Hallandsposten publicerade idag utan tillåtelse en bild som jag tagit på webbens förstasida.
Fick följande svar när jag mailade dem:
"Webbredaktionen hittade din bild i Googles bildsök. Det var en akut
situation där allt tyvärr gick lite för snabbt.
Jag har däremot ingen avsikt att lura dig på några rättigheter. Jag
hoppas därför att vi kan komma överens utan att blanda in straff och
vite.
Hallandspostens webbredaktion brukar betala det som jag skrev i mitt
förra mejl till dig, 750 kronor plus moms. Känns det för lite för dig
så kan du istället nämna vad du brukar ta för dina bilder, som för
övrigt är mycket bra, vill jag tillägga."
Vet att jag kan få mycket mer. Hur ska jag gå vidare?
Hej Glenn,
Visst är 750:- alldeles för lite när det gäller bildstöld.
Beställ ett ex av Bildleverantörernas prisguide 2011 och gå efter denna.
www.blf.se
Det blir tyvärr mer och mer vanligt att både tidningar och offentlig förvaltning stjäl bilder och publicerar på sina webbplatser. Det har to m förekommit att man säljer bilden vidare, den som man stulit!!
Man ska definitivt inte vara rädd för att gå miste om ett framtida sammarbete för att man skickar dom en faktura på olovligpublicering, uteblivet namn och stöld. Man har allt stöd av upphovsrättslagen.
Vi har en upphovsrättslagstiftning och den ska banne mig följas, oavsett om man är amatör eller lever på dina bilder! Sen måste vi bli bättre på Var vi publicerar våra bilder. Många av oss öser ut våra familjebilder, naturbilder mm på alla möjliga sociala sidor på nätet. Värna om bilden och ha koll.
Dålig ursäkt att man säger att man sökte bilden på Goggles bildsök och att det tyvärr gick lite för fort.
Lika väl som alla tidningar har copyright rätt så ska man som enskild person värna om sina bilder.
Du kan också använda Google bildsök och se var dina bilder publicerats.
Skriv in det fil namn för din originalbild och kommer samma bild upp flera gånger så kan du kontrolera var den har publicerats. Sen är det bara att gå på sajten och påtala stölden.
Glöm inte och ta en skärmdump på sidan om man nu ändrar den, är bra att ha som bevis.
Läs vad man skriver om många fall som man tar upp på
www.bildombudsmannen.se
Mvh Mats