Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ofrivillig omslagsflicka

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Nyfiken...

gesoulis skrev:
Med att "offret" skulle kontakta er först för att förklara sin syn på det hela och diskutera en ev ersättning eller att "offret" går helt bakom er rygg och du en vacker dag får en stämning på posten från ett stort företag med ett gäng advokater i ryggen.

Det handlar inte om att gå bakom fotografens rygg. Det är inte han som har publicerat bilden och inte heller han som är ersättningsskyldig.

Reglerna för hur man får publicera personer i reklam är väldigt enkla. Är man yrkesutövande fotograf är det ens förbannade plikt att ha koll på de reglerna - och att man har erforderliga avtal. Det är naturligtvis än mer utgivarens ansvar att kunna reglerna och se till att fotografen faktiskt har sådana avtal.

Är det verkligen en överraskning att man måste sluta avtal med modeller för varje gång man publicerar i reklamsammanhang? Modellavtal kan inte slutas generellt för sådan användning.

Modellen har också klart uttryckt att hon inte vill förekomma i fler publiceringar av det slaget vilket gör det än mer anmärkningsvärt.

Det handlar inte om något litet mänskligt misstag. Det är rent tjänstefel.

Om jag som fotograf så grovt misskötte mitt arbete skulle jag skamset betala för mig. Jag skulle också förvänta mig att den drabbade kontaktar den som är ansvarig för publiceringen och att eventuella krav på mig sedan kommer därifrån. Det är inget rygghuggande i det tillvägagångssättet. Lyckligtvis försöker jag undvika att ljuga för kunder (om jag någon gång skulle ha en kund som är så klantig att de inte vill se avtal på papper).

Ytterst är det naturligtvis TH som bär det tyngsta ansvaret. De är utgivare och de ska försäkra sig om att det finns avtal. Inte bara genom intyg från fotograf eller bildbyrå - utan genom att se en kopia på avtalet.
Ytterligare skuldfrågor är svåra att avgöra utan att veta alla detaljer. TH kan mycket väl anse sig ha rätt att kräva ersättning från underleverantörer om de t ex osant intygat att avtal finns.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Nyfiken...

mindbash skrev:
Är det verkligen en överraskning att man måste sluta avtal med modeller för varje gång man publicerar i reklamsammanhang? Modellavtal kan inte slutas generellt för sådan användning.

Utveckla gärna! Det finns väl inget som hindrar att modellen skriver på en generell modellrelease?
 
mindbash skrev:
Ett skadestånd runt 10 000 - 15 000 är helt rimligt under de omständigheterna. Det är ingen hög summa - ens för ett litet företag. Men ett rimligt plåster till dig.

Har absolut inte orkat läsa hela tråden men jag måste säga att skadeståndet verkar högt... Känner till ett bankrån där de som blev direkt hotade av pistolen ca 20 cm från ansiktet får skadestånd i paritet med det du tycker verkar rimligt.
Äpplen och päron, javisst men lidandet verkar betydligt mer lindrigt i det här fallet, och det är väl det som ska styra skadeståndet? Vi får inte glömma att det är Sverige vi lever i och där vi är mycket sparsamma med skadestånd...

Svante
 
Re: Re: Re: Nyfiken...

LeadHead skrev:
Utveckla gärna! Det finns väl inget som hindrar att modellen skriver på en generell modellrelease?

Ett generellt modellavtal är inte ovanligt - och medför sällan några problem.

Ett avtal om publicering i reklamsammanhang kan dock inte slutas generellt. Praxis är att man tecknar avtal för varje sådan publicering.

Generella avtal om publicering i reklam har underkänts i domstol tidigare. Det är inte rimligt att modellen ska kunna förutse i vilka sammanhang bilderna publiceras.
 
Kodiak skrev:
och päron, javisst men lidandet verkar betydligt mer lindrigt i det här fallet, och det är väl det som ska styra skadeståndet? Vi får inte glömma att det är Sverige vi lever i och där vi är mycket sparsamma med skadestånd...

Det är mycket riktigt äpplen och päron. Också i svensk skadeståndsrätt är det ibland svårt att förstå proportionerna. Men istället för att sänka ersättningar för vissa typer av skada borde man sträva efter att höja nivåerna i andra fall.

I domstol skulle troligen ett utdömt skadestånd bli något lägre. Men då får företaget också ta sina rättsliga kostnader. Det är fullt rimligt att en uppgörelse i godo ger ett högre belopp. Företaget kommer ändå att komma billigare undan än i domstol.
 
