Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OLED-skärm värt merkostnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Dpreview och Imaging resource har ofta gråskalor när de testar i studio tex 20 steg från vitt till svart.
Om man ser alla steg borde bero på både kamera och skärm. Jag ser knappast de mörkaste även för en bra kamera.
Blir det bättre med OLED?
Måste man mörklägga rummet?

Jag har en OLED-TV och det är lätt ett av de bästa köp jag nånsin gjort. Verkligen helt magisk bild på den. Känner verkligen inte att man behöver mörklägga rummet, men visst, de är ju generellt sett inte riktigt lika ljusstarka som LCD.

Till just redigering vet jag dock inte om OLED lämpar sig så bra än. Det finns ju inte så många alternativ än så länge när det gäller datorskärmar, speciellt inte med adobeRGB t.ex. Sen finns ju också risken för inbränning(även om de senaste OLED-skärmarna har hög resistens mot det).
Jag skulle verkligen vilja ha en OLED-datorskärm också, men jag väntar tills det finns fler modeller på marknaden och priserna blivit lägre.

Jag har inte sett någon oled skärm för professionellt grafiskt arbete.
Om du tycker att din skärm inte är ljus nog för ditt arbetsrum så är det nog för ljust i rummet. Just för utskrifter så brukar det största problemet vara att skärmen är för ljus och att utskriften då blir för mörk. Men det är inte lätt för ett papper som ska reflektera ljus att tävla med en bakbelyst bild i ljusstyrka.
Så låt oss fundera på vad som är viktigt när då det gäller skärmar.
Först det grundläggande i flödet:
Fångst enhet (kamera, skanner etc.) —> profil för fångst enhet —> Arbets färgomfång (sRGB, AdobeRGB, prophotoRGB, lightroomRGB mfl) —> eventuell transportprofil (sRGB, AdobeRGB mfl) —> presentation enhets profil (sRGB, AdobeRGB, skärm/skrivar/tryck mm) —> färdigbild att betrakta
Om vi ska full koll och önskar att bilden som betraktaren ser är en exakt färgriktig avbildning av motivet så är det väldigt många konverteringar vi måste ha kontroll över. Nu är det väldigt sällan man behöver den kontrollen eftersom vi ofta redigerar bilderna efter tycke och smak snarare än en strävan att återskapa verkligheten. Så profilen som tillverkaren av fångstenheten skapat duger för det mesta åt oss.
När det gäller arbetsfärgrymd så använd både så stor färgrymd som så stort bitdjup (16 bitar istället för 8) som möjligt, LR har sin egen arbetsfärgrymd som bygger på prophotoRGB så där är valet givet.
Nästa fråga är hur ska bilden visas är det i huvudsak digitalt via web eller sociala media då har du i princip noll koll efter publiceringen. Rekommendationen är sRGB som transport profil. Den kommer att konverteras till en relativt okänd presentationprofil innan visning, Här kan det vara en god idé att dubbelkolla hur det ser ut på egna telefonen innan man publicerar. Om detta är den enda kanalen för dina bilder behöver du kanske inte ens en dyr grafisk skärm och kalibrering.
Om du vill skriva ut bilder beror det lite på. Men generellt så behövs åtminstone att du har en profilerad skärm dvs att du kontrollerar/ersätter tillverkarens profil för skärmen. Då fär du bättre kontroll på att färgerna du ser på skärmen verkligen är rätt.
Skriver ut själv på min hemma skrivare (ej fotoskrivare) ibland på billiga 10x15/A4 som jag hittar på ICA, ÖoB eller liknande. Vanligaste problemet är att de blir för mörka så testa med att ställa ner skärmens ljusstyrka till hälften och justera bildens ljushet. Testa att skriva ut en test bild med gråskala och olika färger. Gör justeringar som du spara så du kan återupprepa dom nästa gång du använder samma skrivare och papper.
(Man behöver alltid en kopia med justeringar för varje utkanal dvs en för skärmar, varje skrivare/papper, projektor, TV mm). Även här klarar du dig troligen med en enklare skärm.

