Annons

Ofrivillig omslagsflicka

Produkter
(logga in för att koppla)
PS! TH kanske har nån försäkring som täcker vad det kostar ;-)

För övrigt är även 20000 ett belopp så lågt att de inte ens skulle bry sej om att spåra upp fotografen för att framställa ett krav. Motsätter sej fotografen kravet så kommer rättsprocessen kosta mycket mer. Så funkar det.

För övrigt tycker jag hon ska dra till med ett eller ett par basbelopp. Det e ju en sån där skön term som försäkringsbolag brukar förstå ;-)
 
HDFS) (KGS skrev:
Men snälla anders, 20000 är bara felräkningspengar såväl för reklambyrå som för trygg h. Nån får väl vänta ett par dagar med guldkranen i badrummet på Strandvägen bara... Nä det var Skandia det... TH kanske nöjer sej med Kungsholmen.

Annars läste jag nyss att modellarvode för att kråma sej näck på ett omslag till Moore ofta handlar om ca 3000 spänn. MEN då e modellen medveten om det och har avtalat om det i förväg. Det är DET som gör hela skillnaden.

Men snälla KG du har tydligen fortfarande greppat det hela. DET ÄR INTE T-H SOM DRABBAS.

Trådskaparen har kontaktat T-H, som i sin tur har kontaktat sin reklambyraå, som i sin tur kontaktat bildbyrån, som i sin tur har kontaktat en liten sketen freelancefotograf och skällt ut honom, som i sin tur kontaktat modellen och erbjudit förlikning!!!!!

Jag är rätt övertygad om att han inte ens tänker tanke på att ha guldkranar i badrummet eller att bo på Strandvägen.

Du skriver det själv!!! 3000:- kostar det för nakenbilder på ett tidningsomslag. Sett till detta ter sej 500:- för ett omslag till en i sammanhanget löjligt liten sketen studentförsäkringsbroschyr skäligt. Att nu modellen dessutom blivit erbjuden ytterligare 100% extra är i mina ögon både rimligt och skäligt.
 
Jo Anders, jag är säker på att TH tar "smällen" eventuellt ihop med sin reklambyrå som drar av tre-fyra timmar projektlederi o så är de kvitt... värre än så blir det inte.
 
Sett till detta ter sej 500:- för ett omslag till en i sammanhanget löjligt liten sketen studentförsäkringsbroschyr skäligt. Att nu modellen dessutom blivit erbjuden ytterligare 100% extra är i mina ögon både rimligt och skäligt.
Om det är en liten sketen studentförsäkringsbroschyr är det väl bara dra in den och göra om, om den inte är så liten kanske inte ersättning bör vara så liten och sketen heller...
 
Det är ju snyggt jobbat av "TH" att ha lyckats så långt i sina försök att skjuta över ansvaret någonstans där det inte hör hemma.

Lagen om namn och bild är såvitt jag vet tämligen glasklar och inte förhandlingsbar. ANVÄNDAREN har ansvaret!!!

Om man sen lyckas få reklambyrå, bildbyrå och fotograf att tro något annat.... Snyggt jobbat!!!

Trådskaparen måste tydligen ta en ny vända med "TH" och förklara ett och annat för dom.
 
Hades skrev:
Du skriver det själv!!! 3000:- kostar det för nakenbilder på ett tidningsomslag.
För ngn som VILL hamna naken på ett omslag.

Vad tycker du att det skall vara värt om hon INTE VILLE hamna på omslaget?
6000?
Det handlar bara om ETT sketet nummer under EN månads tid av 12 per år.
 
BenHur skrev:
Kul principdiskussion där herr Vricklund m.fl. tydligen har svårt att läsa innantill.

Det är ALLTID slutanvändaren som har ansvaret för att en bild de tänkt använda är fri att använda i just det syftet. Inget dom kan svära sig fria från. Så varför ens för ett ögonblick påstå att ett ev. skadestånd kommer att flyttas neråt i näringskedjan för att till slut drabba den stackars fotografen? Så fungerar det inte!!!

Finns ingen modellrelease, med eller utan förbehåll för användande, så finns den ju helt enkelt inte.