Kodiak skrev:
Har absolut inte orkat läsa hela tråden men jag måste säga att skadeståndet verkar högt... Känner till ett bankrån där de som blev direkt hotade av pistolen ca 20 cm från ansiktet får skadestånd i paritet med det du tycker verkar rimligt.
Äpplen och päron, javisst men lidandet verkar betydligt mer lindrigt i det här fallet, och det är väl det som ska styra skadeståndet? Vi får inte glömma att det är Sverige vi lever i och där vi är mycket sparsamma med skadestånd...

Som framgår av mina tidigare inlägg är det främst stadgandet i lagen om namn och bild i reklam, om skäligt vederlag för utnyttjandet, som är skadeståndsgrundande. - Inte det, relativt till vid rånhot, minimala lidandet. Vid oaktsamhet eller uppsåt kan ersättning utgå även för t.ex. lidande.

Det är alltså i första hand fråga om en rent affärsmässig, men icke desto mindre lagstadgad, ersättning för en förmögenhetsskada (utebliven vinst).

mindbash skrev:
Ett generellt modellavtal är inte ovanligt - och medför sällan några problem.

Ett avtal om publicering i reklamsammanhang kan dock inte slutas generellt. Praxis är att man tecknar avtal för varje sådan publicering.

Generella avtal om publicering i reklam har underkänts i domstol tidigare. Det är inte rimligt att modellen ska kunna förutse i vilka sammanhang bilderna publiceras.

Har du något konkret exempel på sådana underkännanden? Jag har aldrig tidigare hört talas om att det skulle vara några problem med att helt avtala om helt fri användning avseende PUL och lagen om namn och bild.
Svenska Fotografers Förbunds avtalsmallar verkar definitivt vara utformade som om det vore möjligt:
http://www.sfoto.se/pdf/checklista/modellrelease.pdf

Om det inte var möjligt att generellt godkänna kommersiell användning, vad skulle då ett generellt avtal vara bra för? Det är ju precis det man har modellreleaser till. Hur skulle bildbyråbranschen gå runt? Inte håller väl folk på och kontaktar modellerna när de ska köpa bilder som det finns release till?

Ok att man kanske skulle kunna jämka ett arvode på 500 kr för en fotografering vars resulterande bilder senare används i en världskampanj för t.ex. Coca Cola såsom oskäligt men det borde bara gå i sådana extremfall.
 
LeadHead skrev:
Om det inte var möjligt att generellt godkänna kommersiell användning, vad skulle då ett generellt avtal vara bra för? Det är ju precis det man har modellreleaser till. Hur skulle bildbyråbranschen gå runt? Inte håller väl folk på och kontaktar modellerna när de ska köpa bilder som det finns release till?

Jag har letat efter det specifika fallet i mina gömmor men hittar det tyvärr inte. Ska kika runt lite till.

Som jag minns det så resonerade iaf domstolen kring att modellen rimligtvis inte kunde förutse i vilka sammanhang bilden kunde tänkas publiceras.

Precis som lagstiftningen särskiljer publicering i reklam menar man att en person som framträder i reklam i högre grad kan lida skada. Det finns också en icke ringa risk att personen förknippas med värden eller uppfattningar som man inte ställer upp på. Generella avtal för publicering i reklam kan därför inte vara giltiga och sådana avtal bör tecknas för varje publicering/kampanj.

Det är ju en helt rimlig tanke att man har en hårdare praxis för reklam än "vanlig" redaktionell publicering. Man kommer visserligen inte undan med att publicera bilder på personer i vilka sammanhang som helst redaktionellt heller - men det finns en betydligt högre risk att det blir snett när det handlar om reklam.

Bildbyråbranschen klarar sig nog alldeles utmärkt också. Huvuddelen av deras försäljning går inte till näringsidkares marknadsföring för vara eller tjänst.

Och jo, ska man dra upp en kampanj för x miljoner är det rätt klokt att förvissa sig om att de personer som medverkar i reklamen faktiskt gett sitt medgivande (om man nu tvunget ska använda arkivbilder). Det är inte alls särskilt omständligt och folk håller faktiskt på med det. Tja, förutom Trygg Hansa då ;)
 
mindbash skrev:
Bildbyråbranschen klarar sig nog alldeles utmärkt också. Huvuddelen av deras försäljning går inte till näringsidkares marknadsföring för vara eller tjänst.
Det var intressant, vilka källor är de huvudsakliga målen för bildbyråförsäljning? Främst redaktionellt tidningsmaterial?
 
wsaar skrev:
Det var intressant, vilka källor är de huvudsakliga målen för bildbyråförsäljning? Främst redaktionellt tidningsmaterial?

