Jag har inte sett någon oled skärm för professionellt grafiskt arbete.
Om du tycker att din skärm inte är ljus nog för ditt arbetsrum så är det nog för ljust i rummet. Just för utskrifter så brukar det största problemet vara att skärmen är för ljus och att utskriften då blir för mörk. Men det är inte lätt för ett papper som ska reflektera ljus att tävla med en bakbelyst bild i ljusstyrka.
Så låt oss fundera på vad som är viktigt när då det gäller skärmar.
Först det grundläggande i flödet:
Fångst enhet (kamera, skanner etc.) —> profil för fångst enhet —> Arbets färgomfång (sRGB, AdobeRGB, prophotoRGB, lightroomRGB mfl) —> eventuell transportprofil (sRGB, AdobeRGB mfl) —> presentation enhets profil (sRGB, AdobeRGB, skärm/skrivar/tryck mm) —> färdigbild att betrakta
Om vi ska full koll och önskar att bilden som betraktaren ser är en exakt färgriktig avbildning av motivet så är det väldigt många konverteringar vi måste ha kontroll över. Nu är det väldigt sällan man behöver den kontrollen eftersom vi ofta redigerar bilderna efter tycke och smak snarare än en strävan att återskapa verkligheten. Så profilen som tillverkaren av fångstenheten skapat duger för det mesta åt oss.
När det gäller arbetsfärgrymd så använd både så stor färgrymd som så stort bitdjup (16 bitar istället för 8) som möjligt, LR har sin egen arbetsfärgrymd som bygger på prophotoRGB så där är valet givet.
Nästa fråga är hur ska bilden visas är det i huvudsak digitalt via web eller sociala media då har du i princip noll koll efter publiceringen. Rekommendationen är sRGB som transport profil. Den kommer att konverteras till en relativt okänd presentationprofil innan visning, Här kan det vara en god idé att dubbelkolla hur det ser ut på egna telefonen innan man publicerar. Om detta är den enda kanalen för dina bilder behöver du kanske inte ens en dyr grafisk skärm och kalibrering.
Om du vill skriva ut bilder beror det lite på. Men generellt så behövs åtminstone att du har en profilerad skärm dvs att du kontrollerar/ersätter tillverkarens profil för skärmen. Då fär du bättre kontroll på att färgerna du ser på skärmen verkligen är rätt.
Skriver ut själv på min hemma skrivare (ej fotoskrivare) ibland på billiga 10x15/A4 som jag hittar på ICA, ÖoB eller liknande. Vanligaste problemet är att de blir för mörka så testa med att ställa ner skärmens ljusstyrka till hälften och justera bildens ljushet. Testa att skriva ut en test bild med gråskala och olika färger. Gör justeringar som du spara så du kan återupprepa dom nästa gång du använder samma skrivare och papper.
(Man behöver alltid en kopia med justeringar för varje utkanal dvs en för skärmar, varje skrivare/papper, projektor, TV mm). Även här klarar du dig troligen med en enklare skärm.
Utskrift via en enklare printshop på ”fotopapper” följ deras instruktioner på hemsidan. Gör en test bild först så du kan kolla resultatet innan du beställer många.
Ok, nu över till mer professionella lab för utskrifter. Även här finns det information om hur du ska göra. Ofta finns det profiler att ladda ner med hjälp av dessa så kan man göra nåt som heter softproof dvs i ett bildbehandlingsprogram kontrollera hur det blir som utskrift och om det finns färger som inte kommer att skrivas ut korrekt.
Här behövs en bra skärm med stort färgomfång samt minst profilering men helst kalibrering. Tillverkarens kalibrering och medföljande intyg brukar vara sådär,
Här är nycklarna bra profilerad/kalibrerad skärm, utskriftprofil från printshop och Softproofing.
Nästa steg egen (storformats) fotoskrivare, fina papper med bra profiler (hos de större pappers leverantörerna brukar OK profiler finnas att ladda hem till de flesta skrivare) Annars för man se till att få egna profiler antingen som gör själv eller kan få hjälp med att skapa ( en del tillverkare har tjänster för att få egna profiler gjorda). Annars får man skaffa ett kalibreringsverktyg som även kan användas för att göra utskriftprofiler.
Här bör man ha en kalibrerar skärm med mer än 95% täckning av AdobeRGB eller DCI P3 (färgrymd framtaget för Video).
Väljer man det här spåret så vill man förmodligen ha kontroll på hela flödet och då är det inte bara kameran och objektiven som kostar…