ANNONS
Annons

Olympus OM-D

Går det att ställa in så man får lika liten fokus punkt som när man ställt in minsta på skärmen, även när kameran startar. Det är irriternade att den inte spar inställningen.

Går det att ordna, hittar inget i instruktionsboken så jag antar inte men..

Nån som vet?

Fick batterigreppet idag, HLD 6. Vilket lyft och vilken bra balans i kameran. "Batteriproblemet" förstår jag inte alls ( kommer att köra med "hela" greppet mest, inkl underdel).

Går det att ställa in så man får lika liten fokus punkt som när man ställt in minsta på skärmen, även när kameran startar. Det är irriternade att den inte spar inställningen.

Går det att ordna, hittar inget i instruktionsboken så jag antar inte men..

Nån som vet?

Ja, den kommer ihåg storleken. Min kamera startar alltid på den minsta storleken, för det är vad jag använder. Du måste förstås peta på skärmen eller trycka på Fn2 för att kameran ska växla till den variabla fokuspunkten.

Jag jämförde OM-D med D7000 och D600 vid samma skärpedjup och slutartid vid iso 400 för OMD (800 för D7000 och 1600 för D600)

---

Så enligt DxO så får du bättre bild med OMD vid samma storlek på utskriften vid samma skärpedjup och slutartid.
Bättre bild än nån annan systemkamera med större sensor de testat?

Jag förstår inte riktigt. Det där är ju intressant om man är ute efter stort skärpedjup. Men ibland är det ju tvärtom, man vill ha kort skärpedjup.

Att skärpedjupet blir större beror väl på att sensorn är mindre. Ännu mindre sensor och ännu mer skärpedjup får man med en kompaktkamera. Är en sådan ännu bättre?

DxO:s resultat med 71 poäng är högt över alla andra 4/3-kameror och bättre än många bra APS-kameror som t ex Canon 7D (och alla andra Canon utom de senaste FF-modellerna) men inte i paritet med de allra bästa APS-kamerorna som Sony NEX-7 och NEX 5N samt Pentax och Nikons modeller med Sony-sensor.

Jag hade nog väntat mig lite högre poäng i DxO:s test, men det kanske var önsketänkande eftersom jag just skaffat mig en OM-D E-M5. :) NEX-7 var väl närmaste alternativ, och jämför man i IR:s "comparometer" eller i DPR:s "studio shots" så tycker jag inte att NEX7 verkar leverera renare filer än OM-D.

Andra testare, som Techradar, har kommit fram till att OM-D har bättre brusegenskaper och bättre dynamiskt omfång än NEX-7.

Vad ska man tro på? Spelar kanske inte så stor roll. Jag tycker att OM-D levererar mycket bra bilder, fina färger och fritt från brus.

Vad ska man tro på? Spelar kanske inte så stor roll. Jag tycker att OM-D levererar mycket bra bilder, fina färger och fritt från brus.

Testsiffror i all ära, men 10 poäng hit eller dit syns sällan, om alls, på bild. Systemkameror är ju en del av ett helt paket. Är du nöjd med bilderna, handhavandet etc, så allt väl. Vare sig dxo skulle ha gett den 10 eller 100 poäng, så skulle inte min erfarenhet av om-d förändras. Konstigt vore annars.

Och här förstår i alla fall inte jag riktig. Om man har ställt in en fokuspunkt, så kommer den att gälla ända tills man ställer in en annan.

Men allt beror förstås på i vilket läge man jobbar med kameran. Om man har den inställd till exempelvis ansiktsigenkänning, så kommer det att användas i stället för fokuspunkten som är sparad. Om man använder piltangenterna för att välja fokuspunkt efter start, kommer kameran att hålla sig till den valda kvadraten, och den kan man inte ändra storlek på. Men om man har en mindre fokuspunkt som tidigare är vald med pekskärmen och som kan flyttas runt med pilarna och där man kan ändra storlek endera på pekskärmen eller om man använder bakre ratten när man har valt förstoring. För att få kameran att använda den fokuspunkten efter start måste man aktivera den, dvs trycka på knappen som man har valt för att få fram den. Fokuspunkten är aktiv bara när den visas.

Men inställningen av fokuspunkten är alltid sparad.

