Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus, Canon, Nikon eller Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyskland, utanför Sverige.
Kalla mej feg men jag tycker att det känns jäkligt ovisst att handla utanför Sverige när det gäller sånt här. Det hade varit en annan grej om det hade rört sej om en nyckelring eller nått. Har du handlat därifrån Uffe? O allt gick bra och så?
Jag får se hur jag gör. Tack för tipset iallafall.
 
Hej!

Jag har handlat från tyskland flera gånger! Mest har jag handlat av Technikdirekt.de men de sista gångerna har jag handlat av pixass.de. Det enda jag kan klaga på är priset på frakten om man vill betala vid leverans. Då är denna knappt 300kr. Å andra sidan har de bra priser och levererar snabbt. Ofta har det inte tagit mer än fyra-fem dagar och då får man det hemkört till dörren. Däremot har jag aldrig haft problem med några grejor jag köpt från tyskland så jag vet inte hur supporten är. Dock har ju Olympus eu-garanti så det är bara att lämna in till Olympus i Malmö och få det fixat.

Jag rekomenderar varmt pixass.de men är man osäker så ska man enligt mig ta det säkra före det osäkra så är du osäker, köp från Sverige.

MVH

Uffe
 
Bjelkengren skrev:
Jag kan varmt rekomendera www.pixass.de . Där ligger dubbelkitet på 708 euro. Förvisso ligger frakten lite högre men det blir ändå 1000kr billigare än i Sverige.

direktlänk

MVH Uffe


Jamen, där ser man. Jag har varit in på Pixxass sida och tänkt beställa kamera men kunde inte hitta Olympus E-500. Nu ser jag ju varför med hjälp av den här länken, kameran ligger ju under kategorin digitala kompaktkameror, den borde väl ändå ligga under digitala SLR.

Så tack för den länken, det kanske blir en E-500, eller någon annan, när beslutsångesten väl lagt sig.
 
jag har hållt pentax och olympus utanför mina kameraköpstankar då de är sämre på höga iso än canon 350d och Nikon D50, samt att begagnatmarknaden är mindre.
till slut har jag kommit fram till att en nikon D50 passar mig fint i de flesta avseenden. så den ska köpas från technikdirekt.de när dom får in den i lager igen. (kostar 4130 sek för huset. så med ett 512 mb sandisk ultra2 + frakt blir det 4800. har köpt ett beg D70 kitobj. för 2300 oxå så det blir kalas när kameran kommer!).
 
Jag har haft min Olympus E-500 några månader nu och måste säga att jag är helnöjd. Smidigt med 2.5"displayen där det går att få fram RGB diagrammen direkt.

Som nybörjare på området verkar sensorrengörningen något som jag helst slipper så vänjer man sig vid att sätta på kameran innan man för upp den till ögat så brukar den hinna starta upp, tar man bort animationen går det fortare också.

Har inte fotat med de andra kamerorna så jag kan inte yttra mig om dem, men det finns ju ett antal test om samtliga.

Det är sant att det blir mycket brus på bilder tagna med högre ISO, men jag använder oftast 100 eller 200. Så det beror ju lite på vad man tänker ha kameran till. Bruset och den ibland lite mörka och lilla sökaren är de enda negativa saker jag har kommit på hittills.

Anledningen till att jag valde Olympusen var framför allt priset (Betalade 7300 kr för kittet med två objektiv) och så tyckte jag det var smidigt med två stycken kortplatser.
 
Så jäkla sniket. Jag hade plannerat att köpa kameran genom Dustin. Där finns inte kameran i lager o kommer inte att finnas i lagret förrens nångång under juni månad. Drygt!
Så nu vet jag inte riktigt vart jag ska köpa kameran. Nån som har bra tips på företag här i Sverige. Jag beställer helst inte från utlandet.
 
Exploited skrev:
Jag står inför precis samma val, jag har även precis som många andra kollat på varenda test på varenda kamera på nätet, jämfört bilder och brus på olika ISO-tal. Men jag kan faktiskt inte bestämma mig (är dessutom född i vågens tecken och därmed veligare än andra).
Jag känner att jag dras till Olympusen, men hakar gärna upp mig på att det är lite brusigare på högre ISO-tal än det är på andra kameror, jag vet att det är rätt lite det skiljer egentligen, men ändå.
Jag är lite osäker på hur ofta man egentligen kommer att använda t.ex. ISO 1600, det känns som det är rätt sällan, men man vill kanske ha möjligheten.

Hur ofta fotar ni andra på ISO-tal 800 och över?
Brus på höga ISO-tal är väldigt viktigt för mig, är det dåligt ljus (nästan inget) är min 50/1.7, AS och ISO1600-3200 väldigt bra, men har man dåliga brusegenskaper då så blir det ju inga bra bilder ;)

Oftast i bra ljus fotar jag på ISO 200 där 7D/5D inte har något synligt brus öht. Deras ISO går för övrigt att variera från 80 till 3200, väääääldigt stort omfång :)
 
Det här blir det:
1st Olympus E-500 med dubbla objektiv. (14-45/3,5-5,6 och 40-150/3,6-5,6)
1st Sandisk compactflash 2gb Extreme III
1st LowePro Toploader Zoom Toploader 75AW
allt som allt-9535kr ink moms.
Vad tycker ni? Är lite undrande över kameraväskan, den borde väl funka bra till den kameran o så va??
 
Nhero skrev:
Det här blir det:
1st Olympus E-500 med dubbla objektiv. (14-45/3,5-5,6 och 40-150/3,6-5,6)
1st Sandisk compactflash 2gb Extreme III
1st LowePro Toploader Zoom Toploader 75AW
allt som allt-9535kr ink moms.
Vad tycker ni? Är lite undrande över kameraväskan, den borde väl funka bra till den kameran o så va??
Det där kommer du bli helnöjd med! Kameraväskan borde passa, annars kan jag rekommendera Lowepro Nova 3 AW för det kitet.
 
Det låter som ett vettigt kit som kommer göra dig nöjd.

Kan annars varmt rekommendera TwinMos Ultra-X CF-kort. Kostar drygt 300 kr på komplett.se för ett 1 GB med riktigt bra hastighet för priset.
 
FallenJester skrev:
Det låter som ett vettigt kit som kommer göra dig nöjd.

Kan annars varmt rekommendera TwinMos Ultra-X CF-kort. Kostar drygt 300 kr på komplett.se för ett 1 GB med riktigt bra hastighet för priset.
Beror på hur det funkar med kameran också, Sandisk verkar vara de kort som funkar bäst med alla kameror ungefär.
 
David Mendes Lopes skrev:
Kostar drygt 300 kr på komplett.se för ett 1 GB med riktigt bra hastighet för priset.

Riktigt bra hastighet? Är det någonting som jag bör ta i bejakande? I min vanliga kompaktkamera så har jag ett compactflash card (Canon FC-32M). Det funkar ju hur bra som helst när man tar bilder o så. Jag förstår inte riktigt. När är minnets hastighet relevant? Är det när du ska föra över dina bilder från kameran till datorn?
 
Nhero skrev:
Riktigt bra hastighet? Är det någonting som jag bör ta i bejakande? I min vanliga kompaktkamera så har jag ett compactflash card (Canon FC-32M). Det funkar ju hur bra som helst när man tar bilder o så. Jag förstår inte riktigt. När är minnets hastighet relevant? Är det när du ska föra över dina bilder från kameran till datorn?
Det är ju ganska stora bildfiler du får från en DSLR (runt 10MB i RAW med 6-8MPx), har du då ett gammalt kort med 1MB/s skrivhasighet tar det ju 10 sekunder för kortet att skriva en bild. Har du däremot ett nytt kort som klarar 20MB/s så tar det en halv sekund. Teoretiskt. Sen beror allt på kameran, hur bra stöd den har för just det kortet och vilka hastigheter den klarar.
 
Och vad har det kortet som jag tänker köpa?
Det står ingenting om det på hegethorns nämligen.
Kollade upp dustin.se dock.

www.dustin.se skriver:
Extreme III korten är framtagna för professionellt användande där det krävs maximal prestanda, kompabilitet och tillförlitlighet. Med hela 20MB/sekunden i skriv respektive läshastighet slår Extreme III nya rekord. Kortet klarar av temperaturer från -25 till +85 grader celsius och har livstids garanti. Med varje kort medföljer RescuePro, ett smart program för dataåterskapning vid t.ex. felaktigt borttagna bilder.

...så jag förmodar att det kortet borde räcka, eller?
 
Nhero skrev:
Och vad har det kortet som jag tänker köpa?
Det står ingenting om det på hegethorns nämligen.
Kollade upp dustin.se dock.

www.dustin.se skriver:

...så jag förmodar att det kortet borde räcka, eller?
Ett Extreme III från SanDisk är nog det bästa du kan köpa, men jag tvivlar på att en E-500 kan utnyttja kortets hela kapacitet :p
 
Jasså? Vad borde jag köpa då?
Varför skulle inte kameran kunna utnyttja kortets fulla kapacitet?
Lessen om jag ställer dumma frågor, men som sa redan från första inlägget. Jag kan ingenting om detta, jag tycker bara om att ta bilder.
 
Nhero skrev:
Jasså? Vad borde jag köpa då?
Varför skulle inte kameran kunna utnyttja kortets fulla kapacitet?
Lessen om jag ställer dumma frågor, men som sa redan från första inlägget. Jag kan ingenting om detta, jag tycker bara om att ta bilder.
Menade att kameran klarar nog inte 20MB/s som kortet gör, vill man ha sådana hastigheter får man nog köpa myyyycket dyrare proffshus.

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse500/page10.asp
 
Ah! Då fattar jag.
Jeje, det får bli det där kortet ändå helt enkelt.
Räcker 2gig förresten? Eller det borde ju bero på hur ofta man tömmer kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.