Advertisement

Annons

Olympus OM-D

Jag tycker OM-D borde haft en slutartidsratt runt bajonettfattningen för att vara en "riktig" OM ;)

Givetvis skulle den ratten gå att använda till annat också ..

Anders, jag håller med. OM-serien (åtminstone de ensiffriga) hade ordentligt bra ergonomi. Den enda kamera som är i samma klass som OM-1 och OM-2 är i mitt tycke Nikkormat som också hade en slutartidsratt runt bajonettfattningen.

Anders, jag håller med. OM-serien (åtminstone de ensiffriga) hade ordentligt bra ergonomi. Den enda kamera som är i samma klass som OM-1 och OM-2 är i mitt tycke Nikkormat som också hade en slutartidsratt runt bajonettfattningen.

Det fanns ju en klar poäng med att ha ratten där i stället för ovanpå kameran i och med att man inte behövde byta grepp för att justera slutartiden.

Det fanns ju en klar poäng med att ha ratten där i stället för ovanpå kameran i och med att man inte behövde byta grepp för att justera slutartiden.

Ja, poängen fanns, men då bländarringen inte finns in-designad i m4/3-systemets objektiv att finnas längst ut på objektivet, så blir det inte längre särdeles logiskt, som jag ser saken, att ha slutartidens inställning runt bajonetten.

Men visst vore det lite coolt att ha det som förr; jag hade gärna sett en mekanisk bländarring ytterst på alla m4/3-gluggar men det är ju liksom lite försent att realisera nu...

Vilken blixt använder ni? Fördelar Pana vs Oly?

Den medföljande blixten FL-LM2. Jag har dessutom en Olympus FL-300R som antingen kan sitta på kameran eller styras trådlöst med FL-LM2. Olympus trådlösa blixtstyrning tycker jag är enklare att använda än Canons motsvarande (som är det enda andra trådlösa blixtsystem jag har använt).

Vad jag vet så kan man inte styra blixtar trådlöst med Panasonics kameror och blixtar.

Senast ändrad:
Nu har jag en också, med 12-50. Den verkar, som alla säger, vara en fantastisk kamera. Men oj vad knapparna är små! Och så den susar! Men man vänjer sig väl.

Nu har jag en också, med 12-50. Den verkar, som alla säger, vara en fantastisk kamera. Men oj vad knapparna är små! Och så den susar! Men man vänjer sig väl.

Jo, det där med att den susar kan man väl leva med så länge man tar stillbilder, men när man filmar så blir det extern mikrofon som gäller, eller att stänga av ljudet. Det där kunde dom ha tänkt på.

Jag retar mig också på att kameran har för lite och fel knappar. Panasonic har klart bättre ergonomi i sitt första hus, där man enkelt kommer åt elementära grejer som vitbalans och ISO.

Men den värsta grejen är nog att man inte kan förstora sökarbilden för manuell fokusering annat än när det sitter µ4/3-objektiv på. Där har Panasonic varit vänligare mot dem som vill använda annat glas än det som är särskilt framtaget för kameran. Jag använder ju tilt ganska ofta, och där hade jag stor nytta av att kunna förstora sökarbilden och dra runt fokuspunkten.

Visst finns det sånt som är bra också, men jag tycker att de har bjudit med armbågen. Superkamera om man tänker sig en kompakt, alltid använder helautomatiska läget och inte bryr sig om mer, men när man vill ha mer kontroll över vad som händer är ergonomin rent ut sagt skitdålig. Det är alldeles för mycket alternativ att bläddra igenom för vanliga inställningar. Jag kan till exempel inte begripa varför bilden av grejerna man ser i sökaren växlar när man trycker in knappen, så att man inte alls kan bläddra ner enkelt till inställningen man vill göra, utan måste komma ihåg var den ligger i nästa bild som kommer upp.

Och så hade det ju varit trevligt om de likt Panasonic hade låtit mig chimpa i sökaren. Kameran är formligen smäckfull med ergonomiska vårtor.

Så mitt intryck av kameran är väldigt blandat. Bildresultatet är kanon, men ergonomin är kass.

Knapparna är det största minuset med kameran tycker jag....riktigt dålig feedback i dom då dom är för alldeles för "svampiga" plus att play o Fn1 knapparna sitter galet dåligt placerade /såra att komma åt.

Men den värsta grejen är nog att man inte kan förstora sökarbilden för manuell fokusering annat än när det sitter µ4/3-objektiv på.

Jag har inga som helst problem att förstora sökarbilden (MF assist) på något så manuell som mitt refraktor teleskop som jag använder som objektiv. Med denna finess så står jag ut med litenheten och att vissa knappar är knepiga. Litenheten avhjälps mycket enkelt (men något kostsam) med batterigreppet.

Men MF assist och bildstabiliseringen (sensorn/iso/bildkvaliten) är värt alla pengarna för mina behov.

Jo, det där med att den susar kan man väl leva med så länge man tar stillbilder, men när man filmar så blir det extern mikrofon som gäller, eller att stänga av ljudet. Det där kunde dom ha tänkt på.
Jag tänker inte längre på susandet. Det är bara i ganska tysta miljöer jag hör det.

Vete sjutton hur de skulle ha kunnat eliminera susljudet med tanke på hur sensorn är upphängd.

