Annons

Olympus E-3

(Dax att läsa manualen, fast det var rätt enkelt att få till utan. Det är alltså den högra blixten som ger allt ljus på bilden)
 
Jag klämde på en E-3:a på Mattssons Foto i Lund idag och exet jag använde verkade också sökaren luta på. Jag är sugen på att byta bort mitt Pentaxsystem mot en E-3:a, men en lutande sökare är oacceptabelt för min del.
Bortsett från det här problemet är det en fantastiskt fin kamera.
 
Vad är 100%? 45 grader?

Jag har använt mig av Camera Control i Olympus Studio och provat med ett rutnät, ett hårkors samt gyllene snittet som en overlay vid Live View, för att jämföra med den optiska sökarbilden. Jag kan inte se någon vinkelförskjutning mellan bilderna.

Beträffande AF-sensorerna, så när man trycker på [...] knappen, AF HOME i mitt fall, så lyser samtliga 11 röda markeringar upp där de ska.

P.S: Jag använder den diminutiva ögonmusslan från E-300 till min E-3. LCD-displayen blir lätt fet. Undrar om den är av glas som en iPhone, eller hur reptålig den är? Behöver man kanske en skyddsplast på? Någon som repat sin LCD ännu och vet?
 
Re: Vad är 100%? 45 grader?

Sundvisson skrev:
Beträffande AF-sensorerna, så när man trycker på [...] knappen, AF HOME i mitt fall, så lyser samtliga 11 röda markeringar upp där de ska.
Mina rutor lyser också upp korrekt men det har inget med AF-sensorerna att göra. Prova att närma dig en kant med mittsensorn från höger och vänster.
 
Undrar just vilken budget de har för sina reviews. Ca 10k€ - 20k€ kanske? Det är en ganska volumiös sådan i alla fall, baserad på ca 2 mån. dagligt användande, om jag läste rätt i all hast.

Sen så envisas de med att kalla E-3 för EVOLT också....
 
Alla andra Olympus E-kameror kallas ju EVOLT i USA, så det är ett förståeligt litet misstag. (Dpreview är baserad i UK, men vänder sig främst till USA, verkar det som.)
 
Det kanske kan vara intressant att höra min reflektion över det test ni pratar. Jag är inte färgad av Olympus mer än vad jag är av Pentax eller Canon. Är och har varit Nikon användare under en massa år. Dessutom använde jag den av vissa ansedda som helt oanvändbara D2X under några år.

Min tolkning av testerna av E3 är att det är en fantastisk kamera. Minst lika bra som en Canon eller Nikon minus en eller två egenskaper smat några som är positiva. Bruset på höga iso och lite sämre upplösning. Men det faktum att både D300 och Canons motsvarande modeller har lägre brus OCH ger filer med fler MP är det väl ingen som kan argumentera emot. Att den har antiskak i huset är väl inte heller någon överraskning. Vad som är bäst vette gudarna. De flesta argument åt båda håll som har dragits upp är vettiga men då det verkar vara omöjligt att få till opartiska och tillförlitliga tester så nöjer jag mig att se på saken som att bägge systemen är bra. Snabbast AF? Verkar mer bero på vilket objektiv man sätter på kameran. Titta på Fotos tester. I bland så är en modell apsnabb för att i nästa test vara avsevärt långsmmare då de bytt glugg. Olympusen är bland de snabbaste och det är väl gott nog....

Vet du med dig att dessa egenskaper inte spelar någon roll för din typ av fotografi så är det en fantastisk kamera.
 
Det är likadant på alla märkesforum. Alla tycker att Dpreview har något emot just deras märke.

De kanske har rätt? Dpreview kanske hatar alla kameramärken lika mycket? :)

E-3 tycker jag verkar vara en mycket, mycket bra kamera, med några småskavanker. Ungefär som toppmodellerna från de flesta tillverkarna.
 
Brusmässigt ser det helt OK ut upp till 1600 i testbilderna. Förvånansvärt liten skillnad raw/jpeg, ovanligt bra jpeghantering eller svagare rawuppräkning? E3:an med f2 zoomarna låter som en trevlig kombination.
 
Om man tittar på slutsatserna sist i testet, så har E-3 som sämst fått 8 av 10 poäng. Det är väl inte så himla negativt?

I och för sig så är dpreviews betygsskala lite märklig, så allt under 9 kanske är dåligt :)
 
Jag tycker inte att deras conclusion är anti-oly.

"If Olympus could only find a sensor to match the quality of the camera itself and the lenses available, the E-3 would have been lifted into a class of its own."

Detta säger ju i princip det som alla tester jag läst säger. Sensorn har sina svagheter och då framförallt bruset vid höga ISO. Men i övrigt hyllas ju kameran.
 
Nä, efter all kritik vågar nog inte DP skriva något de inte har underlag för.

Tycker ändå att det är lite synd att Olympus målade in sig i ett hörn med den mindre sensorn. Även om den presterar i klass med APS-C konkurrenterna, skulle Olympus kunnat erbjuda något riktigt ut över det vanliga.

"A class of its own" ifall sensorn kunde givit mer är trots allt ett väldigt bra betyg för Olympus. Jag tror inte någon hade förväntat sig att Olympus sensor hade slagit de större sensorerna i brus o dynamiskt omfång. De kom väldigt nära ändå.

Testerna säger egentligen inte mycket om systemet utan bara endel om husen. Jag tycker att många tester därför ger läsarna felaktiga förväntningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.