Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-3

På ett sätt är Olympus unikt...

Ingen annan tillverkare kan erbjuda zoomgluggar med f2,0 i hela zoomomfånget (men visst... de kostar därefter med)
 
Nu har min E3 återkommit från olympus service felbeskrivning error code b0083 säjer inte så mycket men nu funkar det 8 dar tog det inklusive frakt kalix-solna-kalix det är bara att konstatera
att olys service håller toppklass.
 
Har diskuterat felet tidigare här på forumet problemet var att det inte gick att uppdatera firmware till 1,1 men nu funkar allt vet däremot inte vad dom gjort egentligen det står bara error code B0083 åtgärdat.
 
"olys service håller toppklass."
Japp, skickade in min kamera, gummit satt löst, får tillbaka efter en månad, man ser att de har pulat in lite limm, men är likadan, yessssssss.
 
Jag trodde aldrig det skulle gå så pass fort man känner sej lite naken utan kamera blir nog till att köpa en E 510. Fick dessutom sätta på kamera remmen som frun har haft i sin broderimaskin snyggt eller hur ???
 

Bilagor

  • rem.jpg
    rem.jpg
    4.8 KB · Visningar: 284
rackarns snyggt det blev Jan..tror du frugan kan ta upp beställningar på ett arbete??..i så fall är jag höggradigt intresserad..det är en seriös fråga..
 
Bigma 50-500mm/F4-6.3 alt. ZD 50-200mm/F2.8-3.5 SWD & EC-20

Ronny500 skrev:
Jag lär nog avvakta ett tag till se om jag kan får chansen att prova en E3 någongång..
Mvh/Ronny
Varför inte med en gång?
Jag kör med telezoom, macro, vidvinkel och använder inte kitoptiken men som sagt om jag ligger och fotar macro en fin sommardag med F2.0 50mm Zuiko så blir bilderna såklart klockrena och brusfria det är när jag sitter i gömsle en skum vinterdag med bigma 50-500 f5.6 och måste köra iso800 som jag inte anser mig kunna använda bilder med min E500.
ISO 800 på en E-3 bör kunna ge dig bra kvalitet med en Bigma 50-500mm/F4-6.3. Förmodligen vill du blända ner till f/8 och kanske rent utav f/11, så jag förstår att ISO måste upp för att få tillräckligt korta tider, om det är någorlunda rörliga motiv. Vid brännvidder på 300-500mm så behövs ett rejält stativ och dito huvud, där även kamerans egen massa verkar stabiliserande. Därför åker batterigreppet på, när jag använder långa telen på stativet. Jag har ännu ingen erfarenhet med IS på/av med kameran på stativ, men IS är nog främst för handhållet fotande.

Jag har också varit intresserad av Bigma, men vad jag har sett från nya kombinationen ZD 50-200mm/F2.8-3.5 SWD & EC-20, så är kanske slutresultatet inte så olika. Det finns ju också ljusstarkare alternativ...

Autofokusen i nya E-3, är också så pass bra, ner till -1EV om jag minns rätt, vilket är bättre än vad du finner någon annanstans. Det är till nytta med ljussvaga objektiv i gryning och skymning.
Jag vet vad olympus går för och inte orolig för kvalitén, det är bara bruset jag oroar mig för.
Behöver du bättre prestanda vid ISO-tal över 1000/1250, så får du kika på APS-H eller FX/135FF.
Hissar man ISO, så sänker man samtidigt dynamiken i bilden. De är en avvägning, måste man ha en bild, med de verktyg som står till buds, så är det bara att köra ändå. Annars får man släpa på några byggstrålkastare och ett blybatteri.
 
Re: Wrotniak full E3 review.

Recensioner (Wrotniak - Shutterbug - DPReview - AKAM)

Wrotniaks artikel om E-3 innehåller ett antal sakfel, men är ett hyfsat skelett till vad som kan bli en heltäckande genomgång av E-3'ans funktioner och möjligheter. Vad han tidigare skrivit om E-300, E-500 och E-510 har många funnit mycket läsvärt. Motsatsen är användarrapporten om E-410 från en extern användare, som Wrotniak tyvärr klåfingrigt kommenterade sönder. Med ingenjörsmässig saklighet går han ofta på djupet, som bäst när han reder ut alla inställningsmöjligheter med kamerorna: Customizing Your E-510, E-410, or or E-500.

Undrar förresten om dpreview kommer att testa E-3 någon gång. Jag såg att de söker folk, så det är förmodligen pga. resursbrist det dröjer så länge, eller att de helt enkelt hoppar över E-3'an. Mycket märkligt vore det i så fall, med tanke på att E-3 just är en tillverkares flaggskepp, som om någon model skulle prioriteras, just skulle vara denna!

Nåväl, det finns andra pålitliga siter också, som i alla fall har lyckats publicera tester, om än inte lika djuplodande som hos DPReview. Se t.ex. denna från Shutterbug, The Olympus E-3; A Pro-Caliber 10Mp D-SLR .

Också slutligen norska AKAM som testar stänktåligheten hos E-3 med standardgluggen i handfatet.

Ref:
 
Intressant att optik-tester ändå är så resurskrävande,

vilket belysts i Krilles och Pupillens dialog här ovan.

Trodde för ett ögonblick i min enfald att med programvara från franska DxO eller Imatest från Norman Koren, så kunde var man med några knapptryckningar analysera några foton av testkartor, för att få lite glättiga utskrifter med både staplar och kurvor. Hur gör t.ex. SLRGear eller Klaus Schroiff på PhotoZone?

Ref:
 
Re: Bigma 50-500mm/F4-6.3 alt. ZD 50-200mm/F2.8-3.5 SWD & EC-20

Sundvisson skrev:
Behöver du bättre prestanda vid ISO-tal över 1000/1250, så får du kika på APS-H eller FX/135FF.
Nej, det räcker med en Nikon D300. Se testbilder i testet av E-3 i senaste Kamera & Bild.
 
Re: Re: Bigma 50-500mm/F4-6.3 alt. ZD 50-200mm/F2.8-3.5 SWD & EC-20

PMD skrev:
Nej, det räcker med en Nikon D300. Se testbilder i testet av E-3 i senaste Kamera & Bild.

Fast det dynamiska omfånget är bättre hos E3 i samma test, kolla bilden som han anser är "likvärdig". Visst ingen större skillnad men dock. Sedan är E3 brusfriare vid iso 100 än D300. :)
 
Re: Re: Re: Bigma 50-500mm/F4-6.3 alt. ZD 50-200mm/F2.8-3.5 SWD & EC-20

Nu handlade frågan om vad som krävs för att få mindre brus än E-3 på ISO över cirka 1000, men jag kan väl svara på nedanstående också.

fiolmattias skrev:
Fast det dynamiska omfånget är bättre hos E3 i samma test, kolla bilden som han anser är "likvärdig". Visst ingen större skillnad men dock.
Om du kan avgöra den saken på de pyttebilderna som är tryckta(!) i tidningen så säger jag bara som Kipling i slutraden i dikten "Gunga Din". :)

Sedan är E3 brusfriare vid iso 100 än D300. :)
Det är förvisso helt rätt. :)
 
DPreview av E3

Sundvisson skrev:
Undrar förresten om dpreview kommer att testa E-3 någon gång. Jag såg att de söker folk, så det är förmodligen pga. resursbrist det dröjer så länge, eller att de helt enkelt hoppar över E-3'an.
Det är nog ingen risk att Dpreview missar E3. Testbilder har funnits sen länge (se recensionen på Sony A700).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.