Utskrift via en enklare printshop på ”fotopapper” följ deras instruktioner på hemsidan. Gör en test bild först så du kan kolla resultatet innan du beställer många.
Ok, nu över till mer professionella lab för utskrifter. Även här finns det information om hur du ska göra. Ofta finns det profiler att ladda ner med hjälp av dessa så kan man göra nåt som heter softproof dvs i ett bildbehandlingsprogram kontrollera hur det blir som utskrift och om det finns färger som inte kommer att skrivas ut korrekt.
Här behövs en bra skärm med stort färgomfång samt minst profilering men helst kalibrering. Tillverkarens kalibrering och medföljande intyg brukar vara sådär,
Här är nycklarna bra profilerad/kalibrerad skärm, utskriftprofil från printshop och Softproofing.
Nästa steg egen (storformats) fotoskrivare, fina papper med bra profiler (hos de större pappers leverantörerna brukar OK profiler finnas att ladda hem till de flesta skrivare) Annars för man se till att få egna profiler antingen som gör själv eller kan få hjälp med att skapa ( en del tillverkare har tjänster för att få egna profiler gjorda). Annars får man skaffa ett kalibreringsverktyg som även kan användas för att göra utskriftprofiler.
Här bör man ha en kalibrerar skärm med mer än 95% täckning av AdobeRGB eller DCI P3 (färgrymd framtaget för Video).
Väljer man det här spåret så vill man förmodligen ha kontroll på hela flödet och då är det inte bara kameran och objektiven som kostar…

Alltså OLED eller inte spelar ingen roll fotomässigt.
Frågan är väl mer vilken färgrymd skärmen klarar av att återge.
OLED ger kolsvart = ingen färg alls, så det kan knappast vara varken fördel eller nackdel fotomässigt.

Alltså OLED eller inte spelar ingen roll fotomässigt.
Frågan är väl mer vilken färgrymd skärmen klarar av att återge.
OLED ger kolsvart = ingen färg alls, så det kan knappast vara varken fördel eller nackdel fotomässigt.

Nja, du får ju inte bara total svärta med OLED utan också högre kontrast. Både svärta och kontrast har ju en viss inverkan på färgerna också. Svärta påverkar ju t.ex också det upplevda djupet i bilden. Så svärta är inte bara hur svarta svart är, som många verkar tro.
OLED kan ju återge en mer realistisk bild än LCD just pga. att den inte har nån bakgrundsbelysning som förstör och gör bilden grådassig.
Men som sagt så finns det ju inte direkt många alternativ än när det gäller OLED-datorskärmar, i synnerhet inte till redigering. Det är väl bara typ LG som släppt några OLED-skärmar ämnade för redigering som t.ex har 99% adobeRGB.

Senast ändrad:
Nja, du får ju inte bara total svärta med OLED utan också högre kontrast.
Och högre kontrast innebär precis som du skriver att det KAN vara större färgomfång. Och givetvis har det en bättre förutsättning för det.
Det innebär inte automatiskt att det är det.

Men det kommer garanterat mer o mer.

Vill man ha högre kontrast? När man kalibrerar brukar man väl ofta begränsa kontrasten. Den ska såklart inte vara för liten men att sträva efter maximal kontrast trodde jag inte var målet.

Som jag skrev tidigare så är kalibrering oftast avsett för ett arbetsflöde anpassat till print. Då är för stor kontrast inte önskvärt eftersom man sällan betraktar utskrifter i så stark belysning att det kan leva upp till så stora kontraster.
Eller så kör man på max och justerar bilderna så de blir som man vill ha dom. Då funkar de bra på den skärmen men kanske inte så bra på andra…

Om man kalibrerar skärmen så kommer väl bilden att se liknande ut på andra kalibrerade skärmar. Det verkar bättre än att den ser bra ut endast på den egna skärmen. Även skärmar som är hyfsade från fabrik ligger troligen närmare en kalibrerad skärm än en som man har maxat kontrasten. Men om man bara ska visa bilderna på den egna skärmen spelar det väl ingen roll.

Om man kalibrerar skärmen så kommer väl bilden att se liknande ut på andra kalibrerade skärmar. Det verkar bättre än att den ser bra ut endast på den egna skärmen. Även skärmar som är hyfsade från fabrik ligger troligen närmare en kalibrerad skärm än en som man har maxat kontrasten. Men om man bara ska visa bilderna på den egna skärmen spelar det väl ingen roll.
Skärmar som är kalibrerade för samma mål t ex AdobeRGB och ljusstyrka kommer att visa bilden lika. Under förutsättning att kalibreringsverktygen är likvärdiga. Stefan Ohlsson testade en mängd colorimetrar och de varierade ganska mycket (synbart) sinsemellan.
Annars står jag fast vid att om man publicerar på nätet är nog telefonen det bästa referens verktyget och inte en dyr kalibrerad skärm.

Intressant, varierade det mellan olika typer/märken av colorimetrar eller mellan olika exemplar av samma typ?

Datorskärm typer som dominerar är VA, TN och IPS.

TN används främst för spelande där extremt hög framrate är prio.
TN har dock sämst färg och betraktningsvinklar. Billigaste tekniken.

VA har bättre svärta.

Ips bäst färg och betrakningsvinklar.

Oled används främst för film och har perfekt svärta. Nackdelen är inbrändningar om en statisk bild visas länge därav det sällan är ett bra alternativ för datorer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar