Annons

Olympus E-3

Positiva citat om E-3 hämtade från bloggen T.O.P.

Summer '08: T.O.P. 10 New Camera Recommendations

"Low ISO image quality is superlative. My best ISO 100 to 400 JPEGs are clean, silky smooth, and finely detailed. Resolution is outstanding, color saturation, contrast, and sharpness are quite high for a very pleasing overall effect."

"Used with one of the better Oly lenses, the E-3, within its power band, is capable of connoisseur-pleasing photographic image quality that's tough to beat with just about anything on the market."

"and the lens line is simply ne plus ultra—Olympus, we feel, is the world's leading lensmaker at this moment."

P.S: De gillade även Pentax K20D lika mycket som Olympus E-3. Fast bäst listad denna gång hos T.O.P. blev Nikon's D300.
 
Tuff norsk klättertur till Jan Mayen

Norrmannen Erik Aaseth har fotat fina bilder från en tur till Jan Mayen. Anmarschen till vulkanklättringen på ön gjordes sjövägen i segelbåt från Island. Bara seglingen fram och tillbaka mellan dessa avlägsna öar kunde ju vara ett nog så tillräckligt äventyr.

Många fina bilder, samt imponerande att han släpat med en så tung kamerautrustning med tre fina objektiv på dessa strapatser; E-3, 7-14mm, 14-54mm, 50-200mm SWD. Betydligt tyngre än på filmtiden då Leica M användes och utan känslig elektronik.

Kolla in Eriks bilder tagna med E-3 på: http://www.pbase.com/eaaseth/beerenberg
 
Pip-ljud!

Som nybliven ägare till en E-3 har jag en fråga; Går det att stänga av pip-ljudet vid autofokus? Har inte hittat något i bruksanvisning eller meny..
 
Under meny skiftnyckel-D finns DISP/"högtalare"/PC.
Sätt högtalaren till Off så slipper du pip-ljudet.
 
EISA Awards 2008-2009 European Advanced Camera Olympus E-3

Kan bara säga att jag är helnöjd med min E-3 kamera. Den tål tuffa tag med saltstänk, överspolning, stötar och slag, vilket den fick prova på under förra veckan till sjöss. Några bilder blev det förstås, men för det mesta dock förvarad under däck tillsammans med ZD ED 12-60mm SWD och ZD ED 50-200mm i en liten LowePro Stealth Reporter 200AW skyddande kameraväska.

Kan även tillägga att bildstabiliseringen, snabbheten med det enkla handhavandet och det slutliga bildresultatet är ett stort lyft mot vad jag tidigare använt i kameraväg. Vad jag saknade var videomöjligheterna, men sådant kanske kommer i framtida kameror?

Trevligt och inte mer än rättvist då att E-3 får den utmärkelse den verkligen förtjänar: EISA Awards 2008-2009: European Advanced Camera - Olympus E-3.
 

Bilagor

  • P8141759r400.JPG
    P8141759r400.JPG
    56.6 KB · Visningar: 413
Är det delar av slutaren eller utfyllnadsmaterial från prismat?

Först sneda bilder och nu detta. Måndagsexemplar eller är kvalitén på E-3 mindre bra?
 
Det är ett blad på ridån som har gett sig. Borde inte hända än men ska förhoppningsvis lösa sig snabbt och lätt med Olympus. Sneda bilder p g a kameran har jag ingen erfarenhet av.
 
14 dagar tog det Olympus att fixa mina prylar inkl posttid, helt OK tycker jag.

Men vad i hela friden har de gjort med kameran? Med tanke på alla åtgärder är det förvånande att jag lyckats ta några bilder innan rep:
 

Bilagor

  • HA300228.jpg
    HA300228.jpg
    23.2 KB · Visningar: 615
He He
Jag kan förstå att VE4951999 fixas med OLYMPUS VE4951999, och även att OVH8635000 fixas med OLYMPUS OVH8635000. Men varför åtgärdar man en class0 med en Class 5? :)
 
Bildräknare

Hittade för ett tag sedan en hemsida där de förklarade knappkombinationen man skulle trycka för att få fram kamerainformation som exempelvis hur många kort man tagit. Naturligtvis hittar jag inte hemsidan nu.

Någon som vet länken till den hemsidan (eller bara råkar veta knappkombinationen i huvudet?

/Viktor
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.