Jag retar mig också på att kameran har för lite och fel knappar. Panasonic har klart bättre ergonomi i sitt första hus, där man enkelt kommer åt elementära grejer som vitbalans och ISO.
Knapparna är det sämsta med E-M5. Jag har en Panasonic GF3 som jag tycker har bättre knappar. (Den kameran följde med som bakre objektivlock när jag köpte ett Panasonic 14mm f/2.5 på rea.)

Om du med "fel knappar" menar att deras funktion inte är vad du vill, så kan du ändra funktionen på i stort sett alla knappar till att göra i stort sett allting.

Men den värsta grejen är nog att man inte kan förstora sökarbilden för manuell fokusering annat än när det sitter µ4/3-objektiv på.
Det kan man. Kameran är dock rätt puckat inställd från fabriken. Det fanns många saker som jag ville ställa om, och jag gissar att det gäller för de flesta som köper E-M5.

Visst finns det sånt som är bra också, men jag tycker att de har bjudit med armbågen.
Lite marknadssegmentering är det nog. Om nu Olympus gör som de har sagt, nämligen så småningom kommer ut med en "proffsmodell" i OM-D-serien så måste det ju finnas lite att ta av till den.

Och så hade det ju varit trevligt om de likt Panasonic hade låtit mig chimpa i sökaren. Kameran är formligen smäckfull med ergonomiska vårtor.
Det kan man. Läs manualen, och läs ännu hellre Dpreviews artikeln om hur man bäst konfigurerar sin E-M5. Den artikeln gjorde mer nytta för mig än manualen.

Så mitt intryck av kameran är väldigt blandat. Bildresultatet är kanon, men ergonomin är kass.
Alla kameror senare än 1980 har väl kass ergonomi enligt dig? :)

Jag tycker att ergonomin är riktigt bra på E-M5. Om det är något man kan klaga på är det att den är konfigurerad som en helautomatisk kompaktkamera när man tar upp den ur kartongen, och att det är rätt mycket jobb med att ställa in allting som man vill ha det. E-M5 är nästan lite för mycket konfigurerbar. Men bara nästan.

Se bilden i sökaren?

Jag är ytterligare en nöjd nybliven OM-D ägare, men jag stör mig på att jag inte kan "spela upp"/visa tagna bilder i kamerans sökare utan bara se dem på kamerans display. Detta är oerhört irriterande när man fotograferar i starkt solljus och vill se hur bilderna blev. Är det inte fler av er som studsat på detta, eller är det jag som inte lärt mig kameran tillräckligt?

Tommy

Då tycks du ha missat att susandet försvinner så fort man börjar filma, eftersom mikrofonens brusreducering avger "mot-ljud" som tar bort susandet väldigt effektivt. Jag blev smått paff första gången jag filmade, så fort jag tryckte på inspelningsknappen blev kameran helt tyst.

Därmed inte sagt att extern mikrofon skulle vara en dålig idé. Men bruset slipper du ändå.
Men den värsta grejen är nog att man inte kan förstora sökarbilden för manuell fokusering annat än när det sitter µ4/3-objektiv på. Där har Panasonic varit vänligare mot dem som vill använda annat glas än det som är särskilt framtaget för kameran. Jag använder ju tilt ganska ofta, och där hade jag stor nytta av att kunna förstora sökarbilden och dra runt fokuspunkten.
Jag har lagt förstoring på F2-knappen (har jag för mig), och det funkar utmärkt för mig när jag använder manuella objetiv.

Den medföljande blixten FL-LM2. Jag har dessutom en Olympus FL-300R som antingen kan sitta på kameran eller styras trådlöst med FL-LM2. Olympus trådlösa blixtstyrning tycker jag är enklare att använda än Canons motsvarande (som är det enda andra trådlösa blixtsystem jag har använt).

Vad jag vet så kan man inte styra blixtar trådlöst med Panasonics kameror och blixtar.

Tycker bilderna blir underexponerade om man inte använder manuellt och 1/1. Då smackar den av i full styrka. TTL och auto är oanvändbart om man vill rikta blixten upp i taket när man fjärrstyr. :(

Då tycks du ha missat att susandet försvinner så fort man börjar filma, eftersom mikrofonens brusreducering avger "mot-ljud" som tar bort susandet väldigt effektivt. Jag blev smått paff första gången jag filmade, så fort jag tryckte på inspelningsknappen blev kameran helt tyst.

Minsta lilla vindpust resulterar i ett störande ljud. Finns det nån lämplig lite Mic att köpa så man slipper "vindljudet" ?

Visst finns det sånt som är bra också, men jag tycker att de har bjudit med armbågen. Superkamera om man tänker sig en kompakt, alltid använder helautomatiska läget och inte bryr sig om mer, men när man vill ha mer kontroll över vad som händer är ergonomin rent ut sagt skitdålig. Det är alldeles för mycket alternativ att bläddra igenom för vanliga inställningar. Jag kan till exempel inte begripa varför bilden av grejerna man ser i sökaren växlar när man trycker in knappen, så att man inte alls kan bläddra ner enkelt till inställningen man vill göra, utan måste komma ihåg var den ligger i nästa bild som kommer upp.

En del går att åtgärda genom att studera bruksanvisningen. I början upplevde jag ungefär samma problem som du, men eftersom jag lär mig blir kameran bättre och bättre. Det är som du skriver mycket som är bättre på Panasonic, men avståndet krymper med vana och kunskap.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar