Ja, vad kan man säga... Pentax är välkänt att vara innovativ, men det är upp till ägaren (numera Ricoh) att bevisa det. Jag själv, som Pentaxägare, märker att forumet "Pentax över axeln" mer eller mindre har dött - jag är själv inte speciellt aktiv där heller... Detta har skett sedan K-1 marknadsfördes, innan dess var "alla" aktiva och önskade FF, men sedan K-1 lanserades så verkar intresset fallerat. Inte ens när Pentax erbjuder uppgradering till K-1ii till en ringa kostnad blir det respons. Kameraservice i Kungsör har dock fullt upp... Så, även om Pentax tillverkar mycket bra utrustning förefaller det som du har rätt...
Samtidigt har tredjepartstillverkaren Irix presenterat ny 150mm F2.8 Macro 1:1 med PK-fattning, så helt mörkt är det inte.
Alla forum här verkar ha dött ut, Facebook har nog tagit över.
Tyvärr blev Pentax uppköpt av Hoya för ca 10 år sen, Hoya var inte intresserat av Pentax kamera avdelning och gjorde det klassiska att sparka personal för att tjäna pengar, när andra kameratillverkare satsade så mycket dom kunde under kamerabommen.
Det var en press på Pentax att komma med en småbildskamera från en del användare, och den kom.
Det var efter att Ricoh köpt upp Pentax fotodel från Hoya.
Ricoh lär ha anställt folk igen, men Ricoh verkar inte veta vad dom ska göra med Pentax
k1an ( FF) kom för ca 2 år sen, en mycket bra kamera, men en långsam processor.
I år kom K1II som en uppdatering, men det borde varit en k1super med snabbare processor som kunde attrahera tex bröllopsfotografer.
För ca 13-14 år sen kom ljusstarka DA14/2,8, sen antog jag att det skulle komma flera ljusstarka objektiv som 16/2,8, 18/2,4, 20/2 och en ljusstark normal som 30/1,4 eller 35/1,4. Men dom kom inte, istället kom dom fina Limited objektiven.
Dom ljusstarka vidvinklarna och normaler kom inte från Pentax, inte heller Canon och Nikon levererade dom. Fuji levererade dom nyligen för sin egen kamera.
Pentax K3 kom för 5-6 år sen med en tidig generation av APS 24 Mp sensor, 2 år senare kom K3II, men med samma sensor med dåliga högiso egenskaper.
I januari på CP+ säger Pentax att dom utvecklar en ersättare för K3, nu på Photokina säger Pentax att dom undersöker marknaden för DSLR kontra spegellöst (inget om APS DSLR).
Q systemet har inte uppdaterats på några år nu och får nog anses som dött.
Mellanformatet/645 är jag också tveksam till, det händer ingenting med roadmappen.
Fuji tar nog över misstänker jag.
Just nu är jag pessimistisk.