BenHur skrev:
Tja Thomas, varför har man en preskribtionstid på 25 år för mord? Vad har tiden med problemställningen att göra? Vet inte preskribtionstiden för brott mot Lagen om namn och bild i reklam. Men vad det gäller "bildstöld" är det, om jag inte är totalt felinformerad, 10 år efter det att "brottet" upptäcktes. Vilket ju visar att lagstiftarna förstått en del av problemet. Ex. vis så var de sista av mina "stulna" bilder publicerade 2001. Hittade dom i Januari i år. Finns säkert de som hittat bilder publicerade ännu längre tillbaks i tiden.
Kan tänka mig att nåt liknande gäller för den lag som är aktuell här.
Varför ska bilden det handlar om läggas ut? Problemet blir ju inte tydligare av det, plus att du uppmanar frågeställaren till ett lagbrott... Just det, det är ju inte hon som har copyrighten på den.
Mode kan man väl inte direkt tala om, är rätt så övertgad om att antalet fall som kommer till rättegång är ganska litet. Tvärtom tror jag att det är ett väldigt stort mörkertal.
Vad gäller "streetfotograferna", javisst dom kan få problem. Men inte med Lagen om namn och bild i reklam, är väl snarare den lag som regelerar personskydd på nätet det handlar om. Om inte FS har ett utgivningsbevis, vilket jag ärligt talat inte har en aning om dom har eller inte.
Kikade på dina bilder, och självklart kan du råka i trubbel p.g.a.av dom om du inte har en release eller FS råkar ha ett utgivningsbevis.
Lycka till!!!