Jag vet faktiskt inte exakt hur proportionerna ser ut :) Jag höftade lite baserat på hur mina egna erfarenheter av bildköp och bildbyråer ser ut.

Men redaktionella bilder, illustrationer osv, samt alla andra sammanhang som inte uppfyller kraven i Lag om namn och bild i reklam, torde utgöra huvuddelen av försäljningen. Trots att vi har mycket reklam så kommer det inte i närheten av de volymer redaktionella produkter, och allt annat tjafs, som produceras.
 
Daniel, det är en sak som inte stämmer i ditt resonemang:

Om man ska ställa "högre krav" vid reklamanvändning, undrar jag: Högre än vid vilken användning?

Marknadsföring är ju det enda användningsområdet, bortsett från webbpublicering reglerad av PUL, som överhuvudtaget kräver något tillstånd från den avbildade.

Har du någon aning om det var en tingsrätts-, hovrätts eller kanske t.o.m. en HD-dom? Det vore guld om du kunde luska ut lite detaljer så att vi kan reda ut det här.
 
LeadHead skrev:
Om man ska ställa "högre krav" vid reklamanvändning, undrar jag: Högre än vid vilken användning?

Marknadsföring är ju det enda användningsområdet, bortsett från webbpublicering reglerad av PUL, som överhuvudtaget kräver något tillstånd från den avbildade.

Precis. Det är väl högre krav? :) Du tänker nog förbi mig formuleringsmässigt.

Har du någon aning om det var en tingsrätts-, hovrätts eller kanske t.o.m. en HD-dom? Det vore guld om du kunde luska ut lite detaljer så att vi kan reda ut det här.

Jag tror inte att det gick längre än till tingsrätten. Så något egentligt vägledande beslut är det inte. Men jag har för mig att man gjorde hänvisningar till liknande fall. I det specifika fallet var det alltså modellen som stämt då hon förekommit i ett reklamsammanhang hon absolut inte ville vara med i. Jag ska gräva vidare i min samling domar.

Logiskt är det egentligen inte några konstigheter. Som juridikstuderande borde du kunna haspla ur dig ett gäng exempel på hur man inte kan teckna luddiga, generella, avtal och komma runt lagtext enkelt. Eller? ;)
 
Jag tycker vi alla gör gemensam sak av det här, och ser till att få bort Trygg Hansa från marknaden en gång från alla. Alla som uppenbarligen känner sig kränkta av TH i den här tråden kan ju göra en grupptalan :) Självmordsbombare någon?
 
Hades skrev:
Jo, jag tycker det är orimligt. Första gången när bilderna tog fick hon tydligen 500:-. Denna gången får hon dubbelt så mycket utan ytterligare arbetsinsats, 500:- i arvode och 100% straffavgift dvs ytterligare 500:- totalt 1000:-
Vad broschyren har kostat känns som rätt oväsentligt i sammanhanget
Detta gäller en - antagligen - liten sketen studentförsäkringsfolder och och inte någon worldwide reklamkampanj.

Trygg-Hansa är inget litet företag, när de trycker upp broschyrer är upplagorna stora. Går broschyren ut till 30.000 studenter bara i Uppsala varje termin (dvs 60.000 om året bara i Uppsala) som någon nämnde förut, då är det definitivt inte en "liten sketen studentförsäkringsfolder". Eller var det mer formatet av foldern du hängde upp dig på? Tämligen irrelevant i så fall...

Ponera att du som fotograf hade tagit en bild för ett reklamuppdrag, du fick betalt och du gav inga löften om fortsatt användning för bilden utöver det du kontrakterats för. Några år senare ser du att bilden du äger rättigheterna till (jfr Marias ägande av rättigheten till sitt eget ansikte i reklamsammanhang) har använts i ett helt annat sammanhang av ett helt annat företag än det som en gång beställt bilden. Din bild har alltså utan ditt medgivande eller kännedom sålts vidare och använts i reklam.

