Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

olika ljus olika skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
en fråga om objektiv.

om man tar två olika objektiv fast med exakt samma bränvid och ljus styrka.kan dom då ha olika skärpdjup.
min tanke är att bätre glas skulle kräva mindre öppning för samma ljusinsläpp.eller blir då optiken något mindre.

mvh stefan

Nej. Ljusstyrkan, på ett objektiv, som mäts i bländartal har endast med bländaröppningens storlek att göra och tar inte det optiska systemets transmissionsförmåga i beaktning. Det finns andra sätt att mäta ljusstyrka på men de är inte vanligt förekommande för stillbildsfotografioptik.

Men sen är frågan hur exakta saker är. I praktiken är brännvidder inte alltid exakt det som står tryckt på objektiven, bländartalen är inte absolut exakta och flera andra faktorer kan säkert göra att skärpedjupet verkar skilja mellan dessa två hypotetiska fall. Är man säker på att man fokuserat på exakt samma punkt?

Ytterlgare en, säkerligen tyngre vägande faktor, är oskärpeteckningens utseende mellan olika objektiv, det man kallar bokeh. Skärpedjupet kan nog upplevas olika om det är en väldigt skarp teckning av oskärpan eller om den är mjukare. Jag tror att det kan vara mycket svårt att jämföra oskärpa på grund av detta.

Mina små tankar på området.

då skulle alltså två normal objektiv med bländare 1.8 ha olika förmåga att släppa in ljus.
Det hadde varit önskvärt med ett objektiv med 1,8 för inomhusbruk fast med större fokus.
är det alltså bara iso som får bli högre då?.

Ja, fast skillnaden är mycket mycket liten. Så du behöver normalt inte oroa dig för att olika objektiv skulle skilja i ljusinsläpp på samma bländartal.

När det gäller inomhusfoto och kort skärpedjup finns inte så många alternativ. Antingen ökar du ISO-talet, ökar belysningen i rummet (kanske använder blixt) eller så får du ha längre slutartider.

Kortare brännvidd ger större skärpedjup, dvs du får skärpa i större delar av bilden även vid stor bländaröppning.
En ljusstark vidvinkel funkar utmärkt att fota med vid helt öppen bländare om man inte är jättekräsen men kantskärpan. Dessutom är ju vidvinkel ofta att föredra inomhus:)
Kommer du väldigt nära så blir givetvis skärpedjupet kort ändå, men på nån meters avstånd så funkar blir skärpedjupet rätt stort i alla fall.

Vid samma utsnitt borde man få samma skärpedjup oavsett brännvidd om jag tänker rätt. Men det har antagligen också att göra med propotionen mellan avståndet till motivet från objektivet och skärpedjupet.

Makten skrev:
Kortare brännvidd ger större skärpedjup, dvs du får skärpa i större delar av bilden även vid stor bländaröppning.
En ljusstark vidvinkel funkar utmärkt att fota med vid helt öppen bländare om man inte är jättekräsen men kantskärpan. Dessutom är ju vidvinkel ofta att föredra inomhus:)
Kommer du väldigt nära så blir givetvis skärpedjupet kort ändå, men på nån meters avstånd så funkar blir skärpedjupet rätt stort i alla fall.

Vid samma utsnitt borde man få samma skärpedjup oavsett brännvidd om jag tänker rätt. Men det har antagligen också att göra med propotionen mellan avståndet till motivet från objektivet och skärpedjupet.

Vid samma utsnitt med samma Fstop får du samma skärpedjup. As simple as that.

OBS: Skärpedjupet kan dock upplevas kortare med tex ett långt tele då perspektivet trycks ihop. Så är dock inte fallet.

Är det då så att bländar talet bara representerar en fast diameter på bländaren och inte ljusinsläppet.
Det som var min tanke var att ex dubbel linsyta=dubbla ljuset alltså borde då bländaren kunna vara med halva ytan med samma ljusstyrka.
skulle man då kalla det för ljusstarkare eller har det bara minre bländare fast med högre ljusinsläpp.

om någon förstår min något knepiga fråga..

mvh.

Jag är inte riktigt med på din fråga får jag dessvärre erkänna.

Men det som avgör bländarvärdet är bländarens diameter, som den framstår när man tittar på objektivet framifrån. Dividera det värdet med brännvidden så har du bländaren.

Hur stor glasytan är spelar ingen roll. Vidvinklar har jättestora frontlinser men pyttesmå bländare.

Är det svar på din fråga?

holmgrenstefan skrev:
Är det då så att bländar talet bara representerar en fast diameter på bländaren och inte ljusinsläppet.
Det som var min tanke var att ex dubbel linsyta=dubbla ljuset alltså borde då bländaren kunna vara med halva ytan med samma ljusstyrka.
skulle man då kalla det för ljusstarkare eller har det bara minre bländare fast med högre ljusinsläpp.

om någon förstår min något knepiga fråga..

mvh.

Nja, jag tror du missar något begrepp i ditt resonemang.

Bländartalet är ett mått på förhållandet mellan objektivets brännvidd och bländaröppningens diameter. Ett 200mm teleobjektiv med bländare f/2.0 har en öppning med diametern 100mm. Ett 24mm vidvinkelobjektiv med bländare f/2.0 har en öppning med diametern 14mm.
Det fiffiga med att ange "bländartal" på detta sätt är om man i en situation får korrekt exponering med en viss slutartid och ett visst bländartal, så gäller dessa värden oavsett brännvidd på objektivet.

Din fundering om olika genomsläpp av ljus är - rent teoretiskt - korrekt. Ett riktigt dåligt objektiv kan nog förlora en del ljus i speglinger, inre reflektioner och liknande. Den effekten är dock extremt liten och saknar fullständigt praktisk betydelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar