Annons

Olovlig publicering på nätet

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick en gäng bilder från 3:e person idag till tidningen jag jobbar på. Gick åt halva dagen att jaga fotografen och 30 minuter innan hemgång, så fick vi klartecken för publicering.
Det kan bli struligt med pressläggningar osv. om det är så, men för egen del så hade bilderna åkt i papperskorgen istället för tidningen eller skjutit upp artikeln om det gått.
 
Fick en gäng bilder från 3:e person idag till tidningen jag jobbar på. Gick åt halva dagen att jaga fotografen och 30 minuter innan hemgång, så fick vi klartecken för publicering.
Det kan bli struligt med pressläggningar osv. om det är så, men för egen del så hade bilderna åkt i papperskorgen istället för tidningen eller skjutit upp artikeln om det gått.

Låter självklart för mig att antingen skjuta upp eller publicera artikeln utan bild. Tredje alternativet (att köra ändå) är ju ett lagbrott.
 
Låter självklart för mig att antingen skjuta upp eller publicera artikeln utan bild. Tredje alternativet (att köra ändå) är ju ett lagbrott.

Självklart är det ett lagbrott.. Men det finns även mindre kunniga inom journalistkåren.
Fick förklara för en journalist idag att vi inte kunde köra bilderna förrens vi fått klartecken från fotografen.
Hade journalisten fått bilderna först och inte jag, så hade de troligtvis slunkit igenom.
Det eftersom vi fått klartecken från 3:e person, som inte sa att det var någon annan som tagit bilderna.
Med så många bilder som vi behandlar varje dag, så kan man inte hålla koll på alla.. tyvärr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.