Annons

Olympus OM-D

Tack för god hjälp att hitta hur man ska kunna förstora i sökaren för att ställa skärpan. Jag hittade den till slut, men det var inte alldeles lätt, och det krävde lusläsning av manualen. Nu kan jag ställa skärpan med precision över större delen av bildytan, och det kommer att funka lika bra som på min gamla Panasonic, men det blir skarpare.

Exempel: http://uploads.ifokus.se/uploads/140/140bd7cb43477178129a23c6f53e4756/tiltprov.jpg

Tanken är ju inte att jag ska ta småmynt och tabletterna på mitt köksbord, utan i första hand är det för mitt ogräsprojekt, där jag vill ta de små blommorna i sprickorna i asfalten. Men hur man än vänder det, så funkar det ju som det är tänkt. Det går nog lika bra med trampört och groblad.

Nästa problem blir att kunna chimpa i sökaren. Någon antydde att det skulle gå, men jag har inte hittat det än. Är det någon som har ett tips?
 
Tycker bilderna blir underexponerade om man inte använder manuellt och 1/1. Då smackar den av i full styrka. TTL och auto är oanvändbart om man vill rikta blixten upp i taket när man fjärrstyr. :(

FL-300R är ju rätt klen, så det ska nog vara rätt lågt i tak för att den ska orka med takstuds. Jag har en vag plan om att skaffa en FL-36R eller en Metz 50 AF-1. De har betydligt högre ledtal och passar nog bättre för studs.
 
FL-300R är ju rätt klen, så det ska nog vara rätt lågt i tak för att den ska orka med takstuds. Jag har en vag plan om att skaffa en FL-36R eller en Metz 50 AF-1. De har betydligt högre ledtal och passar nog bättre för studs.

Jo du vännen, den blixten ligger också i mina inköpsplaner framöver.
 
Någon här som har erfarenhet av Panasonic 45mm/f2,8 Macro på OM-D....hur snabb/långsam är AF:en??
Håller skärp,färger o kontrast samma klass/karaktär om Panasonic 25mm/f1,4??

Olympus kommande 60mm/f2,8 Macro kanske är snabbare(?) när det gäller AF:en mm men jag föredrar brännvidder runt 90-105mm på 24x36 när det gäller macro så det känns som att Panasonics 45mm skulle passa mig bättre.

Ming Thein har testat Panasonic 45mm/f2,8 macro:

http://blog.mingthein.com/2012/09/0...ca-452-8-macro-elmarit-for-micro-four-thirds/
 
focus peaking

Efter att ha varit ute på resa och fotograferat en hel del landskap med om-d kan jag konstatera att det är endast en funktion som jag skulle ha haft användning för som inte finns och det är focus peaking. Jag har använt slr magic 12 1.6 en hel del och på något foto har jag missat fokusen. Är det möjligt att focus peaking kommer via en firmvare uppgradering eller kanske är det något som olympus sparar till kommande modeller?
 
FL-300R är ju rätt klen, så det ska nog vara rätt lågt i tak för att den ska orka med takstuds. Jag har en vag plan om att skaffa en FL-36R eller en Metz 50 AF-1. De har betydligt högre ledtal och passar nog bättre för studs.

FL-36r verkar utgått ur sortimentet. Finns det någon ersättare för den? Och hur funkar Olympus blixtsystem. Är det lika "smart" som t ex Nikons när det gäller hur stark blixten ska vara etc? Jag kan tyvärr inte så mkt om blixtar. Tidigare körde jag Nikon med SB400 som studsade i taket och det funkade fint utan att jag läste på eller ändrade nämnvärt i kameran.
 
FL-36r verkar utgått ur sortimentet. Finns det någon ersättare för den? Och hur funkar Olympus blixtsystem. Är det lika "smart" som t ex Nikons när det gäller hur stark blixten ska vara etc? Jag kan tyvärr inte så mkt om blixtar. Tidigare körde jag Nikon med SB400 som studsade i taket och det funkade fint utan att jag läste på eller ändrade nämnvärt i kameran.

FL-600R lär vara den som närmast liknar FL-36R. Samma ledtal, men med en LED-lampa tillagd för filmningsljus, bla.
Körs med 4 batterier ist f med 2, så man får anta den laddar snabbare och ger fler blixtar.

En liten websnutt om FL-600R:
http://www.youtube.com/watch?v=2wmDBXyf3PM


Har själv en FL-36R men har använt den mkt sporadiskt, och tex inte provat ut hur den jobbar trådlöst. Hygglig ljusstyrka (för takstudsljus alltså) vid 200 ISO och uppåt i ett normalt rum i hemmiljö kan sägas iaf.

Med en OM-D tex lär ljusstyrkan inte vara ett stort problem, bara köra 400+ ISO så har man ljus i överflöd. Hittade denna recension av FL-36R, kan ju ge viss input:

http://blog.wexphotographic.com/olympus-fl-36r-wireless-flash-review/
 
Efter att ha varit ute på resa och fotograferat en hel del landskap med om-d kan jag konstatera att det är endast en funktion som jag skulle ha haft användning för som inte finns och det är focus peaking. Jag har använt slr magic 12 1.6 en hel del och på något foto har jag missat fokusen. Är det möjligt att focus peaking kommer via en firmvare uppgradering eller kanske är det något som olympus sparar till kommande modeller?

Du har inte provat MF assist? Inte riktigt samma sak, men funkar också.
 
Mf assist funkar och ofta sitter skärpan där den ska speciellt när man bländar ned lite grann. Men framför allt vid vidvinkel macro med kort skärpedjup kan skärpan hamna lite fel.
 
FL-600R lär vara den som närmast liknar FL-36R. Samma ledtal, men med en LED-lampa tillagd för filmningsljus, bla.
Körs med 4 batterier ist f med 2, så man får anta den laddar snabbare och ger fler blixtar.
Fast jag tycker Olympus är lite fula, de brukade ange ledtalet vid ISO 100, nu anger de ledtalet vid ISO 200. Vilket betyder att FL-600R plötsligt har ledtal 50, fast kollar man i specifikationerna så ser man att ledtalet vid ISO 100 är 36, precis som med FL-36R. Däremot har ju FL-600R lite andra förbättreingar. Utöver LED-lampan så har den fyra batterier i boxen i stället för två, och med tanke på att ett vanligt klagomål på FL-36R var att batterierna tog slut fort så kan ju det vara en förbättring.
 
Fast jag tycker Olympus är lite fula, de brukade ange ledtalet vid ISO 100, nu anger de ledtalet vid ISO 200. Vilket betyder att FL-600R plötsligt har ledtal 50, fast kollar man i specifikationerna så ser man att ledtalet vid ISO 100 är 36, precis som med FL-36R. Däremot har ju FL-600R lite andra förbättreingar. Utöver LED-lampan så har den fyra batterier i boxen i stället för två, och med tanke på att ett vanligt klagomål på FL-36R var att batterierna tog slut fort så kan ju det vara en förbättring.

Ja, nog är det så...

Kan intyga att just batteridriften är lite underdimensionerad i FL-36(R)
Det funkar ok, men tar slut rätt fort och den har lite väl lång tid mellan bilderna. Ofta inget stort problem fast ibland kan man bli lite lack...men som jag skrev innan, för mig har det ändå fått duga då jag inte fotar så mkt med blixt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.