20.000 är som KG säger lappri i sammanhanget. Inte ovanligt med ersättningar i 100.000 klassen när det gäller sånt här.

Att använda en av mina bilder utan tillstånd brukar oftast i slutändan kosta mellan 20 och 30 tusen. Varför skulle ett ansikte vara billigare? Kränkningen är ju fakstiskt på sätt och vis större.

Vad trevligt att du i alla fall är läskunnig, då har jag ju lite svårt att förstå varför du inte kunde läsa innatill i mitt inlägg kl09:56 idag. Hade du ansträngt dej lite hade du upptäckt att jag skrev "Jag är mycket medveten om att det är TH som är ansvarig för publiceringen"
Men även om de är ansvariga innebär inte detta att det är de som drabbas i slutändan.
 
Om det nu inte är den ANSVARIGE SLUTANVÄNDAREN som "drabbas".... Vem menar du då att det är???

Alla andra kan ju med lite skinn på näsan och rudimentär lagkunskap garva åt ev. krav som jätten Glufs-glufs, "TH", ställer neråt i kedjan.
 
Thomas Nyström skrev:
Så för att inte den stackars fotografen ska bli för lidande, så anser du att trådskaparen i det här fallet ska ta på sig den barmhärtige samaritens roll och avstå vad hon nu anser vara skäligt? Försäkringsbolaget eller reklambyrån ska förstås ha sina ersättningar?

/Thomas

Nä hon behöver inte vara någon barmhärtig samarit, hon är erjuden en ersättning av den som gjort fel i detta fallet - fotografen.
Som jag tycker hon gott kan acceptera eftersom jag tycker den är skälig. 100% mer än förra publiceringen.
 
Hr. Vricklund. Vad är det du inte förstår???

Fotografen har inget ansvar!!!

Att "TH" med flera lyckats lura honom att tro det har ju ingen som helst inverkan på sakförhållandet!!!

Och.... Ersättningen som erbjudits är löjeväckande!!! Kom inte och påstå nåt annat!!!
 
Det finns bara en som kan avgöra om sammanhanget är kränkande eller inte...

Nämligen den som anser sig vara kränkt! Sen kan vi sitta här till dödagar...
 
Om fotografen och reklambyrån gått i god för TH att bilden får användas i reklam när den inte får det är det väl också rimligt att deras fel får konsekvenser för dem. En fotograf som inte kan skaffa releaser för de bilder han säljer ska konka och lämna plats för seriösa aktörer.
 
BenHur skrev:
Hr. Vricklund. Vad är det du inte förstår???

Fotografen har inget ansvar!!!

Att "TH" med flera lyckats lura honom att tro det har ju ingen som helst inverkan på sakförhållandet!!!

Och.... Ersättningen som erbjudits är löjeväckande!!! Kom inte och påstå nåt annat!!!

Vad jag inte förstå??? Uppenbarligen förstår ju du inte att fotografer anslutna till bildbyråer har tacknat ett avtal med bildbyrån att de förbinder sej att bara leverera bilder som är ok att publicera.
I detta fallet har fotografen uppenbarligen gjort ett fel, därom råder ingen tveksamhet.
MEN eftersom bilden endast har använts en mindre broschyr om studentförsäkringar tycker jag att den av fotografen erbjudna ersättningen är helt skälig.
 
wsaar skrev:
Om fotografen och reklambyrån gått i god för TH att bilden får användas i reklam när den inte får det är det väl också rimligt att deras fel får konsekvenser för dem. En fotograf som inte kan skaffa releaser för de bilder han säljer ska konka och lämna plats för seriösa aktörer.

Så dumt påstående att jag inte ens vill svara.
 
HDFS) (KGS skrev:
Jo Anders, jag är säker på att TH tar "smällen" eventuellt ihop med sin reklambyrå som drar av tre-fyra timmar projektlederi o så är de kvitt... värre än så blir det inte.

Hur i hela friden kan du inbilla dej det?? Det är naturligtvis fotografen som får stå för fiolerna.
Han har ju kontaktat henne och erjudit ersättning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.