jag valde mellan dessa två och mitt val föll på Olympus egna pga elektroniken. Får det på måndag så jag återkommer med en liten recension.
 
2 frågor:

1. Har någon testat både RRS-grepp och Olympus grepp för OM-D? Nackdelar jag hört om Olympus grepp är att det inte går byta batteri när det är monterat och nackdelen med RRS-grepp är ju att det saknar elektronik så det är mest för bättre ergonomi och för L-plattan.

Här är länk till båda:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HLD6

http://reallyrightstuff.com/Product...c=BOEM5-LSE-Set:-Base-+-L-Plate-+-Grip&key=it

2. Finns det profiler för objektiv-korrigering till LR4? Har köpt LR4 men ingen verkar ingå.

Jag har Olygreppet och är mycket nöjd. Det går att ställa kameran så den väljer batteriet i greppet först, så i praktiken gör det inte något att det inte går att byta batt i kameran med greppet på. Annars tar det mindre än tio sekunder att ta av greppet.
 
Jag har Olygreppet och är mycket nöjd. Det går att ställa kameran så den väljer batteriet i greppet först, så i praktiken gör det inte något att det inte går att byta batt i kameran med greppet på. Annars tar det mindre än tio sekunder att ta av greppet.

Tänkte väl att det borde vara så, tack för info :)
 
Jag har Olygreppet och är mycket nöjd. Det går att ställa kameran så den väljer batteriet i greppet först, så i praktiken gör det inte något att det inte går att byta batt i kameran med greppet på. Annars tar det mindre än tio sekunder att ta av greppet.

(anta att man har flera batterier)
Om man väljer att kameran tar från batteriet i greppet först - och den tar slut - så tar kameran av batteriet i kameran. Så tar den slut. Om man då byter ut batteriet i greppet bara - funkar kameran då, eller kräver den ett laddat batteri i kameran för att den i greppet skall kunna användas?

För att byta batteriet i greppet, behövs väl inte greppet tas bort från kameran, eller hur? (inte om jag tolkar bilder på greppet rätt)
 
(anta att man har flera batterier)
Om man väljer att kameran tar från batteriet i greppet först - och den tar slut - så tar kameran av batteriet i kameran. Så tar den slut. Om man då byter ut batteriet i greppet bara - funkar kameran då, eller kräver den ett laddat batteri i kameran för att den i greppet skall kunna användas?

För att byta batteriet i greppet, behövs väl inte greppet tas bort från kameran, eller hur? (inte om jag tolkar bilder på greppet rätt)

Problemet med att inte kunna byta batteri utan att ta av greppet uppstår när man bara kör med ena delen av greppet...Kör man med hela greppet så kan man ju köra med ett batteri/bara byta batteriet i greppet.
 
Problemet med att inte kunna byta batteri utan att ta av greppet uppstår när man bara kör med ena delen av greppet...Kör man med hela greppet så kan man ju köra med ett batteri/bara byta batteriet i greppet.

Ah, just det. Tänkte mest köra hela greppet, så jag tänkte inte på "halva-greppet-problematiken" ;-)
 
Problemet med att inte kunna byta batteri utan att ta av greppet uppstår när man bara kör med ena delen av greppet...Kör man med hela greppet så kan man ju köra med ett batteri/bara byta batteriet i greppet.

Det är inget problem:) Det är som att hävda att det är ett problem att man måste vrida objektivet när man skall byta glugg.
Den som eventuellt har så bråttom att byta batteri att det kan upplevas som ett problem måste lära sig planera på basnivå.
 
Det är inget problem:) Det är som att hävda att det är ett problem att man måste vrida objektivet när man skall byta glugg.
Den som eventuellt har så bråttom att byta batteri att det kan upplevas som ett problem måste lära sig planera på basnivå.

Det va en dålig liknelse....du behöver väl inte motera av/på en annan del från kameran innan du kan byta objektiv??

Jag ser det som ett problem eller kanske mer som ett störande/onödigt moment...o nej jag har inte bråttom men om man tillhör den gruppen användare som bara är ute efter "halva" greppet så blir det ett jäklar av o påskruvande av greppet då batteriet i OM-D inte räcker speciellt länge....man måste helt enkelt skruva av o på greppet varje gång man ska byta batteri vilket man inte behöver om man tillhör gruppen som kör med hela greppet...om man nu inte tillhör dom som promt måste byta båda batterierna samtidigt/varje gång.
 
Måste säga att jag upplever det inte heller som ett problem, egentligen. Har ett egettillverkat grepp som motsvarar det första greppet, och det tar sekunder att byta. På ett pass från 6 till 12, byter jag batteri en gång.
 
Det va en dålig liknelse....du behöver väl inte motera av/på en annan del från kameran innan du kan byta objektiv??

Jag ser det som ett problem eller kanske mer som ett störande/onödigt moment...o nej jag har inte bråttom men om man tillhör den gruppen användare som bara är ute efter "halva" greppet så blir det ett jäklar av o påskruvande av greppet då batteriet i OM-D inte räcker speciellt länge....man måste helt enkelt skruva av o på greppet varje gång man ska byta batteri vilket man inte behöver om man tillhör gruppen som kör med hela greppet...om man nu inte tillhör dom som promt måste byta båda batterierna samtidigt/varje gång.


Jag klarar mig galant en hel dag med två batterier. Det betyder att problemet är att skruva loss greppet en gång per dag. Sammanlagd förlorad arbetstid ca 15 sekunder, eller runt en minut per vecka. Allvarligt.
Det finns en 9 volts ingång på greppet, med lämpligt batteri så kan man reducera den förlorade tiden till ett minimum.
Förresten hur har du tänkt dig en lösning på ”problemet”? Att utforma greppet som tex Canon, med plats för två batterier i greppet innebär av nödvändighet ett större grepp och det vill ialla fall inte jag ha.

Det tar ungefär lika lång tid att ta loss greppet och sätta tillbaka det som att läsa ett inlägg i denna debatt.
 
DxO har äntligen publicerat sina resultat för OM-D:

Jag jämförde OM-D med D7000 och D600 vid samma skärpedjup och slutartid vid iso 400 för OMD (800 för D7000 och 1600 för D600)

Snr
OMD 36.2
D7000 32.4 (1,5 steg brusigare)
D600 34.2 (0,5 steg brusigare)

DR
OMD 12,2
D7000 10,96
D600 11,8

Så enligt DxO så får du bättre bild med OMD vid samma storlek på utskriften vid samma skärpedjup och slutartid.
Bättre bild än nån annan systemkamera med större sensor de testat?
 
DxO har äntligen publicerat sina resultat för OM-D:

Totalpoäng: 71
Dynamiskt omfång: 12,3

Med andra ord ett resultat som stämmer med praktiska erfarenheter. Det vill säga ett rejält lyft från tidigare modeller och i stort sett lika bra resultat som de senaste APSc-modellerna.

Läs testet här:
http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/Olympus-OM-D-E-M5-The-best-of-the-micro-4-3-cameras/Measurement

Extremt intressant.. Jag har funderat länge i väl på om jag ska satsa på OMD istället för D600..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.