Hur brukar ni göra med vitbalansen? Kör ni AWB eller ställer ni den manuellt på de fasta lägena som finns för typ sol och moln?
Jag brukar ställa manuellt

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Jag har ibland ställt in manuellt och efteråt har det visat sig att vitbalansen blev sämre för de bilder jag stälde in manuellt än de som jag tog i auto vid samma tillfälle.
Jag brukar därför använda auto-läget för det mesta. Det kan hända att vitbalansen varierar lite då. Men det händer inte ofta och det är små variationer som man lätt korrigerar i Lightroom.

Jag förstår inte riktigt. Det där är ju intressant om man är ute efter stort skärpedjup. Men ibland är det ju tvärtom, man vill ha kort skärpedjup.

Att skärpedjupet blir större beror väl på att sensorn är mindre. Ännu mindre sensor och ännu mer skärpedjup får man med en kompaktkamera. Är en sådan ännu bättre?

DxO:s resultat med 71 poäng är högt över alla andra 4/3-kameror och bättre än många bra APS-kameror som t ex Canon 7D (och alla andra Canon utom de senaste FF-modellerna) men inte i paritet med de allra bästa APS-kamerorna som Sony NEX-7 och NEX 5N samt Pentax och Nikons modeller med Sony-sensor.

Jag hade nog väntat mig lite högre poäng i DxO:s test, men det kanske var önsketänkande eftersom jag just skaffat mig en OM-D E-M5. :) NEX-7 var väl närmaste alternativ, och jämför man i IR:s "comparometer" eller i DPR:s "studio shots" så tycker jag inte att NEX7 verkar leverera renare filer än OM-D.

Andra testare, som Techradar, har kommit fram till att OM-D har bättre brusegenskaper och bättre dynamiskt omfång än NEX-7.

Jag har haft en NEX7 och har nu en OM-D. Skillnaden i bildkvalitet är noll IRL.
M43 är mer intressant för mig eftersom inta bara kamerahuset, utan också andra tillbehör, är mycket mindre än min tidigare kärlek Canon.
Häromdagen råkade min 5D med 24 mm 1.4 ligga bredvid OM-D med 12 mm 2.0 och då insåg jag varför jag har blivit m43-fan.
För några år sedan skrev jag att j M43 skulle hinna upp och ifrån gamla traditionella spegelkameror.
Det var inte många som höll med mig då, men idag är det knappast någon som går emot.
För varje ny generation sensorer så blir behovet av större sensorer och kameror mindre. Jag lockas inte alls av nya fullformatare, däremot är jag sugen på GH3 eftersom jag nu har och gillar skarpt min GH2.

Läste tidigare i tråden när jag satt å skumma igen lite om nån som haft problem med pirat batterier, dom jag har köpt fungerar bara med pirat laddaren, men orginal batteriet går att ladda i priat laddaren oxo.

Så prova att beställa en pirat laddare oxo så fungerar det säkert.

Du kanske redan fått svart lr inte läser längre. minns inte vilken sida jag såg det på.

Var köper man tredjepartsbatterier bäst? Olympus tycks ju inte kunna leverera några. Man behöver nog en tre- fyra stycken om man ska vara ute och plåta ett tag utan tillgång till laddström. OMD käkar ju batterier något enormt.

Var köper man tredjepartsbatterier bäst? Olympus tycks ju inte kunna leverera några. Man behöver nog en tre- fyra stycken om man ska vara ute och plåta ett tag utan tillgång till laddström. OMD käkar ju batterier något enormt.

Hittade mina på ebay. (tre st inkl laddare för 32 dollar.)

Inte min. Startar jag med ett nyladdat batteri behöver jag nästan aldrig byta batteri på en dag. Faktum är att jag nog inte någon gång har tagit så många bilder att ett batteri inte har räckt. Behöver jag byta beror det normalt på att det inte var fulladdat från början. Då tar jag väl för all del inte så rysligt mycket bilder på en dag.

Visst, men tänk dig en veckas fjällvandring eller segeltur utan ström. Då behöver man några extrabatterier med sig!

OK, visst. Ska man vara ute flera dagar i sträck, utan tillgång till ström, behöver man förstås flera batterier.

Min gamla mamma sa alltid, OM inte OM hade varit...:)

Jag har köpt en liten Hähnel universalladdare som laddar allt och får ström från 220 och 12 volt, till och med från en liten ihopvikbar solcell, OM det nu skulle vara något för någon.

dstbattery på e-bay, 1 laddare å 2batterier, 143kr ink frakt. står väll att det är en 2050 mha men dom har väll en 50-70% kapacitet av ett vanligt kanske.. men bra å ha som backupp i alla fall. fick mina efter 1 vecka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar