Annons

Olympus, Canon, Nikon eller Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis köpt ett sådant twinmoskort som jag pratade om tidigare. Jag får inte upp deras sida just nu, måste vara något fel men jag tror bestämt att det läser i 21mb/s och skriver i 16.2mb/s. 4mb/s långsammare skrivhastighet men 1mb/s snabbare läshastighet.

Skillnaden är drygt 300 kr i pris, och för mig med en smal budget var det viktigt.

Har läst något om att twinmoskortet skulle vara strömsparande på något sätt, men jag har ingen referens eller hemsida att backa upp detta med.

Vet heller inte hur det hanterar temperaturer, men i stort är allt sådant här mest relevant om du tänkt hänge dig åt actionfotografering, skidåkning etc, känns det som.

Fördelen med att ha ett snabbare kort (jämför mitt CF med XD-t som jag också har i kameran) så är det framför allt att man kan fota med RAW i längre sekvenser i snabb läget och det är mindre dröjtid mellan fotona, för att den inte behöver buffra lika länge. Men dröjtiden med ett inte lika snabbt kort är fortfarande inte dirket störande, det är inte i närheten av den tiden som de flesta kompakter tar på sig.


2gb gör att du med RAW kan du ta ca 150 RAW-kort och drygt 300 JPEG i högsta kvalitet. Det är något jag aldrig lyckats fylla kan jag säga, men jag har å andra sidan aldrig gett mig ut på några större fotoresor:)

Fatta att sitta och redigera 150 kort i RAW-programmet.. *ryser*
 
Senast ändrad:
Det jag kommer foto mest är nog stillastående motiv.
Möjligtvis att det blir nått foto hit o dit på rörliga motiv. Men de huvudsaklika motiven kommer nog vara ganska orörliga.
 
Jag menade att så länge du inte tänkt vara i Kalahariöknen eller lika i fyra timmar i en skog utanför Kiruna mitt på vintern och fota älgar så tror jag inte att du behöver tänka på temperaturaspekten för minneskorten.
 
MyOlympus har testat skrivhstigheter hos olika CF-kort

Enligt MyOlympus website, så verkar Sandisk Extreme III vara the king of the hill när det gäller CF-kort till Olympus E-500.

The Olympus E500 is currently one of the digital cameras with the highest card write speeds. The camera reaches 10MB/s sustained with a Sandisk Ultra III Extreme card - very few digital camera, just the fastest DLSRs, can match this.
Surprisingly the camera reaches this write speed only with Sandisk Extreme III cards, and not with the Twinmos, which the manufacturer rates at 16.2 MB/s write speed.


Jag använder själv endast ett 4GB Sandisk Extreme III kort, vilket räcker med råge till en dags fotande; RAW + SQ (JPEG 1280x960 1/2.7).

Jag har inte kollat närmare på TLZ 75 AW, men min första tanke är att den kanske är lite onödigt stor som Toploader-modell? Men rymmer den *båda* kit-zoomarna, så är det kanske ett bra val. Fortfarande rymmer den nog inte en blixt FL-36, så "Scratchens" förslag på en Lowepro Nova 3 AW skulle jag nog hellre kolla upp.

Beträffande väska, så har jag själv den minsta av alla LowePro TopLoaders, nämligen TLZMini. Den rymmer min E-300 med endast *ett* objektiv påmonterat, t.ex. ZD14-45/F3.5-5.6, ZD11-22/F2.8-3.5, ZD14-54/F2.8-3.5, eller något av de fasta makro-objektiven. Jag får dessutom plats med en IR-fjärr RM-1, ett extra PS-BLM1 batteri, ett gammalt minneskort i reserv, samt en linsputsduk.

Jag funderar på att komplettera med ytterligare en TopLoader, nämligen LowePro TLZ2 & TLZ Bröstsele & TLZ Adapter Straps, för att kunna husera min E-300 med stora tele-zoomen ZD50-200/F2.8-3.5. Lowepro Nova 3 AW är även en het kandidat för mig. (Jag vill gärna höra erfarenheter och kommentarer på TLZ2 samt Nova 3 AW).

Ref:
 
Re: MyOlympus har testat skrivhstigheter hos olika CF-kort

TI Sundvisson skrev:

The Olympus E500 is currently one of the digital cameras with the highest card write speeds. The camera reaches 10MB/s sustained with a Sandisk Ultra III Extreme card - very few digital camera, just the fastest DLSRs, can match this.
Surprisingly the camera reaches this write speed only with Sandisk Extreme III cards, and not with the Twinmos, which the manufacturer rates at 16.2 MB/s write speed.

Verkar som om jag borde läst det här innan jag köpte mitt kort:)
 
Orderbekräftelsen har landat. Nu väntar jag bara på leveransbeskedet o sen är det bara att tåligt vänta på det stora paketet. Otålig is an understatement.
 
jag vet hur det känns! min D50 har varit på väg i en vecka nu, men inte kommit fram än. imorron måste den komma! annars blir det inget konsertfoto i helgen, samt troligtvis ingen systemkamera på klassresan nästa vecka :(
så hoppas, hoppas...
 
Otåligt! Måste kännas värre att veta att kameran är skickad men att den inte har kommit än.
Jag håller tummarna för dej att kameran kommer så snabbt som möjligt.
 
Hur är det med JPEG+RAW alltså att den lagrar både JPEG och RAW samtidigt när man tar kort. Vilka klarar det av ovan nämda märken? Har letat runt lite men inte hittat just den infon. Och vilka modeller? Tänkte mest på de i D50's prisklass.
 
fringie skrev:
Hur är det med JPEG+RAW alltså att den lagrar både JPEG och RAW samtidigt när man tar kort. Vilka klarar det av ovan nämda märken? Har letat runt lite men inte hittat just den infon. Och vilka modeller? Tänkte mest på de i D50's prisklass.
Alla digitala systemkameror klarar väl det...
 
fringie skrev:
Ja JPEG o RAW men klarar de lagra bilden som två exemplar när man fotar dvs en RAW-kopia och en JPEG-kopia när man knäpper?
5D och 350D vet jag klarar det iaf, dom andra tycker man väl borde fixa det med...
 
Är det som oftast som ni kör med raw o jpeg, för detta viste inte jag om pentaxen att det inte gick,,,
 
eldaren3 skrev:
Är det som oftast som ni kör med raw o jpeg, för detta viste inte jag om pentaxen att det inte gick,,,
Jag kör alltid Raw+Jpeg förutom i undantagsfall om jag absolut vill kunna ta fler bilder någon gång.
 
Uokej!? Nä kommer korkade snillet igen o ställer fler frågor. Jag tror mej förstå att raw och jpg ointe är samma format. Vad är skillnaden? Raw är större med bätte återgivning av bilden o jpg är mindre med sämra återgivning, eller?
 
Nhero skrev:
Uokej!? Nä kommer korkade snillet igen o ställer fler frågor. Jag tror mej förstå att raw och jpg ointe är samma format. Vad är skillnaden? Raw är större med bätte återgivning av bilden o jpg är mindre med sämra återgivning, eller?
bilden är exakt samma, men i rawfilen sparas data som gör att man kan efterbehandla mycket mer, ändra vitbalans och exponering efteråt, det blir som med ett analogt mörkrum, rawfilen är dessutom komprimerad med en ickeförstörande algoritm. Jpeg kastar all "överflödig" data, vilket resulterar i sämre bildkvalite men mindre filstorlek och man har inte samma möjligheter till efterbehandling.
 
Senast ändrad:
Jag köpte min på Onoff för 6000kr inkl väska och ett fjuttigt CF-kort. Kameran känns riktigt bra, hade tidigare en Nikon D70 och denna känns faktiskt minst lika bra. Fin känsla, men inte lika klumpig :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.