Jag förstår inte riktigt. Det där är ju intressant om man är ute efter stort skärpedjup. Men ibland är det ju tvärtom, man vill ha kort skärpedjup.
Att skärpedjupet blir större beror väl på att sensorn är mindre. Ännu mindre sensor och ännu mer skärpedjup får man med en kompaktkamera. Är en sådan ännu bättre?
DxO:s resultat med 71 poäng är högt över alla andra 4/3-kameror och bättre än många bra APS-kameror som t ex Canon 7D (och alla andra Canon utom de senaste FF-modellerna) men inte i paritet med de allra bästa APS-kamerorna som Sony NEX-7 och NEX 5N samt Pentax och Nikons modeller med Sony-sensor.
Jag hade nog väntat mig lite högre poäng i DxO:s test, men det kanske var önsketänkande eftersom jag just skaffat mig en OM-D E-M5.
NEX-7 var väl närmaste alternativ, och jämför man i IR:s "comparometer" eller i DPR:s "studio shots" så tycker jag inte att NEX7 verkar leverera renare filer än OM-D.
Andra testare, som Techradar, har kommit fram till att OM-D har bättre brusegenskaper och bättre dynamiskt omfång än NEX-7.
Vad ska man tro på? Spelar kanske inte så stor roll. Jag tycker att OM-D levererar mycket bra bilder, fina färger och fritt från brus.