Hur reagerar du? Blir du nöjd över att få några hundralappar/en tusenlapp och resonerar som så att "jag fick ju betalt två gånger för ett arbete, helt schysst" eller kräver du ersättning för otillåten publicering och sätter ersättningskravet efter hur stor upplagan av foldern är?

BLF har de facto-regler för ersättningskrav gällande fotografers rätt i sådana här sammanhang, ska verkligen modellen stå helt rättslös och bara finna sig i det första budet som ges bara för att hon stod framför kameran och inte bakom?

Någon som minns hur mycket Ingvar Oldsberg fick i skadestånd för att ett företag använt hans flint (inte ansiktet, bara flinten) utan tillstånd på reklampelare? Visserligen var ju det fallet lite större i och med att hans flint sågs över hela landet på stora feta annonspelare, och han var känd och därmed var hans marknadsvärde betydligt större. Men det vore ändå intressant att veta var ersättningen hamnade den gången...
 
Grönbeck skrev:

Ponera att du som fotograf hade tagit en bild för ett reklamuppdrag, du fick betalt och du gav inga löften om fortsatt användning för bilden utöver det du kontrakterats för. Några år senare ser du att bilden du äger rättigheterna till (jfr Marias ägande av rättigheten till sitt eget ansikte i reklamsammanhang) har använts i ett helt annat sammanhang av ett helt annat företag än det som en gång beställt bilden. Din bild har alltså utan ditt medgivande eller kännedom sålts vidare och använts i reklam.

Dessutom hade ju Maria specifikt sagt att hon inte ville att bilderna skulle läggas in i en bilddatabas.
 
budda skrev:
Dessutom hade ju Maria specifikt sagt att hon inte ville att bilderna skulle läggas in i en bilddatabas.

Lite i försvar för fotografen och bildbyrån så har Maria faktiskt inte så mycket att säga till om i det hänseendet.

Hon har däremot all rätt att inte bli publicerad i reklam igen.
 
En bild i ett företags årsredovisning, skulle det gå under lagen om namn eller bild i reklam?

Bara en fråga som slog mig...
 
budda skrev:
En bild i ett företags årsredovisning, skulle det gå under lagen om namn eller bild i reklam?

Bara en fråga som slog mig...
Nej, årsredovisning är inte reklam. Det är lagstadgad företagsinformation...

Därför har man de senaste 25 åren bara ökat och ökat investeringarna för årsredovisningar bland företagen.
Man använder de bästa fotograferna och de smartaste reklambyråerna.
Man slipper reklamskatten nämligen och årsredovisningarna har gått från trista diagram till coola produkter som säljer företagen.
 
mindbash skrev:
Logiskt är det egentligen inte några konstigheter. Som juridikstuderande borde du kunna haspla ur dig ett gäng exempel på hur man inte kan teckna luddiga, generella, avtal och komma runt lagtext enkelt. Eller? ;)

Jo men jag ser inte vad som är speciellt luddigt med ett avtal som ger ett sådant samtycke som får ges enligt lagen.

Rimligtvis måste vilken icke-naiv människa som helst förväntas inse att en bild som man t.ex. releasar till en bildbyrå för försäljning till reklamkunder, kan hamna i Jätten-glufs-glufs reklam, Snuttebodahults mekaniska AB:s reklam eller ingenstans alls. I det perspektivet förefaller det i förhållande till den icke kända, framtida högprofiliga, jättedyra användningen, vara ett ganska rimligt avtal även om modellen inte får speciellt mycket för sin insats.

Om man skulle göra en analogi till upphovsrätten till en bild (vilket rimligen måste vara relevant då denna var en förebild för lagen om namn och bild, båda rör främst lagstadgade ekonomiska rättigheter) så borde man isf. kunna hävda att man inte kan helt överlåta (den ekonomiska) upphovsrätten eller i vart fall fullständiga publiceringsrättigheter till någon då man inte kan förutsäga hur bilderna kommer att användas. Det rimmar inte speciellt bra. Eller gör det?

Mikael, nu när vi har fått in dig här också, har du någon kommentar till den här frågan?

Bengt: Angående jämförelsen med Ingvar Oldsberg och andra kändisar, är det så att ersättningen enligt lagen om namn och bild i reklam baseras på personens "marknadsvärde" på reklammarknaden. Följaktligen kan Oldsberg få feta ersättningar såväl som Robert Gustafsson (se ovan om honom vs. Aktuell Rapport) medan "vanliga dödliga" får nöja sig med mindre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.